تاریخ انتشار: 21 شهریور 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1824

مشکلات نارضایتی قبوض شهرداری

بعد از اینکه این قبوض به دست شهروندان رسید، تعداد زیادی از مردم نسبت به مبالغ درج شده در این قبوض گله‌مند بودند. این شکایات به اندازه‌ای بود که محمدباقر قالیباف شهردار تهران اعلام کرد مشکلات در این زمینه را بررسی و قرار است معاونت مالی اداری شهرداری تهران مشکلات را برطرف کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران:اشکالات بی‌شمار در قبوض عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه شهروندان تهرانی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و باعث هجوم مردم به اداره کل وصول در آمد مناطق 22 گانه شهرداری شده است.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، امسال شهرداری تهران در کوتاه‌ترین زمان ممکن عوارض نوسازی، کسب و پیشه و پسماندها را با استفاده از نیروهای ممیزی بین شهروندان تهران توزیع کرد.

بعد از اینکه این قبوض به دست شهروندان رسید، تعداد زیادی از مردم نسبت به مبالغ درج شده در این قبوض گله‌مند بودند. این شکایات به اندازه‌ای بود که محمدباقر قالیباف شهردار تهران اعلام کرد مشکلات در این زمینه را بررسی و قرار است معاونت مالی اداری شهرداری تهران مشکلات را برطرف کنند.

شهرداری تهران مدت‌هاست بسیاری ازهزینه‌های شهرداری تهران را از راه شهر فروشی تأمین می‌کند. ولی مدتی است مسئولان شهری اعلام می‌کنند باید به سمت درآمدهای پایدار برای تأمین هزینه‌ها حرکت کنیم.

به گفته مناف هاشمی، مدیر کل اداره تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران، امسال 400 تا 450 میلیارد تومان قبوض در قالب صورت‌حساب سه موضوعه برای شهروندان تهرانی ارسال کرده‌ایم و در تلاشیم تا همه آن را وصول کنیم، اگر در بهترین حالت 200 میلیارد تومان از طریق این قبوض دریافت کنیم، حدود 5/4 تا 5 درصد درآمد شهرداری تأمین شده است.

شهرداری تهران امسال این قبوض رنگی را برای شهروندان ارسال کرده است، ولی اشکالات زیادی در این قبوض است که باعث سردرگمی مردم شده است. به عنوان مثال 3 آپارتمان در کنار یکدیگر با متراژ و مدت ساخت یکسان و تعداد خانوار حدود 5 نفر، عوارض پسماندها آنها از 19 هزار تا 35 هزارتومان متغیر است.

شهرداری تهران علاوه بر قبوض نوسازی و پسماند برای برخی از منازل شهر تهران، قبض معوقه‌ نیز ارسال کرده است تا بدهی سال‌های گذشته شهروندان را دریافت کند.

نکته جالب این است که برای شهروندانی که سال‌های قبل به طور کامل عوارض خود را پرداخت کرده‌اند نیز قبض معوقه با قیمت‌های بسیار بالا ارسال شده است

خانم 30 ساله‌ای می‌گوید: همسرم برای اینکه سال گذشته بتوانیم در قرعه‌کشی جوایز خوش حسابی شرکت کنیم، عوارض را به طور کامل پرداخت کرده است و همچنین در سال‌های قبل نیز بدهی نداشته‌ایم ولی امسال برای ما قبض معوقه آمده است.

وی ادامه داد: به شهرداری رفتم ولی پاسخ درستی دریافت نکردم.

*تبعات عدم پرداخت عوارض نوسازی
برخی از شهروندان تهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به عوارض شهرداری معترض بودند و اعلام می‌کردند ما عوارض را پرداخت نمی‌کنیم. این شهروندان غافل از این موضوع معترض هستند که عدم‌توجه به عوارض نوسازی و پسماند برای مالکان واحدهای مسکونی تبعات دارد.

شهرداری تهران به موجب قانون نوسازی و عمران شهری، هشدار داده است: چنانچه ظرف مدت 2 ماه از مهلت قید شده در فیش عوارض نوسازی، مالک نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکند، مشخصات ملک به ادارات برق و گاز تسلیم می‌شود و مؤسسات مذکور مؤظف هستند بعد از مهلت مجدد، نسبت به قطع برق و گاز محل سکونت ملکی اقدام کنند. همچنین مالکانی که تا پایان سال عوارض مقرر را نپردازند، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد می‌شوند که برای هر سال تأخیر در پرداخت، جریمه نیز اضافه خواهد شد.

*رقم پرداختی در مناطق مختلف متفاوت و ابهام انگیز است
خانم 50 ساله‌ای در حالی که اشک در چشمانش جمع شده است، می‌گوید: 6 فرزند دارم. همسرم سال‌هاست فوت کرده است. ماهی 400 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنم. حال شهرداری این همه برگه عوارض رنگ به رنگ با قیمت‌های متفاوت برای من ارسال کرده است.چگونه بپردازم. نمی‌توانم. باور کنید نمی‌توانم.

