تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/04/30 - 12:15
کد خبر: 173471

یک اقتصاددان: رئیس 6 ساله بانک مرکزی فرق بین خزانه این بانک و وزارت اقتصاد را نمی‌داند!

خبرنامه دانشجویان ایران: هوشنگ شجری رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با «نسیم» در خصوص تاثیر افزوده شدن پولهای بلوکه شده به ذخایر ارزی بانک مرکزی بر اقتصادکشور اظهار کرد: وقتی پولهای بلوکه شده، به ذخایر بانک مرکزی اضافه شود مانند این است که پس انداز شما بیشتر میشود، اما اینکه وضع مالی شما بهتر شود و یا بهتر نشود به این بستگی دارد که شما از این ذخایر چگونه استفاده می کنید و ممکن است ذخایر ارزی بانک مرکزی زیاد شود و ما نتوانیم آنها را مدیریت کنیم، اما باید ذخیره ای در کار باشد که مسئله مدیریت و یا عدم مدیریت آن مطرح شود.

وی افزود: ما باید خوشحال باشیم که این ذخایر به کشور باز می گردد و ذخایر مسدود تبدیل به ذخایر غیر مسدود می شود، زیرا این ذخایر امکان بسیار خوبی به ما می دهد و این که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم یا نکنیم؛ این دیگر به خود ذخایر ربطی ندارد.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه روز گذشته محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره این که " دولت نباید روی دلاری های آزاد شده ناشی از توافق هسته ای حساب باز کند، زیرا متعلق به خزانه بانک مرکزی است "  به نسیم گفت: صحبت های آقای بهمنی مصداق بارز بیسوادی ایشان در امور پولی و مالی است، زیرا  کسی که می گوید پول مربوط به خزانه است نه دولت، بهتر است در این زمینه اظهارنظر نکند.

وی افزود: تعجب می کنم کسی که 5 تا 6 سال رئیس کل بانک مرکزی بوده است چطور می تواند چنین حرفی را بزند و به همین دلیل بود که ما در زمان ریاست ایشان به چنین سرنوشت پولی و مالی دچار شدیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نگاه دارنده وجوه مالی دولت است و خزانه بانک مرکزی جدا از دولت نیست، بنابراین نمی توانیم بگوییم این پول متعلق به خزانه است و ربطی به دولت ندارد.

شجری بیان کرد: به نظر می رسد آقای بهمنی هنوز تفاوت میان خزانه و دولت را نمی داند، زیرا در دولت دو دستگاه خزانه داریم که یکی به عنوان متولی امور مالی دولت در وزارت اقتصاد است و دیگری نگاه دارند وجوه دولت است و در بانک مرکزی قرار دارد و در واقع این خزانه نگاه دارنده ذخایر طلا و ارز کشور است.

شجری گفت: این که کسی بگوید ارزهای موجود در خزانه بانک مرکزی متعلق به دولت نیست، یعنی از امور پولی و مالی سردر نمی آورد و این نهایت نادانی یک نفر از امور پولی و مالی است زیرا حتی در کشورهایی که استقلال بانک مرکزی از دولت بیشتر است این نهاد ذخایر ارزی دولت را نگه داری می کند و به نمایندگی از دولت در جلسات صندوق بین المللی پول شرکت می کند، بنابراین به نظر می خواست ایشان فقط می خواسته یک حرفی را زده باشد.

این اقتصاددان گفت: شجری به دوره مدیریت بهمنی در بانک مرکزی اشاره و عنوان کرد: در دوره آقای بهمنی میلیاردها دلار ذخیره ارزی کشور برای حفظ قیمت مصنوعی ارز به باد رفت و سیاست پولی دوران ایشان  خانمان بر انداز بود.

وی با انتقاد از بیان اصطلاحات غیر تخصصی در مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: اصلاح جیب دوختن یک اصطلاح کوچه و بازاری است و علمی نیست و استفاده از آن مصداق بارز نادانی ایشان است، ایشان اگر می خواستند اصطلاح علمی به کار ببرند، باید می گفتند دولت نباید به عنوان یک منبع جدید روی این پول حساب می کرد، در حالی که این یک منبع جدید مانند ذخیره  قانونی بانکهاست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران
رژیم اسرائیل در دو راهی تسلیم و شکست
اذعان ارتش اسرائیل به شلیک ۶۵ موشک توسط حزب الله
کاهش قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
کاریکاتور| پشت پرده مضحکه افشاگری پر از گاف بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در یزد +عکس
کاریکاتور| خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه
پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
محرز شدن قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌
بازگشت بسکتبال ۳ به ۳ دانشگاه آزاد به لیگ برتر
علم‌الهدی: ریشه اصلی پیوند دانشگاه با جامعه در خود دانشگاه نهفته است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top