تاریخ انتشار: شنبه 1394/03/23 - 08:34
کد خبر: 169437

نقدی درباره سریال جدید صدا و سیما؛

جاده قدیم؛ حکایت «بنزین یارو 4» خانم مسئول و «گاو» داریوش مهرجویی

جاده قدیم؛ حکایت «بنزین یارو 4» خانم مسئول و «گاو» داریوش مهرجویی

"جاده قدیم" بهرام بهرامیان اما هرگز فضای نامتعارف "ساعت شنی" را ندارد و می توان آن را مثل "مشق عشق" و یا حتی "سقوط یک فرشته" این کارگردان دانست و علت عدم پخش آن را به سلایق شخصی مدیران و محافظه کاری آن ها دانست. چرا که این فیلم خالی از کنایه های طنز سیاسی نیست که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حکایت حکایت عجیبی است. اینکه سیما فیلم با کارگردانی کار کند و زمان ساخته شدن فیلم یا سریال مورد نظر، صدا و سیما از پخش آن صرف نظر کند. این وسط تنها چیزی که اهمیت ندارد بیت المال است و پولی که از جیب مردم هزینه می شود. چه بسیارند کارگردانانی که فیلم های توقیف شده و ممیزی آن ها در سینما انبار شده اما به ناگهان خبر ساخت سریالی با همکاری آن ها منتشر می شود. البته در اینجا هرگز قصد تعرض به این کارگردانان و نام بردن از‌آن ها نیست که همواره خط مشی خود را دنبال کرده اند و در مواردی هم به ناحق مورد سانسور قرار گرفته اند بلکه استراتژی یک بام و دو هوای صدا و سیما و عدم توجه به اصول مدنظر خود قبل از ساخت فیلم قابل انتقاد است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آصف سعادتی منتقد سینمایی در یادداشتی درباره سریال جاده قدیم نوشت: سریال "جاده قدیم" از این دست مجموعه هاست که حدود 9 ماه پیش با مشارکت سیما فیلم برای شبکه دوم سیما آماده شد و حتی تیزرهای پخش فیلم نیز روی آنتن رفت اما در یک بایکوت کاملا رسانه ای جلوی پخش این سریال گرفته شد. بالاخره بعد از ماه ها سیما فیلم که فیلم خود را "روی دست مانده" تلقی می کرد توانست تا با اصلاحاتی سریال را به شبکه ی یک ببرد جایی که قبلا هم کارگردان "جاده قدیم"، "ساعت شنی" نا متعارف خود را با تغییرات زیادی نمایش داده بود.

نقد سریال جاده قدیم

"جاده قدیم" بهرام بهرامیان اما هرگز فضای نامتعارف "ساعت شنی" را ندارد و می توان آن را مثل "مشق عشق" و یا حتی "سقوط یک فرشته" این کارگردان دانست و علت عدم پخش آن را به سلایق شخصی مدیران و محافظه کاری آن ها دانست. چرا که این فیلم خالی از کنایه های طنز سیاسی نیست که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

 اما اگر به سراغ مجموعه "جاده قدیم" برویم اولین چیزی که جلب نظر میکند گروه حرفه ای سازنده آن است از کارگردان و بازیگران فیلم گرفته که همگی بارها نشان داده اند در کار خود مهارت دارند تا استاد عبداله اسکندری گریمور که در این سالها دیگر هر فیلمی را نمی پذیرد و امیر توسلی آهنگساز جوان و باتجربه ای که مختارنامه را نیز در کارنامه خود دارد، همه و همه نوید یک کار استاندارد را به مخاطب می دهد.   

نقد سریال جاده قدیم

   داستان سریال در مورد نعمت، زینت و طینت شعله ور است که به همراه یک راس گاوشان برای زندگی از شهرستان به تهران می آیند اما گاو گم می شود و پای آن ها را به ماجراهای دیگری ناخواسته باز می کند. صرفنظر از اینکه داستانک های فیلم از سریال های معروف خارجی گرفته شده یا نه اولین مشکل فیلم در سناریوی آن و ارتباط منطقی جریان های واقع در فیلم است.

