تاریخ انتشار: 16 خرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 169

رهنورد بر رابطه ویژه با خاتمی تاکید کرد

زهرا رهنورد اگرچه همسر میر حسین موسوی است و امروز در کنار او دیده می‌شود ولی خودش به گفته برخی افراد یک رئیس جمهور است. رهنورد مشاورت خاتمی را برای خود یک افتخار می‌داند به همین دلیل است که وقتی از خاتمی صحبت به میان می‌آید با شور و حرات سخن می‌گوید.

خبرنامه دانشجویان ایران:رهنورد،خاتمی همیشه رهبر اصلاحات است

زهرا رهنورد اگرچه همسر میر حسین موسوی است و امروز در کنار او دیده می‌شود ولی خودش به گفته برخی افراد یک رئیس جمهور است. رهنورد مشاورت خاتمی را برای خود یک افتخار می‌داند به همین دلیل است که وقتی از خاتمی صحبت به میان می‌آید با شور و حرات سخن می‌گوید.

می‌گوید محرم اسرار میر حسین است ولی وقتی از او می‌پرسم در آن شب که تصمیم گرفت وارد عرصه انتخابات شود و نامه‌ای را به خاتمی نوشت بر او چه گذشت؟ می‌گوید میر حسین آنقدر تو دار است که در خصوص نامه‌اش به خاتمی به من هم چیزی نگفت.

این گفت‌وگو قبل از مناظره موسوی و احمدی‌نژاد صورت پذیرفته است یعنی زمانی که برخی رسانه‌های حامی دولت در خصوص مدرک رهنورد شائبه‌هایی را مطرح کردند و البته رهنورد نمی‌دانست که رئیس‌جمهور در مناظره با همسرش عکس او را جلوی ببنندگان تلویزیون بگیرد...

رئیس اسبق دانشگاه الزهرا معتقد است رابطه میرحسین موسوی و حضرت امام(ره) یک رابطه مرید و مرادی بوده است و امام همیشه از میرحسین موسوی حمایت می‌کردند.

زهرا رهنورد در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیتش بعد از خروج از دانشگاه الزهرا گفت: من طی این چهار سال در کنار کارهای علمی، عملکرد دولت را رصد می‌کردم و واقعا آرزو داشتم که آقای احمدی‌نژاد موفق باشند البته این آرزوی من صرفا اختصاص به ایشان نداشت بلکه برای تمام کسانی که به فکر خدمت به کشور بودند آرزوی موفقیت داشتم.

وی افزود: طی این مدت هیچگونه انتقادی نکردم و با خودم گفتم شاید کارها بهتر انجام گیرد و سیاست درستی صورت بپذیرد و می‌خواستم ببینم سیاست‌های احمدی‌نژاد به کجا می‌رسد؟
همسر میرحسین موسوی در خصوص علت حضورش کنار نخست‌وزیر دوران مقدس در عرصه انتخابات گفت: دلیل اینکه در این مقطع زمانی پا به عرصه گذاشتم این بود که سیاست‌های این دولت را درست نمی‌دانستم لذا تصمیم گرفتم بیایم و حرف تازه‌ای بزنم تا در جهت تغییر اقداماتی صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا طی این مدت موضع‌گیری نکردید در حالی که بسیاری از افراد عملکرد دولت را رصد می‌کردند و موضع‌گیری هم می‌کردند، گفت: من آدمی نبودم که بخواهم موضع‌گیری بکنم و می‌خواستم ایشان (احمدی‌نژاد) فرصت داشته باشند و به کشور خدمت کنند و چون عضو هیچ باند و گروهی نیستم برایم موفقیت اسلام و ایران و انقلاب اسلامی مهم بوده است. برای من مهم این بود که رئیس‌جمهوری در کشور باشد که به مردم خدمت کند. ولی آقای احمدی‌نژاد سیاست‌های درستی را در پیش نگرفت و حال که فرصت چهار ساله‌اش به سر آمده است تصمیم گرفتیم که از این فرصت استفاده کنیم و حرف‌های خود را در خصوص تغییر وضعیت فعلی بیان کنیم و بگوییم که دنبال گفتمان اسلامی هستیم ولی از زاویه امروز نه از زاویه 30 سال پیش.

