تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/04/30 - 17:23
کد خبر: 173524

تغییر اپراتور،بدون تعویض سیمکارت یا شماره تلفن

آیا به تازگی به محله ای جدید اسباب کشی کرده اید؟ آیا در محله ی جدیدتان با مشکل عدم آنتن دهی موبایل مواجه هستید؟ آیا از بد روزگار آنتن دهی سایر اپراتورها در آن مرحله در حد بنز است و فقط اپراتوری که شما از آن بهره می برید مشکل دارد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: آیا به تازگی به محله ای جدید اسباب کشی کرده اید؟ آیا در محله ی جدیدتان با مشکل عدم آنتن دهی موبایل مواجه هستید؟ آیا از بد روزگار آنتن دهی سایر اپراتورها در آن مرحله در حد بنز است و فقط اپراتوری که شما از آن بهره می برید مشکل دارد؟

آیا در اثر این همه مشکل و لنگ ماندن کار و بارتان، به فکر تغییر اپراتور و گرفتن سیم کارتی جدید افتاده اید؟ آیا برای خرید این سیم کارت جدید جیب مبارکتان خالی است و یا بدتر از آن غصه ی این را دارید که چگونه به تمامی دوستان و آشنایانتان اطلاع دهید که از این پس باید با شماره ی جدیدتان تماس بگیرند؟

آیا از خواندن این همه "آیا" خسته شده اید و منتظرید ببینید که متن اصلی این خبر کی آغاز می شود؟! اگر جواب تمامی این آیا ها مثبت است باید گفت که هیچ نگران نباشید چون به زودی قادر خواهید بود از طریق بهره مند شدن از طرح ترابرد پذیری سیم کارت های همراه، بدون تعویض شماره تلفن یا سیمکارت خود، تنها اپراتور تلفن همراه تان را تغییر دهید.

طرح ترابرد پذیری شماره‌ های همراه یا Mobile Number Portability اگر چه همچون سایر طرح های اجرایی در این مرز و بوم از اسم دهان پر کن و عجیب و غریبی بهره می برد، اما کارایی آن در نوع خود جالب به نظر می رسد و با اجرایی شدن آن، این امکان برای مشترکان اپراتورهای فعال در کشور فراهم می شود که بتوانند بدون تغییر دادن شماره ی تلفن همراه خود، اپراتور موبایل شان را تغییر دهند.

به عنوان مثال اگر در محل سکونت جدید شما اپراتور ایرانسل آنتن دهی مناسبی نداشته باشد، شما می تواند بدون این که شماره تلفن خود را تغییر دهید، از تعرفه یا خدمات شرکت همراه اول استفاده کنید.

البته این تغییر اپراتور تنها مباحث مربوط به آنتن دهی را در بر نمی گیرد و اگر خدمات سایر اپراتورها برایتان جذابیت بیشتری داشته باشند نیز شما همچنان قادر به تغییر اپراتور خود خواهید بود.

با این حال برای جابجایی مشترکان مابین اپراتورهای حاضر در عرصه ی موبایل محدودیت هایی در نظر گرفته شده تا آن ها نتوانند هر زمان که هوس کردند اپراتور خود را تغییر دهند! به عنوان مثال بر طبق اطلاعات موجود (که شاید بعدها تبصره و ماده ای به آن افزوده شود یا به کل تغییر کند!) مشترکان تنها از طریق پرداخت هزینه ‌های جابجایی بین دو شبکه و تنها دوبار در طول سال می توانند عمل جابجایی مذکور را انجام دهند.

ضمن آن که طی این فرآیند، شما تنها می توانید بر روی اپراتور مقصدتان تنها همان سیم کارتی را داشته باشید که در اپراتور مبدا از آن بهره می بردید.

به این معنی که دارندگان سیم کارت های اعتباری، پس از جابجایی نمی توانند بر روی اپراتور مقصد از سیم کارتی دائمی بهره ببرند و بالعکس.

همچنین مشترکانی که علاقمند به انجام این جابجایی هستند تنها سه ماه پس از فعال سازی سیم کارت خود می توانند این مهاجرت را انجام دهند و در این میان اپراتور مقصد نیز می تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از سوی مشترکان و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقرار سازی خدمات، مبلغی که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده را به عنوان هزینه ی این جابجایی از مشترکان دریافت کند.

با این حال به موجب اجرایی شدن این طرح دیگر کاربران برای بهره گیری از خدمات مد نظر شان ملزم به تغییر سیم کارت خود یا خرید سیم کارت جدیدی نخواهند بود و با حفظ سیم کارت و شماره تلفن فعلی خود هم می توانند از خدمات اپراتور های دیگر استفاده کنند.

گفتنی است که وعده ی اجرایی شدن طرح مذکور ابتدا سال گذشته بود که از سوی وزارت ارتباطات به کاربران داده شد. طرحی که پیش از این قرار بود در طول یک بازه ی زمانی ۱۸ ماهه و تا پایان سال جاری عملیاتی شود و پس از اجرای طرح رومینگ ملی از دیگر طرح هایی باشد که تسهیلات مضاعفی را برای مشترکان فراهم کرده و در کنار آن رقابت اپراتورها در عرصه ارائه خدمات را نیز افزایش دهد.

اما این امر تا کنون که میسر نشده و باید دید دقیقاً چه زمانی کاربران می توانند از خدمات ویژه ی آن بهره ببرند.

جالب این جاست که برای قطعی شدن اجرای طرح مذکور یکی از پیش شرط هایی که برای ورود اپراتورهای اول و دوم به عرصه ی ارائه ی خدمات نسل سوم و چهارم یعنی 3G و 4G در نظر گرفته شده بود، این بود که اپراتورهای فعال در عرصه ی موبایل برای دریافت پروانه ی فعالیت های مربوط به ارائه ی خدمات 3G و 4G ، ملزم به رعایت مواردی هستند که مهم ترینشان اجرای طرح ترابرد پذ یری بود.

امری که به هیچ وجه از سوی اپراتورها رعایت نشد و آن ها بدون اجرای طرح یاد شده به عرصه ی خدمات 3G و 4G آمدند.

شاید دلیل اصلی طفره رفتن اپراتورها از اجرای این طرح آن باشد که در حین فرآیند جابجایی مذکور، علاوه بر کاربر، اپراتور مقصد نیز می بایست مبلغی را به سازمان تنظیم مقررات و همین طور اپراتور مبدا پرداخت کند. امری که شاید خوشایند اپراتورها نباشد و آن ها را مجاب کند که از اجرای این طرح سر باز زنند (که تا کنون نیز زده اند).

با این حال اجرایی شدن طرح ترابرد پذیری می تواند امکانات ویژه ای را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد.

امکاناتی که تا کنون در دسترسشان قرار نداشت و از برخی جهات می تواند برایشان بسیار کاربردی باشد. حال باید منتظر ماند و دید که این طرح بالاخره کی قرار است از روی کاغذ پا به عرصه ی وجود نهد و در عمل اجرا شود.

منبع: سخت افزار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top