تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/04/14 - 10:24
کد خبر: 171907

حالا وقت اقدام مجلس و قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی است

بورسیه و ماادراک مالبورسیه؛ صفرتا صد ماجرای بورسیه ها چه بود؟ + عکس، فیلم و لینک

بورسیه و ماادراک مالبورسیه؛ صفرتا صد ماجرای بورسیه ها چه بود؟ + عکس، فیلم و لینک

به نظر می رسد اکنون که موضوع بورسیه ها با انتقاد صریح مقام معظم رهبری مواجه شده است، وقت آن رسیده تا مجلس، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نادهای نظارتی نقش تاریخی خود را در این مسئله ایفا کنند، چرا که بسیاری از دانشجویان و نخبگان اینکشور در سرگردانی هستند و سیاسی کاری های وزارت علوم آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران:طرح مسئله 3000 بورسیه اوایل خردادماه سال 93 از سوی مدیر سازمان امور دانشجویان وزارت علوم کلید خورد. صدیقی در نشست خبری مدعی شد که 3000 بورسیه غیرقانونی در دولت قبل اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله بورسیه ها در فضایی مطرح شد که هنوز دولت در شوک ثبت نام 96.8 درصدی یارانه ها بود. «نه» مردم در یک رفراندوم اجتماعی موجب شد تا برنامه ریزی ها اگرچه در سطوح میانی برای آغاز فضاسازی رسانه ای برای فراموش کردن این شکست درفضای اجتماعی جبران شود. موضوع مذاکرات هم مطرح بود و بنای دولت در «فکر نکردن مردم به هسته ای» مزید برعلت شد.

وزارت علوم به خاطر مسئله ای که استیضاح وزیر علوم را رقم می زد و به خاطر حواشی یکساله دانشگاهها از اهمیت بسیاری برخوردار بود. موضوع 3000 بورسیه به سرعت توسط رسانه های دولت و در پوششی فراگیر مطرح شد. این جنگ روانی اگرچه برپایه یک دروغ بزرگ شکل می گرفت، اما اذهان بسیاری را در روزهای مذاکرات درگیر خود کرد. دانشجویان حاضر در جلسه افطاری معروف وزیر علوم از زبان وزیر و معاونانش شنیدند که «اعلام 3000بورس غیرقانونی جفاست چون تنها تعداد معدودی از این 3000 نفر تخلف کرده اند». وزیر علوم قبل تر به خاطر تیتر رسانه های اصلاح طلب عمیقا اظهار تاسف کرده بود. (ایـنـجا)

فرجی دانا در روز استیضاح: لیست اسامی بورسیه ها جعلی و انتشارش غیراخلاقی بود

اما به فاصله چندروز مانده به استیضاح فرجی دانا، علی غزالی منتشر کننده لیست معروف 3000 بورسیه در اعتراض به اعلام برخورد وزارت علوم با انتشار دهنده لیست بورسیه ها خطاب به صدیقی (رییس سازمان امور دانشجویان) می نویسد:« علی رغم ارادت به جنابعالی خود را مجاز به آن نمی دانیم که به خاطر مصلحت شما و باقی ماندن شما روی آن صندلی برای چند ماه و چند سال بیشتر آینده علمی کشور را به خطر باندازیم و با سکوت خود در این دوره زمانی، منفور آیندگان شوم و سکوتی خیانت وار پیشه کنم و از ما نخواهید به خاطر آقازاده شما که می گویند در لیست بورسیه های خارج هستند (ایـنـجا و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده اید با هزینه شخصی به آنجا رفته اند و البته با توجه به میزان هزینه تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده باید به توانمند یه جنابعالی در جهت تهیه این هزینه آفرین گفت به روی یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد سکوت کنیم.»