رقم پرداختی قبوض در مناطق مختلف شهر تهران بسیار متفاوت و نحوه محاسبه ابهام برانگیز است.

مناف هاشمی در این باره می‌گوید: افرادی که در فیش‌هایشان دچار مشکل هستند برای رفع آن اداره کل وصول درآمد مناطق 22 گانه شهرداری تهران مراجعه کنند.

*رقم قابل پرداخت که شهروندان درباره آن تردید دارند، بدون هیچ اشتباهی درج شده است
در پی اعتراض شهروندان تهرانی به قبوض رنگی عوارض شهرداری و رقمی‌های نجومی آن حسین محمد پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: رقم نهایی قابل پرداخت که اکثر شهروندان در مورد آن تردید دارند، بدون هیچ اشتباهی در فیش‌ها منظور شده و تنها موردی که در چاپ این قبوض ایراد پیدا کرده، رقم بدهی است که بدون آنکه جداگانه در فیش منظور و رویت شود، در رقم نهایی محاسبه شده و همین مسئله برای شهروندان ابهام برانگیز شده ولی در باقی موارد مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین درباره هزینه‌های انجام شده برای این پروژه می‌گوید: تمام هزینه‌ها توسط سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری انجام شده و در این زمینه اطلاعاتی ندارم، ولی برای اینکه این هزینه‌ها سوخت نشود و مردم از پرداخت قبوض استقبال کنند، تسهیلات ویژه‌ای چون تخفیف برای افرادی که قبوض را به موقع و یا یک‌جا پرداخت می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم و به قید قرعه نیز به این افراد جوایزی اهدا می‌شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم به اشکالات موجود در قبوض اعتراض کرده اما پورزرندی در این باره این مشکل می‌گوید: تاکنون 15 میلیون قبض صادر شده است که به دلیل کامل نشدن ممیزی املاک شهر تهران و تغییر فرمول محاسبات اشتباهاتی در این قبوض به وجود آمده ولی 85 تا 90 درصد اطلاعات درست است ضمن اینکه بیشتر اعتراضات آنها مربوط به عوارض پسماند کسب و پیشه است.

وی می‌گوید: فیش‌های صادر شده برای عوارض پسماند در قالب بهای خدمات شهری که معادل یک چهارم عوارض نوسازی است و بر اساس فرمول وزارت کشور و مصوبه مجلس در سال 83 تعیین شده است.

پورزرندی ادامه می‌دهد: بهای خدمات شهری از سال 81 تا سال جاری به طور کامل پرداخت نشده و یک سال در میان برای مردم این فیش‌ها توزیع شده است و در حال حاضر تعدادی از شهروندان این بهای خدمات پسماند را واریز کرده و تعدادی دیگر واریز نکرده‌اند.

وی می‌گوید: البته اشتباهات چاپی نیز وجود دارد و افرادی که فکر می‌کنند مشکلی در قبض آن‌ها وجود دارد به ادارات کل تشخیص وصول و درآمد شهرداری تهران مراجعه کنند و اگر فیش بدهی‌های تجمیع شده دارند نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند تا موضوع حل و فصل شود.

*افزایش عوارض پسماند واحدهای تجاری اعتراض‌ها را بیشتر کرده است
محمدهادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران در این بار به خبرنگار فارس می‌گوید: امسال برای واحدهای تجاری به طور مشخص با توجه به لایحه عوارض پسماندها افزایش جدی‌ عوارض پسماند را شاهد بودیم که باعث افزایش اعتراض و مراجعه مردم به شهرداری‌های مناطق شده است.

وی درباره اشکالات رخ داده در فیش عوارض شهروندان تهرانی و مراجعه آنها به اداره کل وصول درآمد شهرداری‌های مناطق، افزود: هر ساله بر اساس مصوباتی که وجود دارد، یا در قالب قانونی که مجلس تصویب می‌کند یا قانونی که در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب می‌رسد، عوارض‌ها دست خوش تغییراتی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان به دلیل افزایش یا کاهش عوارض ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: امسال در واحدهای تجاری به طور مشخص با توجه به لایحه عوارض پسماندها افزایش جدی‌تر عوارض را شاهد بودیم.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: به همین دلیل میزان مراجعات شهروندان به اداره کل وصول درآمد شهرداری‌های مناطق افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا 3 واحد آپارتمانی در مجاورت یکدیگر با متراژ یکسان و تعداد خانوارهای 4 تا 5 نفره، میزان عوارض پسماندهایشان از 19 هزار تا 30 هزار تومان بوده است؟ گفت: باید این موضوعات بررسی شود. قاعدتاً نباید این طور باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد
اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا غربگرایان را عزادار کرد
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
گفت و شنود/ بادمجون!
صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top