گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 188951

مجتبی مرادی

«جشنواره عمار» و جایگاه آن در پروژه نفوذ

در سال‌های پس از انقلاب در فعالیت‌های فرهنگی این جبهه نتوانسته کادرسازی مبتنی بر نیاز روز آن هم با شبکه‌ای حساب شده در سراسر کشور انجام دهد

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی*// در سال های پس از انقلاب  فعالین خرد در فضای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازی آرزویی وجود داشته که در میان همه‌ی این همهمه‌های جشنواره‌ای از «فیلم فجر» تا «اسکار» و «گلدنگلوپ» سهمی برایشان هم وجود می‌داشت که بتوانند آثار خودشان را برای مخاطبین عرضه کنند. آثاری که در هر نقطه از کشور تولید می‌شده به دلایلی همچون عدم حمایت و همچنین در بسیاری هم به دلیل برخی ضعف‌ها بر روی زمین می‌مانده و نمی‌توانسته خودش را به مخاطبش که هدف اصلی ساخت فیلم است، برساند. متأسفانه « سینمای گیشه محور جشنواره‌ای» آفت نگاه نفوذی ها به سینمای جمهوری اسلامی بوده، که آثارشان را با توجه به جشنواره‌هایی همچون اسکار و گلدن گلوپ تنظیم می کرده اند که این مسئله بسیار به آن دامن می زده است. آفتی که سبب می شده تا بسیاری از استعدادهای جوانان نادیده و سرانجام سرکوب شود.

اما در این سال‌هایی که مسئولین سینمایی و سینماگران از کاهش مخاطب در سینماها  گلایه‌های بسیاری دارند و همچنین بسیاری از فیلم‌های سینمای انقلاب اسلامی به دلیل عدم حمایت‌های مالی به مراحل ساخت وارد نمی‌شدند و جای خود را به  فیلم هایی با محتوای سخیف برای کارکرد تجاری ساخته می‌شود، داده اند. «جشنواره‌ی مردمی عمار» از بستر فتنه ۸۸ و پس از حماسه ۹ دی رویید و به‌عنوان یکی از رویش‌های جریان ساز فرهنگی آن لقب گرفت.

ویژگی‌های خاص و انقلابی این جشنواره در این ۶ دوره که از آن گذشته سبب شده تا جشنواره رویش خود را سرعت ببخشد و توانسته از سایر فعالیت‌ها خود را مجزا کند. این جشنواره توانسته در کنار رشد مخاطبین خود و از طرفی هم افزایش قابل‌ملاحظه‌ی تولیدات و همچنین نفوذ در میان فعالان جوانان فرهنگی به رشد آن‌ها کمک کند و بتواند نسلی را برای آینده فیلم‌سازی انقلاب اسلامی پرورش دهد.

اولین ویژگی مهم این جشنواره که اصل و اساس شکل‌گیری آن بوده، عدم محدودیت برای سازندگان حوزه انقلاب اسلامی می‌باشد. ایجاد فضای برابر برای ارائه آثار که در هیچ جای کشور فرصت دیده شدن پیدا نمی‌کنند در کنار کمک به سوژه یابی و جهت‌دهی به آن ها سبب گسترش روزافزون تولیدات این جشنواره شده، افزایشی که خود نشان‌دهنده‌ی بالا بودن پتانسیل تولیدات رسانه‌ای در حوزه‌ی انقلاب اسلامی بوده که در گذشته به دلیل محدودیت‌های سایر جشنواره‌های رسانه‌ای نادیده گرفته شده است.

دومین ویژگی مهم این جشنواره ایجاد شبکه اکران در میان مردم بوده، در حوزه‌ی تولیدات انقلاب اسلامی یکی از دغدغه هایی که همیشه به‌طور خاص مطرح بوده اکران و توزیع محصولات به‌خصوص در حوزه دیجیتال بوده، ایجاد شبکه‌ها و دبیرخانه‌های اکران مردمی  در استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌هایی همچون مساجد به‌عنوان یکی از پیونددهنده های مهم مردمی سبب این شده تا دغدغه مندی و انگیزه نسبت به توزیع رسانه‌ای تولیدات این جشنواره در میان مردم افزایش پیدا کند و باعث شود تا مردم با توجه بیشتری به اتفاقات روزمره نگاه کنند و فرهنگ مردمی دوباره رنگ و بوی حقیقی‌تری را به خود بگیرد و همچنین نگرانی‌های گذشته همچون مباحث مالی و شبکه‌های توزیع نسبت به عدم گسترش محصولات فرهنگی کاهش پیدا کند.

