تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/03/04 - 00:11
کد خبر: 167315

دلیل تغییر موضع مطهری از نگاه هادی خامنه ای

اینکه آیا در انتخابات تخلف یا تقلب بوده، معتقدم مسئولان به یک سری بررسی‌هایی که به جاهای خوب منتهی می‌شد تن ندادند؛ از جمله کسانی که اکنون هم می‌تواند توضیحات شفافی ارائه دهد آقای محتشمی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای عصر امروز در نشست «انقلاب اسلامی، اصلاحات و آینده پیش‌رو» در دانشگاه مفید با بیان اینکه اصلاحات یکی از پروسه‌هایی است که بعد از هر انقلاب بزرگی به وجود می‌آید، اظهار کرد: البته هرچه انقلاب دارای ابعاد بیشتر و بزرگ‌تری باشد، خطرها و آفت‌هایی که آن را تهدید می‌کند هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: در صدر اسلام هم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) برخی افراد انحرافاتی را پایه‌گذاری کردند که تنها نیم قرن بعد، امام حسین (ع) حرکتی اصلاحی را شروع کردند و حادثه عاشورا رقم خورد.

وی درباره تقلب در انتخابات ادامه داد: اینکه آیا در انتخابات تخلف یا تقلب بوده، معتقدم مسئولان به یک سری بررسی‌هایی که به جاهای خوب منتهی می‌شد تن ندادند؛ از جمله کسانی که اکنون هم می‌تواند توضیحات شفافی ارائه دهد آقای محتشمی است.

خامنه‌ای با بیان اینکه اعتقاد نداریم هر انتخاباتی به پیروزی اصلاح‌طلبان منجر نشده با تقلب همراه بوده است، گفت: در مورد انتخابات سال 88 عده‌ای حرف‌هایی دارند که هنوز به آنها توجه نشده، امیدواریم روزی به نظرات آنها هم توجه کنند و اینکه چه حرف‌هایی زده شده و چه طرفداری‌های کرده‌اند، امروز یکی از مقامات مسئول همان زمان گفته است خرابی‌های آن دوران را هیچ کس نمی‌تواند جبران کند در حالی که مطبوعات اصلاح‌طلب چند سال قبل موضوع گرانی را مطرح کردند ولی به سیاه‌نمایی متهم شدند.

وی بیان کرد: افرادی نظیر علی مطهری به دلیل اینکه بعضی بی‌انصافی‌ها را دیده‌ است امروز تغییراتی در نظرات و مصاحبه‌هایش دیده می‌شود.

خامنه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری گفت: در جریان اصلاح‌طلبی سلایق متفاوتی وجود دارد هرچند ریشه‌های آنها یکی است؛ راهکارها متفاوت خواهند بود کما اینکه در مجلس ششم، با برخی امور موافق نبودیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه لازم است افرادی صالح از نظر فکری و کسانی که دردی از دردهای مجلس را حل کنند در انتخابات مورد انتخاب قرار گیرند خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کاندیداهای رقیب رأی یکدیگر را می‌شکنند و شخص سومی که هیچ آشنایی با قانون و مجلس ندارد برگزیده می‌شود و شاهد این ماجرا بوده‌ایم و امکان دارد چنین اتفاقی باز هم رخ دهد؛ سخن ما این است که رأی اکثریت مردم باید محترم شمرده شود هرچند ممکن است اکثریت هم اشتباه کند اما احتمال آن کم است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید ضوابط خود را در ممیزی صلاحیت‌ها تغییر دهد و انسان‌های صالح مطرح شوند، امیدواریم از میان اصولگرایان هم حضور یابند چه اینکه در مجلس ششم هم نمایندگان اصولگرایی بودند که با بخشی از افکار سیاسی ما مخالف بودند ولی در دیگر مسائل اتحاد داشتیم.

یکی از سئوالات کتبی مطرح شده در مورد نظریه شورای رهبری بود که خامنه‌ای در این زمینه گفت: از هیچ یک از این مسائل که آقای هاشمی چه گفته هم اطلاعی ندارم، شورای رهبری پیش‌بینی شده و امام (ره) هم با بودن این بند موافق بودند ولی در بازنگری حذف شد؛ در برخی مواقع ممکن است شورای رهبری ضرورت یابد مثلا اگر در انتخاب رهبر به یک فرد جامع نرسیدیم، می‌توانیم به سراغ شورا برویم ولی با حذف این بند، عملا این راه بسته شده و پیشنهادی را هم در این زمینه نشنیده‌ایم و خبر ندارم که آیا رهبری با این مسئله موافقند یا خیر.

در انتها دانشجوی دیگری در مورد به حاشیه رانده شدن نیروهای خط امام سئوال پرسید و خامنه‌ای هم در جواب تصریح کرد: یکی از علل این پیشامد، نداشتن وحدت و همبستگی بر سر اندیشه‌های مشترک است.

وی افزود: در دورانی، انتقادات، تذکرات و اعتراضاتی به مسائل وارد شد که در آن زمان بسیاری افراد توان همکاری و آگاهی دادن داشتند ولی فرصت خوبی در آن زمان که هنوز اندیشه‌های ضد خط امام نهادینه نشده بودند از دست رفت و اکنون زمانی طولانی گذشته و هرچند نمی‌گوییم کاری نمی‌توان انجام داد ولی شرایط سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز کار فرهنگی نداریم؛ بدون توسل به شیوه‌های نامعمول دیگر و اینکه کسی جلوی کار را نگیرد، امور فرهنگی هستند که تاثیرگذار هستند به ویژه امروز که فضاهای مجازی متنوع شده‌اند و هر کس می‌تواند در اعماق یک روستا، با آن سوی دنیا مرتبط شود.

وی با بیان اینکه امروز جلوی ما را در دانشگاه‌ها هم می‌گیرند، گفت: اما می‌توان از رسانه‌های جدید استفاده کرد و افکار و اندیشه‌ها را به جریان انداخت؛ تنها از این وسیله می‌توانیم برای تغییر فضای فکری جامعه بهره ببریم.

خامنه‌ای افزود: امویان صدر اسلام به تحریف اندیشه‌های دینی پرداختند و سپس خلافت را میان یکدیگر دست به دست کردند و امروز هم کسانی بوده‌اند که با اصل انقلاب مخالفند و کار را به اینجا رسانده‌اند.

منبع: فارس
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top