تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/06/22 - 08:28
کد خبر: 178696

چرایی فروکش کردن «شهوت» رفتن به دانشگاه

آغاز سال تحصیلی و 1000000 صندلی خالی دانشگاه‌ها

آغاز سال تحصیلی و 1000000 صندلی خالی دانشگاه‌ها

نتایج آزمون های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد سال 94 هم اعلام شد، نتایجی از که در درون آن آمارهایی می توان یافت که قابل تامل باشد؛ نسبت دانشجو به ظرفیت دانشگاه ها یکی از مسائلی است که طی چندسال اخیر بررسی های متفاوتی روی آن صورت گرفته است، که اکثر این آمارها حکایت از «خالی ماندن» صندلی های دانشگاه ها حکایت دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: نتایج آزمون های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد سال 94 هم اعلام شد، نتایجی از که در درون آن آمارهایی می توان یافت که قابل تامل باشد؛ نسبت دانشجو به ظرفیت دانشگاه ها یکی از مسائلی است که طی چندسال اخیر بررسی های متفاوتی روی آن صورت گرفته است، که اکثر این آمارها حکایت از «خالی ماندن» صندلی های دانشگاه ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از معضلاتی که طی چندسال اخیر جوانان را به آن دچار کرده است، «کاهش» شوق و ذوق رفتن به دانشگاه یا انصراف و ترک تحصیل است، در این میان کارشناسان دلایل متفاوتی درباره این معضل مطرح کرده اند. روزنامه جام جم در گزارشی امروز ضمن ارائه آمارهایی درباره آخرین وضعیت ظرفیت دانشگاه‌ها به دلایل این «سردی» پرداخته است.

ذوقی وجود ندارد....

انگار دیگر شور و شوق دانشجو شدن، جوانان این دوره زمانه را نمی‌گیرد. نشان به این نشان که براساس برخی آمارها، تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها، به هفت رقمی شدن نزدیک شده است. دی ماه سال قبل بود که محمد فرهادی، وزیر علوم با صراحت اعلام کرد که آمار ظرفیت‌های خالی در دانشگاه‌ها به 800 هزار صندلی خالی رسیده است. چند روز قبل هم دوباره فرهادی از وجود 300 هزار صندلی خالی در کنکور 94 خبر داد.

در این میان، قابل تامل ترین اظهار نظر را باید به سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت داد.

چند روز قبل، محمد اخباری به تسنیم خبر داد که هم اکنون یک میلیون صندلی در دانشگاه ها خالی مانده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و این فرآیند روی دانشگاه ما نیز اثر خواهد گذاشت.

یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه ها

در حالی که آمارهای اعلام شده درباره صندلی های خالی در دانشگاه ها با یکدیگر تفاوت دارد و از سوی مراجع مختلف، آمارهای متفاوتی ارائه می شود، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آموزش عالی، حداقل بین 500 تا 800 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها داریم و این آمار نیز همچنان در حال افزایش است.

صندلی خالی، سال به سال در حال افزایش

وقتی تعداد صندلی خالی در دانشگاه ها به مرز یک میلیون رسیده، معلوم است که این اتفاق یک شبه رخ نداده است. در سال 88، وزیر سابق علوم به آمار 250 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها اشاره کرد.

در کنکور 93 بیش از 252 هزار ظرفیت خالی داشتیم، در حالی که در کنکور 92، حدود 216 هزار صندلی خالی وجود داشت. امسال هم که آمار ها از حدود 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها خبر می دهد. بنابراین می بینیم که در کنکور سه سال اخیر، صندلی خالی در دانشگاه ها افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد که در سال های آینده هم این افزایش صندلی های خالی وجود داشته باشد.

روند افزایشی صندلی خالی در دانشگاه ها از اواخر دهه 80 شروع شد، در حالی که در ابتدای دهه 80، صندلی خالی در دانشگاه ها چندان معنی نداشت، بخصوص در دهه 70، تعداد صندلی های دانشگاهی بسیار کمتر از تعداد دانشجویان متقاضی بود.