رهنورد در خصوص تضییع حقوق زنان در دولت نهم نیز گفت: من در برابر تضییع حقوق زنان سکوت نکردم و فعالیت‌های جدی‌ای داشتم ولی ترجیح دادم که حضور رسانه‌ای نداشته باشم.

وی در توضیح علت عدم تمایلش برای رسانه‌ای نشدن مواضعش نیز گفت: تمام تلاشم این بود که موضع‌گیری جانب‌دارانه‌ای نسبت به هیچ‌یک از گروه‌ها نداشته باشم اگرچه من مشاور سیاسی آقای خاتمی بودم و در زمینه سیاست، فرهنگ و اجتماع صحبت می‌کردم ولی نمی‌خواستم این احساس به وجود بیاید که یک نگاه جانب‌دارانه‌ای دارم و به دنبال این نبودم که این تلقی در فضای کشور به وجود بیاید که مخل کار آقای احمدی‌نژاد هستم.

این محقق و روشنفکر دینی تصریح کرد: من نمی‌خواستم چوب لای چرخ آقای احمدی‌نژاد بگذارم زیرا چوب لای چرخ گذاشتن را در زمان نخست‌وزیری تجربه کرده بودیم که چقدر به دولت ضرر می‌زند ولی تمام اقداماتی که می‌توانستم به عنوان فردی دلسوز برای بهبود وضعیت انجام دهم به طرق مختلف به ایشان رساندم. هرچند هیچ رابطه مستقیمی با آقای احمدی‌نژاد نداشتم و هم من و هم آقای موسوی به عنوان افرادی مشوق که می‌خواهند یک رئیس‌جمهور در کارهای خود موفق باشند بدون اینکه توجه داشته باشیم وی اصلاح‌طلب است یا اصولگرا، برای موفقیت اسلام و جمهوری اسلامی در تلاش بودیم.

وی با بیان اینکه به سیاست‌های اقتصادی و نیز بی‌توجهی به حقوق زنان در دولت احمدی‌نژاد معترض بودیم و این اعتراض را به اشکال مختلف به گوش ایشان رساندیم، گفت: احمدی‌نژاد هیچگاه توجهی به دلسوزی‌های مشوقانه ما نکرد و حالا که فرصت تغییر و تحول است و حرف‌های ما نیز در ایشان اثر نکرد مستقیم وارد عرصه شدیم.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا با رد این موضوع که میرحسین موسوی مشاور احمدی‌نژاد بود، اظهار داشت: میرحسین موسوی هیچگاه مشاور رسمی ایشان نبوده ولی به اشکال مختلف اطلاعات و راه‌حل‌هایی را به ایشان می‌رساند و حتی در روزهای اول ریاست‌جمهوری آقای موسوی به ایشان می‌گفت که انجام برخی کارها برای دولت ایشان و دولت نهم مفید است ولی احمدی‌نژاد توجهی به این توصیه‌ها نکرد.

وی تاکید کرد: موضع من و موسوی هرگز از زاویه موضع گروه‌های سیاسی نبوده است.ما یک فکر خاصی را دنبال می‌کردیم که البته این تفکر، گرایشات اصلاح‌طلبانه‌اش بسیار قوی بود و به همان نسبت گرایش اصول‌مدارانه هم داشتیم و برای ما موفقیت جمهوری اسلامی و سعادت و رفاه ملت ایران مهم بوده و ما نمی‌توانیم وامدار هیچ جناحی باشیم. ما همانند امام حسین(ع) که فرمودند برای اصلاح امور جدم برخاستم برای اصلاح جامعه قدم بر داشتیم.