منتشر کننده لیست بورسیه ها در ادامه می نویسد: این است که از بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که: "ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده اند." !! و مگر می شود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟(مطلب کامل منتشر کننده لیست بورسیه ها را ایـنـجا بخوانید)

فرجی دانا اما در روز استیضاح، در حالی این اتفاقات یعنی انتشار اسامی بورسیه ها را غیرقانونی و غیراخلاقی خوانده بود، که مجموعه تحت زعامت وی آنها را منتشر کرده بودند. یکی از استیضاح کنندگان در موافقت خود با استیضاح گفت: «شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید»

خلاصه اینکه موضوع بورسیه ها، به جایی رسید که پس از پیگیری های مستمر کمیسیون آموزش و وزارت علوم، بیانیه ای 3000 کلمه ای در مورد 3700 بورسیه توسط وزارت علوم صادر شد. (+، +) یکی از روزنامه ها فردای انتشار اطلاعیه وزارت علوم تیتر زد« کوه بورسیه ها موش زایید». این تیتر به خاطر این بود که علیرغم فضاسازی های چندین ماهه رسانه های حامی دولت و خود رییس جمهور که یکبار گفته بود:« بورسیه و ما ادرئک مالبورسیه» تنها 36 نفر 3772 نفر از تحصیل بازماندند و بورسیه شان لغو شد.


دانلـــود

این روزها هم 3736 نفر باقیمانده تحت عناوین مختلف، به قوه قضاییه، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری و وزارت علوم و مجلس نامه نگاری می کنند تا بتوانند هتک آبرویی را که طی یک سال جنگ روانی علیه آنان  امنیت تحصیلی و آینده آموزشی شان شده است بازیابند. در این میان بی انگیزگی این دانشجویان دکترا و برخورد بد مسئولین در دولت با آنان این سوال برای در اذهان متبادر می کند که آیا همه کشورها با نخبگانشان اینطور برخورد می کنند؟

متاسفانه چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه 630 رسیدگی قضایی به آرا کمیته ها و هیئت های وزارتین علوم و بهداشت را از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی خارج کرد. طبق این مصوبه چند میلیون دانشجو و هزاران هیات علمی که با این دو وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی (که بعدا افزوده شد) ارتباط دارند از حق اولیه دادرسی در مراجع قضایی محروم شدند. و کار به کمیته ای درون وزارتی محول شد که متهم خود در مسند قضاوت نشسته است.

حجت الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری با انتقاد از تشکیل کمیته ای برای حل موضوع بورسیه ها گفت: به نظر بنده حق بخش قابل توجهی از بورسیه‌ها تضییع شده و متأسفانه مرجعی وجود ندارد که فریاد این افراد به گوش آن مرجع برسد و هیئتی که در شورا تشکیل شده چون خودشان ذی‌نفع هستند نمی‌توانند نظر صحیح بدهند. متأسفانه شنیدم برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردند یک نفر از اعضای این هیئت از دیوان عدالت اداری یا قوه قضائیه باشد اما پذیرفته نشده است و این برای ما جای سوال دارد!

رهبر انقلاب شب گذشته در بخشی از صحبتهایشان پیرامون موضوع بورسیه ها، با انتقاد از رفتار وزرات علوم گفتند:  تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عده ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.  سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.

به نظر می رسد اکنون که موضوع بورسیه ها با انتقاد صریح مقام معظم رهبری مواجه شده است، وقت آن رسیده تا مجلس، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نادهای نظارتی نقش تاریخی خود را در این مسئله ایفا کنند، چرا که بسیاری از دانشجویان و نخبگان اینکشور در سرگردانی هستند و سیاسی کاری های وزارت علوم آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

از ایـنـجا می توانید لینک های مربوط به اخبار بورسیه ها را ببینید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/04/14 - 10:54

تابناک هم از اون سایتهایی بود که تیترای جنجالی در این مورد میزد، و اتیش این جنجال رو زیاد میکرد چرا؟ چون مربوط به دولت احمدی نژاد بود. واقعا وای بر حالشون....
اما حالا بخاطر اینکه ضایع نشن، حتی حاضر نشدن سخنان رهبری رو کامل تو سایتشون پوشش بدن، واقعا خجالت داره!!!!
چون ضایع میشن خوب...
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top