کدام آمارها واقعی تر است؟

وقتی می گویند ظرفیت خالی در کنکور 94، حدود 300 هزار صندلی خالی است، این آمار با این فرض است که اگر همه قبول شدگان کنکور وارد دانشگاه شوند، آن وقت باز هم 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها باقی می ماند.

اما با توجه به این که تعداد قابل توجهی از قبول شدگان کنکور سراسری، اصلا وارد دانشگاه نمی شوند و همچنین با توجه به این که بسیاری ازرشته محل ها، متقاضی ندارد، براساس آمار صندلی های خالی در دانشگاه ها خیلی بالاتر از 300 هزار صندلی خالی می شود.

بنابراین اعلام کردن تعداد صندلی های خالی در کنکورها، ملاک تعداد واقعی صندلی های خالی در دانشگاه ها نیست؛ یعنی آمار صندلی های خالی در کنکورها با فرض خوشبینانه است و نمی تواند ملاک آمار واقعی صندلی های خالی در دانشگاه ها باشد.

صنعت و دانشگاه

جمعیت جوان کمتر شده است

دکتر فرشاد ابراهیم پور، رئیس سابق دانشگاه پیام نور تهران در گفت وگو با جام جم تاکید می کند که کاهش جمعیت جوان در جامعه، یکی از عمده دلایل افزایش صندلی های خالی در دانشگاه هاست: «ظرفیت فعلی دانشگاه ها با معیار افزایش جمعیت جوان در دهه 60 تدارک دیده شده است، اما حالا دیگر این وضعیت وجود ندارد و کاهش جمعیت جوان و متقاضی ورود به دانشگاه، خودبه خود تعداد زیادی از صندلی های خالی را به نظام آموزش عالی تحمیل می کند.»

این کارشناس آموزش عالی تصریح می کند که هم اکنون در دانشگاه های مادر کشور، صندلی خالی نداریم و عمده صندلی های خالی به دانشگاه های پیام نور، جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی برمی گردد. همچنین در دانشگاه های دولتی که تحصیل در این رشته ها هم رایگان است، به ندرت صندلی خالی وجود دارد و عمده صندلی های خالی مربوط به دانشگاه های پولی است. در حقیقت شهریه بالای برخی دانشگاه های غیردولتی هم باعث شده که بسیاری از جوانان تمایلی برای ورود به دانشگاه نداشته باشند.

بازشناسی چالش های اقتصاد دانش بنیان در ایران

علوم انسانی در صدر صندلی های خالی

در بسیاری از رشته محل ها مثل رشته پزشکی، یک ظرفیت خالی هم دیده نمی شود. علاوه براین، در رشته های مهندسی پرطرفدار مثل عمران، برق و نرم افزار و همچنین در رشته هایی مثل حقوق ـ البته به شرطی که این رشته ها در شهرهای مرکزی و پرجمعیت کشور باشد یا در دانشگاه های دولتی ارائه شود- احتمال خالی ماندن ظرفیت این رشته محل های دانشگاهی بسیار پایین است.

اما به باور ابراهیم پور، در رشته های علوم انسانی، رشته های علوم پایه و مهندسی کشاورزی، با بیشترین تعداد صندلی های خالی روبه رو هستیم و هر چقدر هم که از مرکز کشور فاصله بگیریم، تعداد این صندلی های خالی افزایش پیدا می کند.

اقتصاد دانش بنیان

آموزش تئوری، جوانان را فراری داده است

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هم در گفت وگو با جام جم یادآور می شود که چون آموزش عالی ما سال های سال در مسیر آموزش های تئوری حرکت کرده و علوم کاربردی و مهارتی به دانشجویان آموزش داده نشده است، بنابراین شاهد هستیم که دانسته های بسیاری از دانشجویان به درد بازار کار نمی خورد.

به گفته پورعباس، وقتی جوان می بیند که از مسیر دانشگاه نمی تواند مهارت، شغل و درآمد داشته باشد، بنابراین ترجیح می دهد که اصلا وارد دانشگاه نشود و وقتش را صرف فراگرفتن حرفه ای کند که مطمئن است در بازار کار به دردش می خورد.