سومین ویژگی که دستاورد حقیقی این جشنواره بوده ظهور و بروز استعدادها در قالب گفتمان انقلاب اسلامی و نیز پرورش و کادر سازی در چارچوب آن می‌باشد. کادر سازی شبکه‌ای که یکی از معضلات مهم در فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. زیرا در  سال‌های پس از انقلاب در فعالیت‌های فرهنگی این جبهه نتوانسته کادرسازی مبتنی بر نیاز روز آن هم با شبکه‌ای حساب شده در سراسر کشور انجام دهد. به همین سبب ظهور جشنواره عمار در این بخش توانسته تحولی حقیقی و همچنین بستری مناسب ایجاد کند تا با گشودن فضاهای بسته و همچنین ایجاد انگیزه و امید در کنار جهت‌دهی، سیاست‌گذاری و آموزش، شبکه‌ای از نیروهای فعال را در حوزه‌های مرتبط با آن ایجاد کند.

بخش‌های متفاوت جشنواره عمار همچون افزودن بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای و تیزرهای تبلیغاتی سبب تنوع در مخاطبین این جشنواره شده و پاسخی هم به نیازهای فرهنگی امروز جامعه، در این حوزه‌ها می‌باشد تا تولیدکنندگان رسانه‌ای در تولید، توزیع و اکران این محصولات یاری شوند در کنار این بخش‌ها نیز حضور و اکران در حوزه‌های بین‌المللی به‌عنوان گامی بلند برای استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال و رسانه‌ای انقلابی اسلامی برای تحقق همان هدفی که در دو نامه‌ی مهم رهبری به جوانان غربی دنبال می‌شده، برداشته شود زیرا ورود به حوزه‌های عملیاتی فرهنگی و استفاده از هنر آن هم در قالب‌های پرمخاطب بهترین وسیله برای گسترش و انتقال اهداف این نامه ۰می باشد.

در میان همه‌ی این نکات و تحلیل‌ها آن چیزی که این جشنواره را در میان سایر فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در جمهوری اسلامی در جایگاه مهم‌تری قرار دهد، «تغییر استراتژی» در فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی می‌باشد. تغییری که به دلیل تجمیع تولید، توزیع، اکران و همچنین شبکه‌سازی کادر سازی آن هم در حوزه‌ی محصولات رسانه‌ای به‌عنوان اساس فعالیت ایجابی این جشنواره در عرصه‌ی فرهنگ و بهره‌گیری از جذابیت‌های هنر رسانه، سبب شده تا هنر انقلاب اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی آن از موضع بعضا انفعالی و اکثرا تدافعی در حوزه‌ی جنگ نرم که در این سال ها از ایرادات مهم این جریان بوده، خارج کند و به سوی نگاه جریان سازی در مقابله و تهاجم فرهنگی دشمن هدایت کند و نگاه ایجابی خود را بر نگاه‌های عمدتا سلبی فعالیت‌های فرهنگی غلبه دهد.

جریان جشنواره عمار در پازل فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی می‌تواند با رشد کیفیت در تولیدات خود در بستن نقاط نفوذپذیر و دفاع در برابر تغییر باورهای مردم که مهم‌ترین هدف جریان نفوذ بوده و علاوه بر آن به گسترش روحیه انقلابی گری و دغدغه مندی مردم نسبت به معضلات جامعه و صدور انقلاب با توجه به جنس فعالیت آن، در حلقه‌های تولید، توزیع، مصرف و همچنین کادرسازی نقش اصلی را ایفا کند. نقشی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز بر زمین مانده و همین از عوامل مهمی بوده که سبب شده تا برخی ناهنجاری‌ها در جامعه رشد پیدا کند و امیدواری دشمنان به نفوذ در فرهنگ انقلاب اسلامی بیشتر شود.

*  دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    باتوجه به واکسیناسیون عمومی و زیرساخت‌های خوابگاه و دانشگاه ها برای رعایت پروتکل بهداشتی، آیا با بازگشایی دانشگاه موافق هستید؟

    بله
    خیر
    مشاهده نتایج