تاریخ انتشار: شنبه 1394/03/23 - 14:49
کد خبر: 169481

هزینه انیمیشن ایرانی یک بیستم نمونه چینی

ما برای تولید این پروژه نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه کردیم. ولی با اینکه برای جذب سرمایه و حمایت مالی به سراغ اغلب سازمان‌های دولتی فعال در حوزه فرهنگی رفتیم، بعد از پیگیری طولانی تنها توانستیم از یکی از نهادها 100 میلیون وام بگیریم که باید آن را در عرض سه ماه بازمی‌گرداندیم. به غیر از آن فقط بعضی از مراکز همچون مرکز صبای صدا و سیما، دانشگاه صنعتی شریف و سازمان رسانه‌ای اوج بودند که برخی از تجهیزات را به صورت ارزان قیمت در اختیار ما قرار دادند ولی به لحاظ مالی حمایت چندانی از ما نشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: کارگردان انیمیشن شاهزاده روم به نسیم گفت: قیمتی که ما در حال حاضر در ایران با آن انیمیشن تولید می‌کنیم، یک بیستم قیمت تولید انیمیشن در کشور چین است، چینی که همیشه به ارزان بودن کالا مشهور است

به گزارش خبرنگار سینمایی «نسیم»، فیلم سینمایی «شاهزاده روم»، اثری در قالب پویانمایی است که موضوع آن در رابطه با زندگانی حضرت نرجس خاتون مادر بزرگوار امام زمان (عج) است. این اثر اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

شاهزاده روم تا به امروز در چند نوبت به شکل اکران‌ خصوصی نمایش داده شده است که یکی از آن‌ها در روز گذشته و در حاشیه جشن بیست سالگی تاسیس موسسه فرهنگی موعود(ع) بود. به همین بهانه گفتگوی کوتاهی در رابطه با این انیمیشن و فضای کلی سینمای مهدویت با حامد جعفری تهیه کننده و محمد جواد جنتی از عوامل سازنده این اثر  داشتیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

زندگی حضرت نرجس خاتون (ع) جذابیت بین الادیانی دارد، چه شد که به سراغ تولید پروژه‌ای با محور  مهدویت رفتید؟

جعفری: دو موسسه فرهنگی «هفت سنگ» و «سلوک افلاکیان» در حدود ده سال است در حوزه انیمیشن فعالیت دارند و تاکنون بیش از هزار دقیقه انیمیشن تولید کرده‌اند. بنده و آقای جنتی به عنوان نمایندگان این دو موسسه مامور شدیم تا با توجه به دغدغه فرهنگی که در هردو موسسه وجود داشت و با نگاه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب این دو گروه را دور هم جمع کنیم تا با ایجاد وحدت میان گروه‌های خودجوش فرهنگی بتوانیم حرکتی موثر انجام دهیم.

جنتی: موضوع زندگی مادر امام زمان(عج) یک موضوع بین ادیانی و منحصر بفرد است چه از لحاظ مکان وقوع حوادث که بخشی از آن در روم شرقی و بخشی در عراق اتفاق افتاده است و چه از لحاظ دینی چون ایشان از نوادگان یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) هستند و از طرف دیگر هم امام حسن عسگری(ع) از نوادگان پیامبر(ص) است. به دلیل همین جذابیت بالا و بین الادیانی بودن آن با تعین این سوژه بین المللی، به سراغ تولید آن رفتیم.

در مسیر تولید این انیمیشن از طرف سازمان‌های دولتی از شما حمایت شد؟

جعفری: ما برای تولید این پروژه نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه کردیم. ولی با اینکه برای جذب سرمایه و حمایت مالی به سراغ اغلب سازمان‌های دولتی فعال در حوزه فرهنگی رفتیم، بعد از پیگیری طولانی تنها توانستیم از یکی از نهادها 100 میلیون وام بگیریم که باید آن را در عرض سه ماه بازمی‌گرداندیم. به غیر از آن فقط بعضی از مراکز همچون مرکز صبای صدا و سیما، دانشگاه صنعتی شریف و سازمان رسانه‌ای اوج بودند که برخی از تجهیزات را به صورت ارزان قیمت در اختیار ما قرار دادند ولی به لحاظ مالی حمایت چندانی از ما نشد.

برنامه‌تان برای اکران عمومی این اثر چیست؟

جعفری: ما برای اکران عمومی این اثر با سازمان سینمایی وارد رایزنی شدیم ولی هنوز به نتیجه خاصی نرسیدیم، هرچند که به احتمال زیاد در آبان ماه شاهد اکران این اثر خواهیم بود. البته شاهزاده روم در حال حاضر به صورت بین المللی در کشورهایی همچون لبنان، عراق و کویت در حال اکران است که در کشور لبنان به عنوان ششمین فیلم پرفروش سینمای لبنان در هفته‌های اخیر شناخته شده است و همچنین ده روز در سالن تئاتر ملی بغداد به نمایش درآمده است که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.       
در کنار آن نیز اکران این اثر را در شهرهایی همچون قطیف عربستان و برخی از شهرهای بحرین دنبال کردیم که به یاری خدا این کار نیز محقق شد و البته در آنجا نیز با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است.