راه حل؛ وصل شدن دانشگاه ها به بازار کار

ما در برابر عمل انجام شده قرار گرفته ایم و هم اکنون صدها هزار صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی روی دستمان باد کرده است. در این وضعیت، سوال اینجاست که چطور می توانیم از این تهدید فعلی، یک فرصت بسازیم.

دکتر پورعباس بر این باور است که باید برای رفع این مشکل، دانشگاه ها تقاضا محور باشند، نه عرضه محور. یعنی دانشگاه خودش را با نیازهای بازار کار وفق بدهد و آموزش های کاربردی به دانشجویان ارائه دهد که مهارت آنها را در بازار کار و صنعت ارتقا دهد. وصل شدن دانشگاه ها به بازار کار و متناسب دیدن صندلی های دانشگاهی با نیازهای واقعی جامعه، راه حلی است که به گفته این کارشناس آموزش عالی می تواند بحران صندلی های خالی را مرتفع کند. به گفته او، این اتفاق خوب هم اکنون در بسیاری از رشته محل های مقطع کاردانی افتاده، اما هنوز دامنه آن به رشته های کارشناسی نرسیده است.

دانشگاه ها را ماموریت محور کنیم

دکتر ابراهیم پور هم معتقد است شاید در یک دوره ای ماموریت دانشگاه ها این بود که به تقاضاهای میلیونی جوانان پاسخ دهند و ظرفیت جدید در دانشگاه ها ایجاد کنند، اما هم اکنون دیگر وضع متفاوت شده و به همین دلیل باید ماموریت دانشگاه ها هم عوض شود.

توسعه شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی علوم دانشگاهی، برگزاری دوره های کاربردی و عملی در دانشگاه ها و حضور مستقیم دانشجویان در بازار کار، راه حل هایی است که این کارشناس آموزش عالی برای رفع بحران صندلی های خالی در دانشگاه ها ارائه می دهد.

اگر این رویدادهای مثبت اتفاق بیفتد و ماموریت دانشگاه ها از آموزش محوری به سمت ارائه آموزش کاربردی سوق پیدا کند، در آن شرایط به قول ابراهیم پور، می شود روی جذب دانشجویان خارجی هم حساب باز کرد و بخشی از صندلی های خالی در دانشگاه ها را به جذب دانشجویان خارجی اختصاص داد.

مهارت آموزی، فراموش شده نظام آموزشی

این روزها مسیر اشتغال از مدرک دانشگاهی نمی گذرد و مهارت در بازار کار، حرف اول و آخر را می زند. وقتی مدرک دانشگاهی به شغل و درآمد ختم نشود و مثلا دانشجوی رشته علوم انسانی، افق روشنی پیش رویش نباشد، بدیهی است که در این وضعیت، خیلی از جوانان، عطای دانشجو شدن را به لقایش می بخشند و قید دانشگاه رفتن را می زنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حسین
1394/06/22 - 10:44

لطفا در مورد کیفیت تحصیلات دانشگاهی از جنبه های فنی و عقیدتی هم مقاله ای ارائه کنید. حالا گیریم که امثال اینهایی که شما در عکس آخری ارائه می کنید فارغ التحصیل هم بشوند. تولید چنین نسلی از نیروهای کار، چه مقدار هدف اصلی انقلاب اسلامی را در زمینه کیفیت نیروی انسانی متخصص تحقق بخشیده است؟
این تیپ آدم ها را که زمان شاه ملعون هم درست می کردند، پس تاثیر انقلاب در تولید نیروی انسانی متخصص چه بوده است؟ تخصص وابسته با اجانب بر مبنای عقاید سکولاریزم را که قبل از انقلاب داشتیم، احتیاجی به انقلاب نبود.
ناشناس
1394/06/22 - 12:50

دانشگاه محل مد بازی و روابط نامشروع است. کلا وجود نداشته باشد بهتر است.
فاطی
1394/07/01 - 11:23

چرا اینجوری میگین خیلی ناراحت شدم هر کسی که مودب وتمیز باشه دانشگاه هم نمیتونه از راه به درش کنه
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top