تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/10/20 - 08:03
کد خبر: 189849

ما و «مسئله نفهمی» ماقبل رسانه‌ها

ما و «مسئله نفهمی» ماقبل رسانه‌ها

در این میان پرداختن خارج از اولویت برخی ماقبل رسانه ها در داخل با موضوع سفارت که شاید به شکلی کاملا اتفاقی با العربیه و بی بی سی فارسی هماهنگ و در یک فاز اتفاق می افتد، سوال برانگیز نباشد چرا که این رسانه ها نشان داده اند که در شناخت و فهم مسائل همواره فاقد صلاحیت بوده اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک هفته از اعدام شیخ نمر، شیخ شهید می گذرد. یک هفته نیز از خروش مردم علیه آل سعود و البته حرکت غیرقانونی عده ای در ورود به سفارت عربستان گذشته است. حرکت غیرقانونی و از جهاتی هزینه زا که البته تفاسیر زیادی در طول این مدت از آن شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این میان مطالعه افکارعمومی نه تنها در ایران که در سراسر جهان از طریق شبکه های اجتماعی، صفحات مجازی فعالان مدنی در غرب، فیلمها و عکس های تجمعات در نقاط مختلف جهان، طرح ها، گرافیک ها و ایده های خلاقانه و مطالبی که همگی در نقدو اعتراض به حکومت آل سعود صورت گرفته است، نتایج قابل تاملی را به همراه دارد.

در داخل کشور و در سطح مردم نیز افکار عمومی به واسطه خشم و نفرتی که طی این دوسال از آل سعود داشته اند، واکنشهای مشابهی دارند.

ایرانیان البته بیشتر از مردم دیگر در سایر نقاط دنیا خشمگین با ال سعود مواجهه داشته اند. از ماجرای حمله به سفارت ایران در بیروت تا فرودگاه جده و تجاوز به دونوجوان ایرانی وقتل عام 500 حاجی در منا، ازار و اذیت فوتبالیست ها و معلمان و اعدام متهمان ایرانی در عربستان و نیز ماجرای دیپلمات مست سعودی که یک ایرانی را به قتل رساند و البته محاکمه نشد و و و همه دلایل این خشم هستند. خشمی که علاوه بر تجمعات هفته گذشته در تهران و مشهد روز جمعه به شکلی میلیونی در سراسر کشور با شعار مرگ بر ال سعود تکرار شد.

شکی نیست که تبدیل شدن مسئله نفرت از رژیم آل سعود به مسئله اول در سراسر دنیا یکی از نتایج طبیعی تحرکات خشمگین مردم در ایران، عراق، لبنان و برخی کشورهای مسلمان بود. ناظران رسانه ای و تحلیلگران ارشد در شبکه های مطرح، فعالان شبکه های اجتماعی که ارتباط گسترده ای با نقطه نظرات افراد در عموم دنیا نسبت به ماجرای آل سعود دارند، اذعان می کنند که اگر واکنش ها به اعدام شیخ نمر هم در حد محکوم کردن های دیپلماتیک و حتی رفتارهای فانتزی می ماند، نمی توانست خشم عمومی نسبت به آل سعود را جهانی و به موضعی تاثیرگذار تبدیل کند.

مدعیان این امر شواهد فراوانی برای این گزاره دارند. شواهدی که ایرانیان با بیشتر آنان آشنا هستند.

همانطور که شاهد بودیم در فاجعه منا، با اینکه عربستان سعودی چندهزار نفر از اتباع چند ده کشور را قربانی کرد، به خاطر عدم انتقال درست خبر و عمق این فاجعه، آل سعود حتی یک عذرخواهی خشک و خالی از هیچکدام از کشورها من جمله جمهوری اسلامی که 500 حاجی را در این فاجعه از دست داده بود، صورت نداد.

ناظران تصدیق کردند، که ضعف در همراهی افکار عمومی یکی از اصلی ترین دلایلی است که آل سعود را حتی بعد از سه ماه مجبور به پاسخگویی مشخص و حقوقی در یکی از مجامع بین المللی نکرد.

در ماجرای یمن، گستاخی ده ماهه آل سعود و عدم درک یا عدم اهمیت رسانه ها نسبت به عمق فاجعه انسانی در این کشور، موجب گشت تا این موضوع آنچنان که حق است، مورد طرح در افکار عمومی قرار نگیرد وآل سعود به گستاخی خود ادامه دهد!

در ماجرای تجاوز ماموران فرودگاه جده به دونوجوان ایرانی نیز همین ضعف مشهود است. در آن ماجرا که حتی برخی از رسانه های اصلاح طلب به واسطه طرح توافق هسته ای، تلاش داشتند روی این ماجرا سرپوش بگذارند. تا اینکه نهایتا پس از ده روز از خشم مردم، اقدام دولتی لغو سفر عمره صورت پذیرفت.

در ماجرای شیعیان نیجریه و شیخ علامه زکزاکی هم به همین ترتیب. محکوم کردن های فانتزی و دیپلماتیک آیا توانست خون بهای چندهزار شیعه زاریا باشد؟ یا حتی به واسطه این محکوم کردن ها دنیا توانست نسبت به ماجرای نیجریه اگاهی لازم را پیدا کند؟

اما در فقره اخیر و اعدام آایت الله نمر خشم مردم بود که مسئله عربستان را جهانی کرد. در پی ورود غیرقانونی برخی به داخل سفارت عربستان و قطع ارتباط این کشور با جمهوری اسلامی گام بعدی رسانه ای تر شدن "مسئله آل سعود" کلید خورد.

فارغ از برخی در داخل که به واسطه سطح اطلاعات ضعیف از عرصه تحولات بین ال"ملل" از میان مسئله "اعدام و شهادت شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان" و "ماجرای تسخیر خلاف قانون سفارت ال سعود"،  دومی را خط خبری و رسانه ای خود قرار داده اند، افکار عمومی دنیا موضوع اول یعنی "اعدام و شهادت شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان" محور قرار داده اند. طبیعی است که بگوییم این اتفاق جز با مواجهه ای خشم گین با آل سعود ممکن نمی شد. چرا که نتیجه مواجهه هایی غیر از این پیشتر ثابت کرده بود که آل سعود گستاخ تر می شود.

در این میان پرداختن خارج از اولویت برخی ماقبل رسانه ها در داخل با موضوع سفارت که شاید به شکلی کاملا اتفاقی با العربیه و بی بی سی فارسی هماهنگ و در یک فاز اتفاق می افتد، سوال برانگیز نباشد چرا که این رسانه ها نشان داده اند که در شناخت و فهم مسائل همواره فاقد صلاحیت بوده اند.

در طول هفته گذشته به شکلی کاملا بی سابقه، تجمعات خودجوش فراوانی در اروپا، آمریکا و استرالیا در اعتراض به رفتارهای آل سعود شکل گرفته است. تجمع کنندگان معتقدند؛ آل سعود بی دلیل یکی از کرسی های سازمان ملل را اشغال کرده است، چون اعتقادی به ملت ها ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top