به نظر شما که از فعالین عرصه تولید آثار سینمایی در کشور هستید، جایگاه مهدویت در سینمای فعلی ایران چیست؟

جنتی: به طور کلی تا آنجا که در ذهن بنده است تاکنون سینمای ما چندان به سراغ موضوع مهم مهدویت نرفته است، هرچند که شاید نمونه‌ای باشد که بنده به خاطر نیارم. ولی در رابطه با زندگی مادر امام زمان(عج) نه در داخل کشور و نه در خارج از کشور تاکنون اثری تولید نشده بود و شاهزاده روم اولین اثر در این زمینه است که این خود نشان‌دهنده مظلومیت این موضوع پراهمیت در سینمای امروز کشورمان است.

چه شد که تصمیم گرفتید به سراغ پویانمایی بروید؟ آیا ظرفیت خاصی را در این عرصه دیدید که سینمای معمول وجود ندارد؟

جعفری: ما از ابتدا براساس دغدغه‌ای که نسبت به هجوم فرهنگی غرب به حوزه کودک و نوجوان داشتیم، وارد این عرصه شدیم؛ به همین خاطر بهترین ابزارمان برای ورود و ادامه فعالیت در این حوزه، پویانمایی بود.
جنتی: با توجه به اینکه در حال حاضر زبان ارتباط با کودک و نوجوان انیمیشن و بازیهای رایانه ای است و این نکته که در داخل کشور مزیت رقابتی‌ در زمینه تولید پویانمایی نسبت به دیگر کشورها وجود دارد، تصمیم گرفتیم وارد این عرصه شویم.

اگر بخواهیم بحث مزیت رقابتی را با ذکر نمونه‌ای به شکل شفاف‌تر بیان کنم، باید بگویم که قیمتی که ما در حال حاضر در ایران با آن انیمیشن تولید می‌کنیم، یک بیستم قیمت تولید آن در کشور چین است، چینی که همیشه به ارزان بودن کالا مشهور است. همچنین به لحاظ سرعت تولید نیز ما توانستیم با زمانی معادل یک سوم زمانی که کمپانی‌های بزرگی همچون پیکسار برای تولید چنین انمیشینی زمان می‌گذارند، وقت بگذاریم و اثری را تولید کنیم که در کشور مشابه ندارد و قابل رقابت با تولیدات خارجی نیست.

تمرکز اصلی مخاطب انیمیشن بر روی خانواده‌هاست

پویانمایی دارای مزیت‌های دیگری نیز هست. مثل اینکه زبان آن زبانی مشترک است و تمرکز اصلی آن در واقع بر روی خانواده‌هاست. چرا که زمانی که قرار باشد که یک کودک برای دیدن پویانمایی به سینما برود، خواه ناخواه پدر یا مادر و یا هردو همراه با او می‌روند، پس شما در واقع اثری ساخته‌اید که علاوه بر کودکان بزرگسالان را نیز با خود همراه می‌کند و این یعنی مزیت نسبی که در عرصه‌های دیگر وجود ندارد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راهنمای گام به گام تنظیم ساعت جی شاک ga ۲۱۰۰
آیا عکاسی شغل پردرآمدی است؟
تصویری غم انگیز از جای خالی رئیس‌جمهور در هواپیمای اختصاصی دولت
اثر جدید روح‌الامین به‌مناسبت شهادت شهید جمهور +عکس
رشد اندک بورس/ افزایش یک هزار و ۲۳۷ واحدی شاخص کل
پرچم سازمان ملل متحد نیمه افراشته شد +عکس
«الهام علی اف» در سفارت ایران در باکو حضور یافت
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان مشخص شدند
تمهیدات حمل و نقلی تهران برای مراسم تشییع
مطهری‌اصل امام جمعه موقت تبریز شد
تصاویر دیده نشده از محافظ شهید رئیسی +فیلم
سرمربی فصل بعد پرسپولیس مشخص شد
جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد +جدول
صحبت های رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت +فیلم
آخرین اخبار از تشییع شهید رئیسی در تهران و شهرستان‌ها
رئیسی متولی بزرگ‌ترین موقوفه جهان اسلام
وداع تبریزی‌ها با رئیس شهید جمهور و یارانش +عکس
سنگ تمام تبریزی‌ها برای خادمان جمهور +فیلم
نحوه فعالیت بانک ها برای فردا چهارشنبه ۲ خرداد اعلام شد
تصاویری از بی‌تابی خواهر شهید رئیسی در منزلش +عکس
محبت پدرانه شهید رئیسی به فرزند شهید +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top