تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/07/26 - 10:19
کد خبر: 182471

از حقوق ابتدایی دانشجویی خود چه می‌دانید - بخش چهارم؛

برگزاری انواع اردوهای دانشجویی برعهده کیست؟

برگزاری انواع اردوهای دانشجویی برعهده کیست؟

برگزاری اردو یا شرکت در اردوهای برگزارشده توسط سایر نهادها، از حقوق دانشجویان است که طبق ضوابط قانونی[7] تحقق می‌یابد. طبق این ضوابط، اردوهای فرهنگی و اردوهای علمی مستلزم اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: خیلی از دانشجویان جدیدالورود و حتی دانشجویان «ترم چندمی» در طول یک سال تحصیلی شاید به مشکلاتی آموزشی و غیرآموزشی در دانشگاه خود برخورند، که به دلیل ندانستن حقوق ابتدایی دانشجویی خود از پیگیری مشکل بوجود آمده منصرف شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «منشور حقوق دانشجویی» مجموعه مقررات دانشگاه‌ها و آموزش عالی درمورد قوانین آموزشی، فعالیت های دانشجویی، آیین نامه انضباطی و مقررات مدیریت دانشگاه هاست که وزارت علوم دولت یازدهم  (سال 93) نسخه بروز شده آن را تصویب کرده است؛ اطلاع کامل از این منشور کمک می کند تا  دانشجویان به حقوق اولیه خود آشنا شوند.

این منشور در حوزه‏ های «آموزشی ـ پژوهشی»، «فرهنگی ـ اجتماعی»، «سیاسی»، «صنفی ـ رفاهی» و «انضباطی» تدوین شده است، که در اولین گزارش  حقوق آموزشی- پژوهشی را مورد بررسی قرار می دهیم:

در بخش اول حقوق آموزشی - پژوهشی، در بخش دوم حقوق صنفی - رفاهی و در بخش سوم حقوق سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

بخش چهارم: حقوق فرهنگی ـ اجتماعی

حق عضویت و فعالیت در نهادهای اجتماعی و فرهنگی
نهادهای اجتماعی متنوعی در دانشگاه فعالیت می‏کنند که ازجمله مهم‏ترین آن‌ها «انجمن‏های علمی دانشجویی»[1] و «کانون‏های فرهنگی و هنری دانشجویان»[2] اند. دانشجویان می‏توانند با مراجعه به دفاتر کانون‌ها که معمولاً زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه‏اند، فرم عضویت را پُر و فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین دانشجویان رشته‏ ها و گرایش‌های گوناگون، طبق آیین‏نامه انجمن‌های علمی دانشجویی، عضو انجمن علمی همان رشته یا گرایش هستند و حق فعالیت دارند.

حق تأسیس نهادهای اجتماعی و فرهنگی
دانشجویان حق دارند، در چارچوب قوانین و مقررات، نهادهای اجتماعی متنوعی را، تاسیس کنند. این نهادها می‌توانند در زمینه‌های علمی و یا دینی و مذهبی، ادبی و هنری، فرهنگ و اندیشه و اجتماعی فعالیت کنند.[3] ازجمله مهم‏ترین این نهادها که به صورت متداول در دانشگاه‌ها حضور دارند، می‌توان به «انجمن علمی دانشجویی»[4] و «کانون فرهنگی و هنری»[5] اشاره کرد.

حق فعالیت مطبوعاتیِ علمی، فرهنگی و اجتماعی
دانشجویان فعال در نهادهای علمی و فرهنگی حق دارند، در همان حوزه، فعالیت مطبوعاتی نیز داشته باشند. انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی دانشجویان می‌توانند، به عنوان شخصیت حقوقی، درخواست مجوز نشریه دانشجویی در حوزه فعالیت خود را بدهند و پس از طی مراحل قانونی نشریه دانشجویی در سطح دانشگاه منتشر کنند. سایر دانشجویان نیز این حق را دارند که به‏طور مستقل به دبیرخانه نشریات دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند و با اخذ مجوز به انتشار مطالب علمی، فرهنگی و اجتماعی بپردازند.[6]

حق برگزاری و شرکت در اردوهای دانشجویی
برگزاری اردو یا شرکت در اردوهای برگزارشده توسط سایر نهادها، از حقوق دانشجویان است که طبق ضوابط قانونی[7] تحقق می‌یابد. طبق این ضوابط، اردوهای فرهنگی و اردوهای علمی مستلزم اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه است. اما «سفر آموزشی و پژوهشی (مرتبط با واحد درسی) با حضور استاد و با مجوز گروه آموزشی دانشکده برگزار می‏شود.»[8] همچنین می‌بایست «اطلاع‌رسانی درباره برگزاری اردوها از سوی برگزارکننده اردو به صورت علنی و عمومی انجام شود تا کلیه دانشجویان واجد شرایط به صورت عادلانه حق ثبت نام در اردو را داشته باشند.»[9]
سفرهای عمره دانشجویی (زیر نظر ستاد عمره دانشجویی وابسته به نهاد مقام معظم رهبری)، اردوی راهیان نور (زیر نظر ستاد مرکزی راهیان نور) و اردوهای جهادی از جمله اردوهای متداول در دانشگاه‌ها هستند.

