همان طور که از بررسی سؤالات داده شده در سال های اخیر مشهود است، طراحان سؤالات درس هیدرودینامیک توجه خاصی به مباحثی نظیر پروانه و طراحی آن، تست مدل و تشابه و انواع مقاومت ها دارند که نشان میدهد توجه طراحان به واحدهای ارائهشده در مقطع کارشناسی ارشد معطوف شده است.
خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل نیازمند آگاهی از منابع مورد نیاز درسی برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی هستند و همواره آگاهی از فهرست این منابع یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان مقطع کارشناسی است.
به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین منظور فهرست کاملی از منابع مورد نیاز درسی دانشجویان مجموعه مهندسی معماری کشتی آماده شده تا این دسته از دانشجویان در صورت تمایل برای ادامه تحصیل بتوانند با بهره گیری از فهرست این منابع با سهولت بیشتری نسبت به مطالعه منابع موجود و ادامه تحصیل اقدام کنند.
آنچه می خوانید فهرستی از منابع مورد نیاز دانشجویان مجموعه مهندسی معماری کشتی است.
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی معماری کشتی
هیدرودینامیک کشتی
همان طور که از بررسی سؤالات داده شده در سال های اخیر مشهود است، طراحان سؤالات درس هیدرودینامیک توجه خاصی به مباحثی نظیر پروانه و طراحی آن، تست مدل و تشابه و انواع مقاومت ها دارند که نشان میدهد توجه طراحان به واحدهای ارائهشده در مقطع کارشناسی ارشد معطوف شده است.
در آزمون سال 93 تعداد سؤالات مفهومی به مراتب از سال 92 بیشتر شده است و سؤالات در یک ریتم مفهومی خاص و البته با چینش مناسبتری نسبت به سال 92 مطرحشدهاند. یکی از مفهومیترین مباحث درس هیدرودینامیک مبحث انواع مقاومتهاست که 3 سؤال را به طور مستقیم در سال 93 به خود اختصاص داده است و هر سه این سؤالات جزو سؤالات دشوار این سال هستند.
با توجه به این که سؤالاتی نظیر معادلات پتانسیل جریان و لایه مرزی از مبحث مکانیک سیالات هر ساله در سؤالات خودنمایی میکنند در سال 93 با یک رویکرد ساده و تکرارشونده دوباره به چشم میآیند و دور از انتظار نیست که با همین رویکرد یک تا سه سؤال را در سال آینده به خود اختصاص دهند.
سؤالات مربوط به مبحث پروانه در سال 93 به طور قابل ملاحظهای مفهومی تر شده و به سمت طراحی پروانه و البته هندسه آن رفته است. همان طور که گفته شد این رویکرد در سؤالات کنکور نشاندهنده افزایش اهمیت توانایی دانشجویان در درک مباحث ارشد در آینده میباشد. به داوطلبان توصیه میشود با توجه به این که در سالهای اخیر بیش از پنجاه درصد سؤالات از این فصل طراحی شده است، با دقت بیشتری به بررسی و مطالعه آن بپردازند.
در پایان با توجه به این که در سال 92 از مبحث دینامیک حرکت شناور در امواج دو سؤال مطرح شده و در سال 93 از این مبحث سؤالی نیامده و با توجه به اهمیت این مبحث در مقطع کارشناسی ارشد، توصیه میکنیم برای آمادگی در کنکور آینده حتماً این فصل را مطالعه نمایید.
هیدرواستاتیک کشتی
با توجه به بررسی سؤالات سال های اخیر ، در نگاه اول کاملاً مشهود است که در سال 93 سؤالات بسیار مفهومیتر و متفاوت تر نسبت به سال قبل طراحی شده تا جایی که در مباحث مشترک نظیر محاسبات پارامترهای هیدروستاتیکی GM و KB و غیره از شناورها با مقاطع خاص نظیر مقاطع گوهای و شناور دوبدنه نیز سؤالاتی مطرح شده است.
داوطلبان باید به مباحثی نظیر تغییرات شعاع متاسنتری و تریم در اثر جابجایی بار و افزایش یا کاهش آن و همچنین مباحث مفهومی نظیر تغییر چگالی آب و اثر آن بر پارامترهای هیدروستاتیکی دقت بیشتری داشته باشند چرا که این نوع سؤالات در سال 93 تا حد قابل قبولی دشوارتر از سال 92 طرح شدهاند و سیر آنها در کنکور بعدی نیز بدون شک ادامه خواهد داشت.
در سال 93 به مبحث منحنی های GZ توجه خاصی شده است و دو سؤال مفهومی و البته نسبتاً دشوار از این فصل ارائه شده است که یکی از سؤالات همان طور که انتظار میرود مرتبط با پایداری دینامیکی شناورها میباشد.
در پایان توصیه میکنیم به فصل زوایای استاتیکی و دینامیکی شناور، خصوصاً مبحث هیلینگ توجه خاصی داشته باشید، چرا که سؤالات در این مبحث نیز رویکردی مفهومی تر به خود گرفته و به صورت ترکیبی با فصول دیگر ممکن است در سالهای آینده نیز نظیر کنکور 93 سؤالات سختی از این فصل شاهد باشیم.
ساختمان کشتی
در بررسی سؤالات ساختمان کشتی در سالهای اخیر آن چه به چشم میآید سؤالات ترکیبی است که به اطلاعات کافی دانشجویان از چند مبحث درس برای انتخاب پاسخ صحیح نیاز دارد. در سال 93 (بهمن 92) طراحان سؤال این ویژگی را بیشتر از سال 92 در طراحی لحاظ کردند.