  نویسنده در بسیاری از مواقع با یک سیر منطقی ضعیف داستان را پیش برده به این معنا که گاو که باید حلقه وصل خانواده شعله ور با ماجراهای فیلم باشد به صورت غیر منطقی از این خانه به خانه ی دیگر می رود به عنوان نمونه استفاده از زنگوله ی گاو برای قرار دادن شنود محدود امر بیهوده ای است و یا فرار اسی (شاگرد استاد شیمی) با گاو و نیسان نیز از جلوی یک خانه ی تحت نظرپلیس چندان قابل قبول نیست. البته ریتم تند فیلم تا حدودی این نقیصه را جبران کرده و به مخاطب اجازه تفکر روی سیر منطقی فیلم نمی دهد.

نقد سریال جاده قدیم

همانطور که از حال و هوای فیلم بر می آید با یک سریال طنز رو به رو هستیم. شوخی با مجموعه هایی نظیر گاو مهرجویی و دیگر آثار سینمایی داخلی و خارجی، لهجه خاصی که بازیگران به خوبی از آن بهره برده اند و طنز های موقعیتی که به خوبی در جای جای فیلم استفاده شده هم به جذابیت این سریال کمک کرده است. ماجرای بنزین یارو 4 از جمله همین مضامین طنز است. طینت و نعمت در جای جای فیلم با اشاره به پاک شدن هوای تهران با بنزین یارو 4 به زیبایی ماجرای واردات بنزین با کیفیت پایین به جای بنزین یورو4 در دوساله اخیر و زیر سوال بردن و توقف بنزین سالم تولید داخل توسط خانم رئیس سازمان .. بوق .. را به انتقاد می کشد.

شوخی با پلیس در عین موجه جلوه دادن نیروی انتظامی هم در بخش هایی از فیلم به چشم میخورد. اختصاص یک گروه از ماموران برای زیر نظر گرفتن یک تیم دو نفرهی سازنده قرص های لاغری از جمله ی همین موارد است در حالیکه شرکت های بزرگ پخش داروهای غیرمجاز لاغری با برندی رسمی و با عنوان در حال فعالیت هستند و حتی به راحتی در شبکه های ماهواره ای به تبلیغ محصولات خود می پردازند و هیچ گونه برخورد و حتی نظارتی بر آنها صورت نمی گیرد. ورود نعمت و طینت به محل تحت نظر پلیس بدون اینکه ماموران متوجه آن ها شوند هم از همین دست شوخی هاست.

نقد سریال جاده قدیم

لهجه ی بازیگران و تیپ و شخصیت پردازی نقش اول های فیلم را شاید در نگاه اول شوخی و یا حتی جسارت به مردم شهرستان تصور کرد اما سادگی و صفایی که در طول سریال از این شخصیت ها به نمایش در می آید این تصور را باطل می کند. این شخصیت ها با صفا هستند چرا که می گویند جواب بدی را با بدی نباید داد و اگر استاد شیمی با ما بد برخورد می کند ما هم نباید با او و خانواده اش مثل خودش رفتار کرد. آن ها ساده هستند چرا که طینت در رویارویی با اولین زن خوش آب و رنگ شهری در نگاه اول عاشق می شود. از روند سریال بر می آید که در انتها چند پیام در مذمت مهاجرت به شهرها هم در خود داشته باشد تا بیلان کاری سیما فیلم هم خالی از محتوا نباشد.

نقد سریال جاده قدیم

از حق نگذریم بازی خوب حمیدرضا آذرنگ، شهرام حقیقت دوست و یکتا ناصر هم نمی توان در جذب مخاطبان این سریال نادیده گرفت. هرچند که شاید با توجه به عدم اطلاع رسانی در پخش و  همچنین نداشتن پخش منظمی که در این سال ها شبکه ها همیشه آن را رعایت کرده اند از مخاطبان این سریال کاسته شده است. در انتها از صدا و سیما و "سیما فیلم" برای چندمین بار این سوال مطرح می شود که چرا قبل از ساخت فیلم هایشان به خوبی مضامین و سازندگان آن را مورد بررسی قرار نمی دهند تا مجموعه ی مشکل دار دیگری (از نظر صدا و سیما) ساخته نشود مثل چند ده فیلم و سریالی که به خاطر ندانم کاری آن ها در انبار صدا و سیما خاک می خورد؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top