حق نمایندگی و مشارکت در شوراهای دانشگاه
شوراهای تخصصی و کمیته ‏ها و هیئت‏های گوناگونی در دانشگاه وجود دارند که دانشجویان حق دارند در برخی از آن‌ها نماینده داشته باشند. یکی از مهم‏ترین این شوراها «شورای فرهنگی و اجتماعی» دانشگاه است که طبق «آیین‏نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فن‏آوری»، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه و نماینده بزرگ‏ترین تشکل اسلامی دانشجویی دانشگاه در آن عضویت دارند.[10]

همچنین دانشجویان حق داشتن نماینده در «کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی»[11]  و «شورای انضباطی»[12]  را نیز دارند.

حق حضور و مشارکت در جشنواره‏‌ها و مسابقات فرهنگی و اجتماعی
سالانه جشنواره‏‌های متعدد فرهنگی در دانشگاه‏های کشور برگزار می‏شود که دانشجویان می‏توانند طبق مقررات در این جشنواره‏ها حضور یابند و با یکدیگر رقابت کنند. برخی از این جشنواره‏‌ها عبارت‏ اند از: جشنواره‏ ها و مسابقات دانشجویی قرآن کریم، جشنواره ملی حرکت (ویژه انجمن‏های علمی دانشجویی کشور)، جشنواره نشریات دانشجویی (ویژه نشریات دانشجویی کشور)، جشنواره رویش (ویژه کانون‏های فرهنگی و هنری) و ...[13]