رهنورد همچنین در خصوص برخی شائبه‌ها که از سوی رسانه‌های وابسته به دولت در خصوص مدرک دکترای علوم سیاسی‌اش مطرح شده است، گفت:‌ من سال 74 دکترای علوم سیاسی را گرفتم و بسیاری از اساتید علوم سیاسی استاد من بوده‌اند. من در واقع در دو رشته درس خواندم لیسانس مجسمه‌سازی و فوق‌لیسانس پژوهشی و همچنین فوق‌لیسانس علوم سیاسی و دکترای علوم سیاسی دارم. وقتی دکترا را خواندم اول باید مدرک علوم سیاسی را می‌گرفتم و بعد دکترا می‌خواندم ولی هم‌اکنون کسانی هستند که فوق‌لیسانس و دکترای آنها با هم مغایر است و من هم ابتدا فوق لیسانس علوم سیاسی و بعد دکترای علوم سیاسی خواندم.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص مدرک تحصیلی‌اش گفت: چند روز قبل از کارگزینی محل تدریسم با من تماس گرفتند که مدرک دکترای خود را تحویل بدهید و من هم این کار را کردم. البته من می‌دانم ریشه این بداخلاقی‌ها کجاست و آن را متوجه استادی می‌دانم که به دلیل رقابتی که با من داشت و وقتی دید من فول پروفسور شدم در رقابت با من، بر مدرک من خرده گرفت که البته این موضوع مربوط به یک سال و نیم پیش است و احتمالا این موضوع نیز از این فرد نشات می‌گیرد البته ایشان استاد علوم سیاسی نیست و خانمی است که سن‌اش بیشتر از من است و اولین‌بار ایشان این موضوع را بیان کردند.

همسر نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در خصوص علت به طول انجامیدن مدت زمان اخذ مدرک دکترایش نیز گفت: علت اینکه دکترای من 10 سال به طول انجامید به رساله‌ام در مورد ”دولت اسلامی” برمی‌گردد. اساتید چون در نوع پایان نامه من بحث داشتند در تصویب آن، زمان زیادی صرف شد.

وی با بیان اینکه دکترای علوم سیاسی‌اش را از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گرفته است و رشته هنر را در دانشگاه تهران خوانده است، گفت: علت اینکه دوران دکترای من 10 سال طول کشید این بود که دکترای من اول پژوهشی بود و بعد آن را آموزشی کردم و نتیجه این شد که دوباره باید از اول شروع می‌کردم و برای همین 10 سال به طول انجامید.

رهنورد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دوران اصلاحات اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند جنبش اصلاح‌طلبی در ایران ناکام بوده است، گفت: به نظر من اصلاحات عقیم نمانده است و به پیش می‌رود. اصلاحات به اهداف متعالی خودش در مرحله نخست رسیده است. چه موسوی بیاید و چه فرد دیگر، آرمان‌های اصلاحات ادامه پیدا می‌کند.

وی به سفر خود به شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی به شهرستان‌ها می‌روم رضایت عمیق مردم را از دوران اصلاحات می‌بینم به خصوص در مسائل اقتصادی و همچنین به کار گرفتن زنان در پست‌های مدیریتی، اما دلیلی ندارد که هر آرمانی را که مطرح می‌کنیم سریع به خواسته‌های خود برسد. مگر آرمان‌های انقلاب اسلامی بعد از 30 سال به نتیجه نهایی خود رسیده است؟

رهنورد با بیان اینکه من آنچنان ایده‌آلیسم نیستم که فکر کنم اصلاحات یک گل ارکیده بود که بدون هیچ خاری باید به خود زد، اظهار داشت: معتقدم اصلاحات فراز و نشیب‌هایی دارد و همینطور به پیش می‌رود تا زمانی که آن را به حضرت مهدی تحویل دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که خاتمی در برابر درخواست‌های متعدد از پذیرش رهبری اصلاحات خودداری می‌کند، گفت: آقای خاتمی رهبر جنبش اصلاحات است چه بپذیرد چه نپذیرد. اصلاحات رهبری داشت و رهبر آن آقای خاتمی بود. اکنون هم آقای خاتمی رهبر آن است و این هیچگونه تضادی با اینکه ایشان بپذیرد یا نپذیرد ندارد .اصلاحات نهالی بود که در زمان آقای خاتمی کاشته شد و این نهال هم‌اکنون به پیش می‌رود اگرچه ممکن است برایش مشکلاتی به پیش بیاید.

