تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/07/23 - 12:13
کد خبر: 182245

چرا رهبری از روند «اقتصاد مقاومتی» راضی نیستند؟

چرا رهبری از روند «اقتصاد مقاومتی» راضی نیستند؟

معتقد است که هرچیزی بویی از ملی بودن و استقلال داشته باشد عقب مانده محسوب می شود. شروع این تفکر را باید از کتابی دانست که محمود سریع‌القلم مشاور برجسته روحانی تحت عنوان "ایران و جهانی شدن" آن را به رشته تحریر درآورده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از کمین های آسیب زدای انقلاب اسلامی اقتصاد است. اقتصادی که از دهه چهل و با حضور شرکت های آمریکایی واسطه گری آن جنبه رو به رشد داشته است. بعد از انقلاب اسلامی به علت فشارهای ناشی از جنگ و تفکرات چپی دولت و تیم اقتصادی آن دوره، خام فروشی نفت به مهم ترین منبع درآمد دولت ها تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خام فروشی که نتیجه آن به اندازه ای فاجعه آمیز است که خرداد ماه سال 1368 و در روزهای آغازین رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در حالی‌ که دسته‌ها و گروه‌های گوناگونی از مردم و مسئولان به دیدار ایشان می‌آمدند، رهبری در لابه‌لای سخنان خود ضمن آگاه کردن جامعه در مورد جهت‌گیری و برنامه‌های دشمنان، "مشکل‌تراشی دشمن برای فروش نفت ایران" را امری بعید ندانسته و از مسئولان کشور خواستند در جستجوی بهترین راه‌ها و موفق‌ترین شیوه‌ها برای کم شدن مشکلات اقتصادی مردم باشند: "من برخلاف بعضی از تحلیل‌ها، احتمال می‌دهم که دشمن برای این‌که مردم را از ادامه‌ی این راه و این حضور مأیوس و پشیمان کند، حتی مشکلات جدید اقتصادی را بر ما تحمیل نماید. هیچ بعید نیست مشکلاتی را برای فروش نفت، تهیه‌ی مواد اولیه و کالاهای ضروری به وجود آورد، تا فشار را بر مردم زیاد کند. دولت و مجلس و مسئولان باید دست به دست هم دهند و بهترین راه‌ها و موفق‌ترین شیوه‌ها را جستجو کنند، تا مشکلات اقتصادی مردم کم شود."

واردات

رهبر انقلاب در 13 اردیبشهت ماه 1373 از بستن چاه‌های نفت و شکل‌گیری اقتصاد کشور براساس تولیدات غیرنفتی به‌عنوان «آرزوی واقعی» خود نام برده و همگان را به تلاش در مسیر تحقق این مهم فراخواندند: "آرزوی واقعی من- که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقق نباشد- این است که ما در چاه‌های نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتی بنیاد نهیم. یعنی فرض کنیم این کشور، کالایی به نام نفت ندارد."

هیات دولت

تحریم های هوشمندی که از اواخر سال 90 به رهبری آمریکا علیه کشورمان به اجرا در آمد سبب شد تا در تاریخ 30/11/1392 رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را به مسئولان ابلاغ کنند. سیاستی که هدفش تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در صورت اعمال مدیریت صحیح  تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد.

این سیاست های کلان اما در دولت روحانی عملا به وادی فراموشی سپرده شد. دولتی که گفتمانش توسعه برونزا است و نهایت آرمان هایش کشور لهستان. در این میان مشاوران دولت روحانی  کشور عربستان را به علت دارا بودن 700میلیارد دلار ذخیره ارزی کشوری موفق میدانند.

روحانی و رهبر انقلاب

این تفکر مفهوم تولید ملی را به سخره می گیرد و معتقد است که هرچیزی بویی از ملی بودن و استقلال داشته باشد عقب مانده محسوب می شود. شروع این تفکر را باید از کتابی دانست که محمود سریع‌القلم مشاور برجسته روحانی تحت عنوان "ایران و جهانی شدن" آن را به رشته تحریر درآورده است.