*************************

[1] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به آیین‏نامه انجمن‏ها و اتحادیه‏‌های علمی دانشجویی (مصوب 1387 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری). لازم به ذکر است ماده3 این آیین‌نامه، فعالیت علمی را شامل«1. مناظره و نقد علمی؛ 2. هم‏اندیشی و نشست‏های تخصصی؛ 3. مطالعات و پژوهش‏های علمی؛ 4. نشر و ترویج یافته‏های علمی؛ 5. فعالیت‏های کمک آموزشی» می‏داند و برخی از مصادیق آن را نام برده است: «1. برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاه‏های تخصصی؛ 2.برگزاری و همکاری در اجرای جشنواره‏ها، کنفرانس‏ها و مسابقات علمی (داخلی و خارجی)؛ 3. تولید و انتشار نشریه علمی، کتاب و نشریات الکترونیکی، نرم افزارهای رایانه‏ای و فیلم‏های علمی-آموزشی؛ 4. برنامه‏ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی، صنعتی و فن‏آوری ...».
[2] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به آیین‏نامه کانون‏های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی (مصوب 1388 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
[3] ماده 1 «آیین‏نامه کانون‏های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی»، کانون‏های فرهنگی دانشجویان را نهادهایی می‏داند که «در زمینه‏ هایی از قبیل دینی و مذهبی (اسلام‏شناسی، نماز و نیایش، امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، قرآن و عترت، مراسم، اعیاد و وفیات مذهبی و ...)، ادبی و هنری (ادبیات، فیلم و عکس، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و ...)، فرهنگ و اندیشه (مطالعات فرهنگی و ...) و اجتماعی (جهادی، سازندگی، ایران‌شناسی، گردشگری، محیط زیست، آسیب‏های اجتماعی، امداد و هلال‏احمر و ...) فعالیت می‏کنند.»
[4] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به آیین‏نامه انجمن‏ها و اتحادیه ‏های علمی دانشجویی (مصوب 1387 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری). لازم به ذکر است ماده 1 این آیین‌نامه، انجمن‏های علمی دانشجویی را «متشکل از دانشجویان علاقمند به مشارکت در فعالیت‏های علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی» دانسته است. طبق تبصره 1 همین ماده :«در هر دانشگاه متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی می‏تواند تشکیل شود.» و مطابق تبصره 2 :«در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقمند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته‏ای باشند می‏توانند طبق ضوابط این آیین‏نامه اقدام نمایند.» مواد 10 الی 14 آیین‏نامه، ضوابط مربوط به تشکیل «شورای دبیران انجمن‏های علمی دانشجویی دانشکده و دانشگاه» و همچنین «اتحادیه انجمن‏های علمی دانشجویی» را بیان داشته و بخش سوم آئین‏نامه، «ضوابط تشکیل و فعالیت انجمن‏ها و اتحادیه‏های علمی دانشجویی» را توضیح داده است. حمایت از انجمن‏های علمی دانشجویی و نظارت بر عملکرد آن‌ها نیز بر عهده «شورای حمایت و نظارت بر انجمن‏ها و اتحادیه‏های علمی دانشجویی» است که در بخش چهارم آیین‏نامه قابل مشاهده است.
[5] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به «آیین‌نامه کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی (مصوب 1388 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)«. ضوابط تشکیل کانون‏های فرهنگی و هنری و صدور مجوز فعالیت آن‌ها در فصل دوم این آیین‌نانه، به تفصیل آمده و مواد 7 و 8 آیین‏نامه، «گروه ناظر بر فعالیت‏های کانون‏ها در دانشگاه» و «گروه مرکزی ناظر بر فعالیت‏های کانون‏ها در وزارتخانه» را توضیح داده است. همچنین به مقررات مربوط به تشکیل «شورای هماهنگی کانون‏های هر دانشگاه» و «مجمع‏های تخصصی کانون‏های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویان دانشگاه‏های کشور» به ترتیب در فصول چهارم و هفتم آ‏ین‏نامه اشاره شده است.
[6] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1386 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی). لازم به ذکر است تبصره 1 ماده 1 دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی بیان می دارد: «عنوان‏های فرهنگی و اجتماعی، زمینه‏ های عقیدتی، صنفی و رفاهی، خبری و طنز را نیز در بر می‏گیرند.» به علاوه مقررات مربوط به اخذ مجوز انتشار نشریه در بخش دوم همین دستورالعمل قابل مشاهده است.
[7]برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی (مصوب 1386 وزارت علوم تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
[8] تبصره 1، ماده 2دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (مصوب 1386 وزارت علوم تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی). همچنین طبق این ماده، اردوهای فرهنگی شامل «سفرهای زیارتی، ورزشی، هنری، سیاحتی و شرکت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری» و اردوهای علمی شامل «شرکت در نمایشگاه‏ها و بازدیدهای تخصصی، کنفرانس‏ها، نشست‏ها و بازدیدهای علمی و سفرهای آموزشی – پژوهشی» می‌شود.
[9] ماده 21 دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (مصوب 1386 وزارت علوم تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
[10]برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فن‏آوری (مصوب 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی) (شماره 4 از بند ب ماده 12)
[11]برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1386 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و شیوه‏نامه انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشگاهی (مصوب 1387 شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی)، لازم به ذکر است که ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی و دستور العمل آن ترکیبی را برای «کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه» در هر دانشگاه و «شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی» در وزارتخانه معین کرده که در ماده 2 ضوابط ناظر و مواد 4 و 9 دستورالعمل قابل مطالعه است. بر اساس قانون، سه نفر از مدیران مسئول نشریات دانشگاهی به انتخاب مدیران مسئول نشریات دانشگاه‏(ها) که یک نفر عضو علی‏البدل محسوب می‏شود، از اعضای کمیته (شورا) خواهند بود. لازم به ذکر است که برگزاری انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشگاهی نیز طبق شیوه‏نامه انتخابات برگزار خواهد شد.
[12]برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به شیوه‏نامه اجرایی انضباطی دانشجویان (مصوب 1388 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی). لازم به ذکر است که ماده 1 شیوه‏نامه اجرایی انضباطی دانشجویان ترکیب اعضای شورای انضباطی بدوی دانشگاه، شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه و شورای مرکزی انضباطی دانشجویان را مقرر کرده است. در شورای بدوی «دو نفر دانشجوی دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه از میان دانشجویان معرفی‏شده توسط دانشکده‏ها»، در شورای تجدید نظر «یک نفر دانشجوی دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه از میان دانشجویان معرفی‏شده توسط دانشکده‏ها» و در شورای مرکزی انضباطی «یک نفر دانشجو از میان اعضای دانشجویی شوراهای انضباطی دانشگاه‏ها به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی انضباطی و حکم وزیر» عضویت دارند.
[13] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به آیین‌نامه جشنواره ملی حرکت (مصوب 1386) و...

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top