همسر میرحسین موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از ادبیات اصلاح‌طلبان از سوی افرادی که زمانی آن ادبیات را مذموم می‌دانستند، گفت: ما نسبت به جریان‌های سیاسی نباید ایده‌آلیستی عمل کنیم. یک جریان سیاسی ممکن است از بعضی زوایا خود را بازسازی کند و اگر یک جریان در درون خود راکد باقی بماند از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه جریان اصلاحات از نظر من نقدپذیر است، گفت: من هم به جریان اصلاحات نقد دارم که البته نقد من عمدتا زمینه‌های فرهنگی دارد ولی در مجموع اصلاحات را جریان موفقی می‌دانم و شاخصه‌های آن هم موفق بوده است مانند مردم‌سالاری دینی و رشد اقتصادی و نیز حضور زنان در عرصه مدیریت که از جمله شاخصه‌های مهم دوران اصلاحات است. وقتی آقای خاتمی ریاست‌جمهوری را تحویل دادند تورم نزدیک 13 درصد بود ولی اکنون به 25 درصد رسیده است انرژی هسته‌ای به شکل صلح‌آمیز آن در زمان آقای خاتمی رشد داشته است و این موفقیت بزرگ برای دوران اصلاحات به شمار می‌آید هرچند بذر این موفقیت در زمان آقای موسوی کاشته شد و در زمان آقای هاشمی ادامه داشت.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: موفقیت‌های زمان اصلاحات آنچنان بوده که مخالفان هم از ادبیات آن دوره استفاده می‌کنند.امروز هیچ دولتی نمی‌گوید ما ضد آزادی و ضد زن هستیم حتی دولت احمدی‌نژاد هم سعی کرد یک خانم را معاون رئیس‌جمهور کند و خانمی را برای مشاوره انتخاب کرد. البته مشاورت خانم در ریاست جمهوری اولین‌بار در زمان آقای هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد.

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد هم می‌خواست خوب عمل کند ولی روش‌هایی در پیش گرفت که دولتش ناموفق ماند و شکست خورد، اظهار داشت: بسیاری از شاخصه‌های اصالاحات را احمدی‌نژاد می‌خواست ادامه بدهد ولی چون ورودی غلطی داشت، ناموفق بود.

رهنورد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به رابطه هاشمی‌رفسنجانی و میرحسین موسوی و نیز تحلیل برخی رسانه‌های وابسته به دولت مبنی بر اینکه هاشمی‌رفسنجانی پروژه ضد احمدی‌نژاد را مدیریت می‌کند، اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی از محورهای انقلاب هستند و بدون ایشان، مشکل بتوان تاریخ انقلاب را تحلیل کرد. من قطعا بعید می‌دانم که آقای هاشمی بخواهد کسی را بزرگ کند و به تبع آن کس دیگری را کوچک کند. البته ایشان یک سیاستمدار است ولی سیاستمداری‌اش آغشته به تزویر نیست. اگر بخواهیم اینگونه تحلیل‌ها را باور کنیم باید بسیاری از شاخصه‌های انقلاب اسلامی را زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه میرحسین موسوی شخصا تصمیم گرفت که وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود و آن را وظیفه و تکلیف خود می‌دانست، اظهار داشت: هیچ فرد دیگری میرحسین را برای حضور در عرصه انتخابات ترغیب نکرد و تنها تحلیل و جمع‌بندی خودش بود که وارد کارزار انتخابات شد.

همسر میرحسین موسوی در ادامه به رابطه هاشمی‌رفسنجانی و نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در دهه 60 پرداخت و گفت: همه شخصیت‌های بزرگ انقلاب یک هدف داشته‌اند و آن موفقیت جمهوری اسلامی و تحویل آن به امام زمان(عج) بوده است و این هدف اصلی بوده است و مسلما روش‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی و میرحسین موسوی یکی نبوده ولی اینگونه نبوده که در تضاد هم باشند زیرا هدف یکی بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که همه برای رسیدن به یک هدف یک شیوه را در نظر بگیرند.

