تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/18 - 13:04
کد خبر: 175435

نامه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان شاهرود به جامعه دانشگاهی

برگزاری برنامه های شبه فرهنگی از جمله کنسرت های موسیقی و اردوهای تفریحی مختلط در ساخت فضای دغدغه مند علمی و ارتقای فرهنگ جهادی در عرصه علم چه جایگاهی دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان شاهرود نامه ای را خطاب به جامعه دانشگاهی صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، متن این نامه به شرح زیر است:

روئسای دانشگاها، اساتید و تشکل های دانشجویی
سلام علیکم

با عرض تبریک به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی و عرض خسته نباشید به تمامی فعالان عرصه تولید علم و آگاهی. آنچه در این چند خط به نگراش در آمده است دغدغه ها و مطالبات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان شاهرود در بحث جهاد علمی می باشد، لذا از سروران گرامی درخواست مطالعه و جوابگویی را استدعا داریم.

1- جهاد دانشگاهی ترکیبی از دو کلمه جهاد و دانشگاه است و تلفیق جهاد که یک امر ارزشی و معنوی است با علم و دانش و دانشگاه، دارای پیامی است که از آن می توان علم جهادی و جهاد علمی را استخراج کرد.

تولید علم هم باید جهادی باشد و هم اجتهادی که عدم تنبلی و منتظر نشستن برای هدیه شدن علم را در پیش دارد. علم جهادی علم برخاسته از مجاهدت و تلاش است و منظور از جهاد علمی یعنی حرکت جهت دار و پیشرفت علم برای زدودن موانع پیش روی انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن اسلامی .

2- العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ .(امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد بر او یورش برند.)

عمده موضوعاتی که قدرتهای سلطه گر در نظام سلطه ی جهانی برای حفظ این رابطه ی سلطه گر و سلطه پذیر رویش تکیه می کنند سه موضوع است: سلطه فرهنگی، سلطه اقتصادی، سلطه علمی و لازمه اش هم این است که نگذارند آن طرف سلطه پذیر در این سه زمینه به استقلال و خودباوری و پیشرفت برسند. با توجه به آنکه علم قدرت است و کشورهای غربی با علم به قدرت رسیده اند، راه مقابله معقول با سلطه جهان خواران پیشرفت علمی است. که دستیابی به این مهم جز از مسیر جهاد علمی امکان پذیر نمی باشد .

3- یا توجه به این که قدم اول در ایجاد هر حرکت و تحول اجتماعی، گفتمان سازی است و رسالت جهاد علمی بر دوش دانشگاه و دانشگاهیان است در نتیجه مقوله مهم گفتمان سازی علمی باید از این مجرا برنامه ریزی، پیگیری و اجرایی گردد. لذا ایجاد فضای دغدغه مند نسبت به تولید و بومی سازی علم باید جزو اولویتهای اصلی این نهاد قرار گیرد

4- دانشگاه مبدا تحولات است و در هر ساحتی که نگاه کنیم در سر خط جریان سازی بوده است چه از نظر علمی و چه از نظر فرهنگی لذا باید به دانشگاه به عنوان خط مقدم و خواستگاه حرکت جهادی در جهت تولید علمِ مرتبط و متناسب و کارآمد با مشکلات کشور نگاه کرد و در زمینه ها و برنامه ها و پشتوانه های لازم جهت نیل به این اهداف را در بستر دانشگاه ها ایجاد نمود.

و حال چند سوال

1- با توجه به گذشت پنج سال از تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و تاکیدات شخص مقام معظم رهبری در سالیان متمادی در دیدارهای دانشجویی و دانشگاهی برای گفتمان سازی و ایجاد دغدغه در اقشار مختلف جامعه ی دانشگاهی نسبت به نقشه جامع علمی کشور چه اقداماتی در جهت ایجاد این فضای گفتمانی و دغدغه مند در بین دانشگاهیان و اساتید و نخبگان علمی صورت گرفته است؟

2- نظر به بیانات معظم له در دیدار اساتید دانشگاهها در ماه مبارک رمضان سال جاری مبنی بر کاهش نرخ رشد علمی کشور، دلایل این فروکاست چیست و برای تغییر شرایط موجود و رفع رخوت موجود در فضای علمی چه تمهیداتی صورت گرفته است؟

3- علی رغم تاکیدات مکرر حضرت امام خامنه ای مبنی بر دوری از سیاسی بازی و حاشیه سازی های جناحی و حزبی در فضاهای دانشگاهی و تشکل های دانشجویی و تاثیر مخرب این قبیل رفتارها و فضا سازی ها بر فضای علمی مطلوب و مورد نظر نظام جمهوری اسلامی، چه توجیهی برای سیاسی کاری های موجود در فضای دانشگاهی دارید؟

4- برگزاری برنامه های شبه فرهنگی از جمله کنسرت های موسیقی و اردوهای تفریحی مختلط در ساخت فضای دغدغه مند علمی و ارتقای فرهنگ جهادی در عرصه علم چه جایگاهی دارد.

5- متاسفانه مدرک گرایی و سوق دادن دانشجو به ارسال مقاله های جهانی (ISI) که صرفاً جنبه ی آماری داشته و تاثیر چندانی در پیشرفت علمی متناسب با نیازها و تقاضاهای داخل کشور ندارد، بیماری مسری جوامع علمی کشور شده است. برای درمان و پیشگیری از خطرات و عواقب ناشی از این نگاه در عرصه علمی کشور چه راهکارهایی را در دستور کار خود قرار داده اید؟

6- یکی از حلقه های مفقوده در عرصه علمی کشور نبود رابطه ی دو سویه و مفید بین دانشگاه ها و صنعت است، که یکی از دلایل آن عدم اعتماد چرخه ی صنعت به دانشگاه و دانشجویان است. اقدامات صورت گرفته در جهت رفع این عدم اعتماد و پیوند بیشتر بین دانشگاهیان و بخش صنعت کشور چه بوده و چرا تا کنون تاثیر محسوس و قابل اعتنایی در این امر مشاهده نمیگردد؟

7- تحول در علوم انسانی و تولید علم انسانی اسلامی جزو مطالبات مقام معظم رهبری بوده و بارها بر لزوم این امر اشاره فرموده اند. شاید یکی از فواید کرسی های آزاد اندیشی مد نظر ایشان ( که البته همچنان مورد غفلت و تغافل واقع شده است) ایجاد گفتمان و مطالبه عمومی نسبت به این امر باشد و از آنجا که علوم انسانی در زیر ساخت تمدن اسلامی از بایسته های اصلی می باشد، اقدامات اصلی و اساسی جامعه دانشگاهی برای این امر چه بوده است؟

والسلام علی من اتبع الهدی
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان شاهرود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف برای سلامتی رئیس‌جمهور دست به‌ دعا شدند
منصوری: با ۲ نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
قالیباف: خداوند به برکت دعای مؤمنین رئیس‌جمهور را از گزند بلایا حفظ کند
واکنش کشورهای مختلف به خبر وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور ایران
هند: در این ساعات سخت در کنار مردم و دولت ایران هستیم
زائران بارگاه رضوی و حرم حضرت معصومه (س) دست به دعا برداشتند
آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی
علی لاریجانی: برای سلامتی آقای رئیسی همه دعا کنیم
بهادری جهرمی: معاون اجرایی به تبریز رفت
توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور
سرلشکر باقری: از همۀ امکانات نیروهای مسلح برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور استفاده شود
حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور +جزئیات
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top