در سال 93 توجه ویژهای به مبحث مواد مورد استفاده در کشتی و مخصوصاً به فولاد و اتصالات و مقاطع آن شده است. برای اولین بار هم از نمودار فولاد گرید خاص سؤال داده شده و بدون شک پاسخ به این سؤال درک عمیقی را در این مبحث نیاز دارد.
دانشجویان باید توجه داشته باشند که سؤالات مربوط به مباحث بارها و نیروهای وارده به کشتی مانند pounding و غیره همواره در سؤالات کنکور دیده میشوند و سؤالات مربوط به تنشهای خستگی، برشی و غیره و محلهایی که تحت تأثیر این تنش ها و نیروها هستند نیز مهمان همیشگی بخش ساختمان کشتی در آزمون هستند.
در پایان نیز با توجه به آن چه در کنکور 93 (بهمن 92) و سالهای قبل شاهد آن بودیم توصیه میکنیم دانشجویان به ساختمان بخشهای مختلف کشتی خصوصاً ساختمان کف و اجزای آن توجه عمیقی داشته باشند و در مورد مقاطع تیری که برای انواع شناور در استحکام طولی و عرضی تخمین زده میشود به یک دید قوی دست یابند و برای این منظور بیشترین توصیه روی مطالعهی کتب لاتین با تصاویر گویا از مقاطع میباشد.
رشته مهندسی معماری کشتی گرایش هیدرومکانیک کشتی
کشتی سازی در گذشته علم یا هنر بوده است، اما امروزه به شاخهای از مهندسی گفته میشود که در زمینهای بسیار وسیعتر کار میکند. زمینهای شامل تحقیق، طراحی، ساخت و تعمیر هر سیستم مهندسیای که در سطح دریا حرکت میکنند، مانند کشتیهای تجاری، خدماتی، ماهیگیری، جنگی، تفریحی یا کشتیهایی که به منظور اهداف خاص (سرعت بیشتر) طراحی میشوند مانند هاورکرافت، هیدورفویل یا کشتیهای دارای چند بدنه مانند زیردریاییها یا سیستمهای کنترل از راه دور مانند اژدر و در نهایت سازههای دریایی از قبیل سکوهای متحرک اکتشاف و استخراج نفت و اسکلهها.
رشته کشتیسازی، یک رشته بین رشتهای است زیرا در ساخت یک کشتی، تخصصهای متعددی مورد نیاز است، مانند برق، مکانیک، عمران و متالوژی. وظیفه مهندس کشتیساز این است که ضمن طراحی و محاسبات مربوط به بدنه کشتی، ارتباط دهندة تخصصهای ذکر شده باشد. به همین سبب این رشته اکثراً توسط فارغ التحصیلان رشته های مذکور به عنوان رشته امتحانی دوم مورد انتخاب واقع می شود.
مجموعه مهندسی معماری کشتی که دفترچه راهنمای آزمون سراسری با کد1256 مشخص شده است، دارای دو گرایش 1. سازهکشتی 2. هیدرومکانیککشتی است.
دروس امتحانی و ضرایب در آزمون کارشناسی ارشد:
الف) سازه کشتی
1- زبان عمومی و تخصصی (با ضریب2(
2- ریاضیات (با ضریب2(
3- مکانیک سیالات (با ضریب3(
4- مکانیک جامدات و تحلیل سازهها (با ضریب2(
5- آرشیتکت کشتی(هیدرواستاتیک) (با ضریب2(
6- آرشیتکتکشتی (هیدرودینامیک) (با ضریب3(
7- ساختمان کشتی (با ضریب2(
ب) هیدرومکانیککشتی
1- زبان عمومی و تخصصی (با ضریب2(
2- ریاضیات (با ضریب2(
3- مکانیک سیالات (با ضریب2(
4- مکانیک جامدات و تحلیل سازهها (با ضریب2(
5- آرشیتکت کشتی (هیدرواستاتیک) (با ضریب3(
6- آرشیتکتکشتی (هیدرودینامیک) (با ضریب3(
7- ساختمان کشتی (با ضریب2(
منابع آزمون معماری کشتی:
زبان عمومی و تخصصی:
۵۰۴ لغت
ریاضیات:
1. ریاضی عمومی، ایساک مارون، ترجمه خلیل پاریاب
2. ریاضی عمومی، جورج توماس
3. ریاضی عمومی آدامز ۱و۲
مکانیک سیالات:
1. استریتر، ترجمه احمد انتظاری
2. مکانیک سیالات شیمز
جامدات:
استاتیک:
1. استاتیک، تألیف مریام
2. استاتیک، تألیف پوپوف
3. استاتیک، تألیف بیر، جانسون
مقاومت مصالح:
1. کتاب مقاومت مصالح، تألیف بیر، جانسون
2. مقاومت مصالح، تألیف تیموشنکو
تحلیل سازهها:
1. تحلیل سازه، شاپور طاحونی
2. اعمال اتصالات قیچی در تحلیل ماتریسی سازه، دکتر واهاک سیمونیان
3. استاتیک، نوشته بیرـ جانسون، ترجمه علی اکبر واحدیان
4. تحلیل سازهها نوشته دکتر حجت الله عادلی
5. جزوه درس تحلیل سازههای (۱)، دکتر واهاک سیمونیان (دانشگاه تبریز)
ساختمان کشتی :
1. جزوات ساختمان کشتی دانشگاه امیرکبیر
2. کتاب طراحی ساختمان کشتی تألیف صنایع دریایی
3. کتاب پایداری شناورها تألیف دانشگاه مالک اشتر
هیدرواستاتیک:
جزوات هیدرواستاتیک دانشگاه امیرکبیر
هیدرودینامیک:
1. جزوات هیدرودینامیک دانشگاه امیرکبیر
2. کتاب جامع کشتیسازی تألیف دانشگاه مالک اشتر