رهنورد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در واکنش به تحلیل برخی افراد مبنی بر تقابل دیدگاه حضرت امام(ره) و میرحسین موسوی گفت: به این تحلیل فقط باید خندید و خنده‌دارتر از این تحلیل وجود ندارد. اینکه نخست‌وزیر 8 سال دفاع مقدس با رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مراد همه مسلمین جهان در تضاد بوده است فقط از روی شیطنت و تخریب است.

وی رابطه میرحسین موسوی و امام(ره) را رابطه مرید و مرادی دانست و گفت: میرحسین موسوی اگر صحبت کارشناسی داشت به حضرت امام(ره) انتقال می‌داد و حضرت امام(ره) نیز بسیار به نظرات کارشناسی اهمیت می‌دادند و امام همیشه حامی میرحسین موسوی بودند و اگر حمایت ایشان نبود آقای موسوی آن موفقیت عظیم را در 8 سال دفاع مقدس نمی‌توانستند به دست بیاورند و با نفت 5 دلاری به گونه‌ای رفتار کردند که مستضعفین هم سیر بودند و گرسنگی در کشور وجود نداشت. بچه‌های خیابانی نبود و زنان ویژه هم در آن زمان وجود نداشت. البته تنها تلاش و سخت‌کوشی میرحسین موسوی نبوده است بلکه ایثارگری مردم هم در این زمینه تاثیر داشت.

همسر نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به استعفای میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: پس از استعفای آقای موسوی امام خمینی(ره) طی نامه‌ای گفتند من همچنان از شما حمایت می‌کنم و به شما اعتماد دارم. اگر جو تخریب به دلیل شرایط خاص کاندیداتوری وجود دارد به عنوان روشنفکر انقلاب اسلامی توصیه می‌کنم هرگز به خاطر مقاصد سیاسی و گروهی منافع ملی کشور خودشان را زیر پا نگذارند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال مخالفت‌هایی از جنس هر 9 روز یک بحران برای میرحسین موسوی در صورت پیروزی‌اش در عرصه انتخابات گفت: این درست است که اصلاحات همیشه با بحران روبه‌رو بوده است و این بحران‌ها از سوی کسانی انجام می‌گرفت که می‌خواستند قدرت در دست آنها باشد و همیشه کسانی که مایل هستند قدرت در دست آنها باشد برای همه بحران می‌سازند و این طبع نظام‌هایی است که دموکراسی را رعایت نمی‌کنند.

رهنورد با تاکید بر اینکه روحیه مردم‌سالاری در گروه‌هایی که بحران‌سازی می‌کنند وجود ندارد، گفت: امیدوارم کسانی که در این رقابت به پیروزی نمی‌رسند منافع ملی را به منافع قدرت‌مداری ترجیح بدهند و از بحران سازی دست بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میر حسین موسوی خودش را برای اینگونه مخالفت‌ها آماده کرده است، گفت: هر سیاستمداری قاعدتا باید خود را برای جوابگویی به مخالفین خود آماده کند و موسوی هم یک سیاستمدار است و مطمئنا خودش را برای برخی بحران‌ها آماده کرده است.

استاد سابق دانشگاه الزهرا همچنین در مورد تفاوت عدالت در دیدگاه میرحسین موسوی با دیدگاه احمدی‌نژاد نیز گفت: وقتی رئیس‌جمهور ادعا کرد که می‌خواهد عدالت را برقرار کند اما کشاورزی و صنعت را با واردات بی‌رویه از بین برد و کارخانه‌ها را تعطیل کرد و با یک فضای خشن امنیتی آرامش را از جوانان گرفت، روش‌های آن رئیس‌جمهور برای استقرار عدالت مطمئنا غلط است. مهم این است که عدالت را با چه اقداماتی پیاده می‌کنیم و این را باید بدانیم عدالت شعار همه مردم است و صرفا شعار آقای احمدی‌نژاد نیست.

رهنورد در خصوص امیدواری‌اش نسبت به پیروزی موسوی در عرصه انتخابات نیز گفت: حضرت امام فرمودند ما مامور به تکلیف هستیم نه مامور به نتیجه و تمام تلاش خود را برای پیروزی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب معتقد به اصول مهم انقلاب اسلامی و قرآن کریم انجام می‌دهیم اما پیروزی دست خدا است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top