تاریخ انتشار: شنبه 1394/04/27 - 09:00
کد خبر: 173155

افشای اسناد روابط سری تاچر با سعودی‌ها

خبرنامه دانشجویان ایران: پرس تی وی از افشای اسناد جدید روابط سری تاچر با سعودی‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی بخش فارسی شبکه پرس تی وی نوشت: در اسنادی که به تازگی در رسانه‌ های انگلیسی منتشر شده، از روابط پنهان میان مارگارت تاچر و خاندان سلطنتی عربستان سعودی پرده برداشته شده است.

این پایگاه اینترنتی درج کرد: این اسناد نشان می‌دهد، وزیران انگلیسی تا چه اندازه با سعودی ها برای امضای توافق چندین میلیارد پوندی «الیمامه» لابی کرده‌اند؛ براساس این توافق چند فروند هواپیمای «تورنادو» و «هاوک» به سعودی‌ها فروخته شد که این اسناد متن گفت و گوی مقامات در این نشست‌ها را افشا کرده است.

این پایگاه تصریح کرد: سندی به دیدار میان مقامات انگلیسی و شاهزاده سلطان وزیر دفاع عربستان در سپتامبر 1985 مربوط می‌شود؛ که طی آن وزیر دفاع عربستان از تمایل ریاض برای ارائه سفارش‌های نظامی بیشتر به لندن خبر می دهد.

پرس تی وی در ادامه افزود: قرارداد موسوم به «الیمامه» که در آن شرکت بی ‌اِی ‌ای (BAE)، بزرگترین شرکت فروشنده سلاح انگلیس نقش داشت، تا مدت‌ها به دلیل پرداخت های غیرشفاف به خاندان سلطنتی سعودی مورد انتقاد بود.

به گزارش این منبع، این قرارداد به ارزش 43 میلیارد پوند برای مدت 20 سال منعقد شد. براساس این توافق مقرر شد که انگلیس 100 فروند جنگنده  تورنادو،50 جنگنده هاوک و نیز 72 یوروفایتر و نیز دیگر تجهیزات لازم را به عربستان تحویل دهد که البته این قرارداد که انگلیسی ها از آن به عنوان بزرگترین فروش کالا از سوی انگلیس به کشوری یاد می کنند با پرداخت رشوه به میزان چند صد میلیون پوند به شاهزاده های سعودی همراه بوده است که در این میان نام بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن و نیز شاهزاده ترکی بن ناصر بیش از دیگران به چشم می خورد.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، محکومیت پرداخت رشوه در این سوپر توافق تسلیحاتی از سوی شرکت BAE  انگلیس از سوی دادگاهی در آمریکا و پیگیری موضوع در انگلیس در نهایت با مداخله دولت های عربستان و انگلیس و به ویژه شخص تونی بلر، نخست وزیر انگلیس مسکوت گذاشته شد.

به گزارش این پایگاه، شرکت بی‌اِی‌ای پس از آن در سال 2010 پذیرفت تا مبلغ 300 میلیون پوند به عنوان جریمه پرداخت کند تا تحقیقات دولت‌های آمریکا و انگلیس درباره فساد متوقف شود.

مقام ‌های انگلیسی نخست بیم آن داشتند که ممکن است امتیاز این قرارداد به فرانسه واگذار شود و نگرانی‌های شان را علنا مطرح کردند. مقام‌های انگلیسی تا زمان امضای «توافق الیمامه» در سپتامبر 1985 نگران بودند که فرانسه ممکن است سعودی ها را به خرید جت های فرانسوی میراژ به جای جت‌های انگلیسی متقاعد کنند.

تاچر پس عقد این قرارداد با ریاض بلافاصله در صدد دلجویی از سران سعودی برآمد و رسما از ملک فهد، پادشاه فقید به دلیل اظهارات مطرح شده درباره عربستان عذرخواهی کرد و گفت، وی خوشحال است که «روابط میان انگلیس و عربستان سعودی گرم و دوستانه است.»

وی همچنین گفته بود، «من به ویژه از اطمینان خاطر حضرت عالی بسیار خرسند شدم که گفته بودید گزارش رسانه‌های انگلیسی علیه عربستان نمی‌تواند بر روابط دوجانبه ما تاثیر بگذارند.»

در اسناد منتشر شده آمده است، مقامات سعودی خواستار محرمانه ماندن کامل این قرارداد بودند. تاچر خواسته عربستان را پذیرفته و گفته بود: «شما درباره احتیاط کامل ما مطمئن باشید.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وداع با پیکر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد
حزب تمدن اسلامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت
مراسم وداع با شهیدان خدمت در پایتخت آغاز شد
پرونده مجلس یازدهم بسته شد
انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید رئیسی
روایت رئیس‌دفتر «رئیس‌جمهور شهید» از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
گزارش تصویری| دسته بزرگ عزاداری هیئات دانشجویی
افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری +عکس
اجتماع طلاب و حوزویان در بزرگداشت شهدای خدمت در مدرسه علمیه فیضیه قم +عکس
برگزاری بزرگداشت سیدالشهدای خدمت در حرم شاهچراغ
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی شهادت رئیسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top