در این کتاب وی صریحاً می‌گوید: "اگر ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید بدانیم که مفهوم "استقلال" یک مفهوم پوچ و بی‌معنی است و باید از استقلال صرف نظر کنیم".

علاوه بر این می‌گوید: "ما برای تعامل با دنیا نباید اسلام را در تمامی ابعاد آن در کشور پیاده کنیم".

به نظر میرسد این تفکر در ابعاد کلان خود عملا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد و اگر ریشه های تئوریک آن را هم بررسی کنیم یقینا به این تیجه می رسیم که دولت توان اجرای آن را ندارد.

دولت یازدهم

مرور فعالیت های اقتصادی دولت در دو سال گذشته بالاخص اشتیاق زاید الوصف به ورود پول بادآورده خارجی به کشور نشان از این واقعیت دارد که تیم اقتصادی دولت با وجود تظاهر به عدم تاثیرپذیری اقتصاد داخلی از تحریم ها، همه چیز را به نوعی با رفع تحریم ها گره می زند و با خوشبینی زایدالوصفی انتظار دارد که سیل سرمایه گذاران خارجی به سمت کشور سرازیر شود و در کنار آن با ورود تکنولوژهای نوین، نیازهای علمی و صنعتی کشور نیز برطرف گردد.

این نکته در تعارض جدی با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه دارد که محور اصلی آن، تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی است. آنچه جای نگرانی دارد آن است که متاسفانه بدنه اقتصادی دولت دریافت شفافی از اقتصاد مقاومتی ندارد و تلاش می کند تا با چند اصلاح صوری در حوزه بانکی و با تکیه بر توسعه بیرونی، اقتصاد کشور را به شکوفایی برساند.

سریع القلم

فراموش نکنیم که مقام معظم رهبری در طول دو سال گذشته ضمن بررسی علمی و کارشناسی وضعیت اقتصادی کشور، تنها راه برون رفت از وضعیت بحرانی موجود را، نگاه توسعه ای به ظرفیت های درون کشور دانسته اند و بر همین اساس ضمن مشورت با جمع کثیری از کارشناسان اقتصادی، سیاست های 23 گانه اقتصاد مقاومتی و نحوه تحقق آن را در سر فصل های برنامه ششم توسعه بیان نموده اند.

مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته خود با جمعی از نخبگان نیز، نارضایتی خویش را از نحوه اجرای این سیاست ها با صراحت اعلام نمودند لذا از دولتمردان انتظار می رود که به جای اقدامات نمادین و دفع الوقت در تشکیل کمیته اجرایی اقتصاد مقاومتی، نحوه تحقق این سیاست ها و فرآیند های اجرایی آن را به صورت دقیق در برنامه های خود بگنجانند تا امکان واقعی حضور مردم در صحنه های اقتصادی فراهم گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
جملات تکان دهنده آیت‌الله جوادی +فیلم
ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟
شکایت از عروس بعد از مرگ پسر
درخواست پدرزن برای قصاص دامادش
رئیس سیا برای دیدار با نتانیاهو به اسرائیل می‌رود
اعتراف انگلیس: حماس با حمله زمینی علیه رفح ریشه کن نمی‌شود
تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
آمار عجیب سازمان ملل از شهر رفح
مقاومت عراق برای چندمین بار بندر ایلات را هدف قرار داد
پشت پرده گفتگوی نتانیاهو و بایدن همزمان با یورش زمینی به رفح
فرار به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها
حزب‌الله با حمایت ایران امنیت را از اسرائیل گرفته است
گفت و شنود/ پاره آجر!
چه کنیم رمزها و پسوردهایمان لو نرود؟
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت
برگی جدید در پرونده هسته‌ای ایران/ وفاق بر سر ادامه تعاملات در چاچوب سند ۲۰۲۳
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top