تاریخ انتشار: شنبه 1394/11/17 - 12:49
کد خبر: 192323

محمدسعید ابراهیمی؛

کاسبان پساتحریم

کاسبان پساتحریم

باتوجه به آنچه از نظر گذشت و با عطف توجه به این امر که بزرگترین حامی روحانی در جریان انتخابات، هاشمی رفسنجانی بود درمی یابیم که تحریم های سفارشی آقایان از یک سو و سردادن شعار رفع تحریم ها از دیگرسوی موجب اقبال رأی دهندگان به روحانی شد وبنابراین دولت، خود "بزرگترین کاسب تحریم"است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدسعید ابراهیمی*// عبارت "کاسبان تحریم"، کلیشه ای بود که طیف حامیان دولت در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دروغ آن را به جریان اصولگرا و ارزشی نسبت دادند و عدم وادادگی تیم مذاکره کننده ی دولت قبل و ایستادگی آن ها بر منافع ملی را دال بر رضایت دولت وقت از وضعیت تحریم عنوان می کردند و با شعار رفع تحریم ها و رونق اقتصادی، توانستند راهی پاستور شوند.

اندکی بعد اما مشخص شد (م.ه)، فرزند خلف اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از برگزاری انتخابات، پیشنهاد افزایش تحریم های ضدایرانی را به وزارت خزانه داری آمریکا ارائه داده بود تا نارضایتی عمومی فزاینده ای نسبت به دولت وقت، ایجاد گردد و فضایی به وجود آید که مخالفت با سیاست های دولت دهم یک پوئن بزرگ برای کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری محسوب گردد.

با توجه به آنچه از نظر گذشت و با عطف توجه به این امر که بزرگترین حامی روحانی در جریان انتخابات، هاشمی رفسنجانی بود درمی یابیم که تحریم های سفارشی آقایان از یک سو و سردادن شعار رفع تحریم ها از دیگرسوی موجب اقبال رأی دهندگان به روحانی شد وبنابراین دولت، خود "بزرگترین کاسب تحریم"است.

رفع تحریم ها موجب روی کار آمدن دولت روحانی گشت؛ اینک اما نوبت به عمل به وعده های انتخاباتی است. فلذا مذاکرات هسته ای با رویکردی کاملا متفاوت از سر گرفته شد.

ظاهر امر این بود که دولت از باب "المومنون عند شروطهم" و بنابر وعده های انتخاباتی خویش درصدد رفع تحریم هایی است که معیشت و سلامت خانوارهای ایرانی را نشانه رفته است.

گذر زمان اما نشان داد که هدف اصلی دولت از مذاکرات،شکستن قبح مذاکره با آمریکاست و دولتمردان به انحاء مختلف شکستن تابوی مذاکره با آمریکا در سایر زمینه ها را دنبال می نمودند که رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای، صراحتاً اعلام داشتند مذاکره با آمریکا صرفاً محدود به مسئله ی هسته ای است و لاغیر.

دیگر هدف دولت از انجام مذاکرات آن هم به هر قیمتی ولو تهدید و تحقیر ایران توسط طرف مقابل، این بود که از رهگذر توافق هسته ای و تعلیق موقت تحریم ها که منجر به گشایش اقتصادی مقطعی می گردد بتوانند افکار عمومی را به سمت جریان اصلاح طلب سوق دهند و فتح سنگر به سنگر را با کسب اکثریت کرسی های مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری، محقق سازند.

استفاده ی جناحی از مذاکرات هسته ای مسئله ای است که سخنان دکتر ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، بهترین گواه بر آن است؛ آنجا که در گفتگو با هاله اسفندیاری به این نکته اشاره می کند که در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای، جریان سیاسی اصلاح طلب در انتخابات پارلمان، متحمل شکست خواهد شد.

از دیگر سوی، اجرای توافق هسته ای و تعلیق تحریم ها در این برهه نیز بی ارتباط با انتخابات پیش رو نیست.

ابتنائا علی هذا، می توان گفت همچنان که دولت فعلی روی کار آمدن خویش را مرهون تحریم ها بوده است، همو خود، "بزرگترین کاسب پساتحریم" نیز می باشد.

* دانشجوی حقوق فردوسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مجری مشهور صداوسیما کفن‌پوش شد +فیلم
غرفه یمن در نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد
باغ فتح آباد +عکس
عیادت خنده‌دار از استاد قرائتی +فیلم
انتخابات در ۸ حوزه الکترونیک برگزار می‌شود+فیلم
موتورسواری نوجوانان قانونی شد؟
خاطره جالب یکی از مدیران سابق بهشت زهرا +فیلم
باشگاه استقلال محکوم شد
تولید یک داروی مهم برای نخستین بار در کشور +جزئیات
پنتاگون هم توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو را تایید کرد
شعار «مرگ بر اسراییل» به زبان فارسی اسم رمز جهانی شد
بیانیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی جهت دعوت مردم در دومین دوره انتخابات مجلس
تحویل ۲۴۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر
۲۰۰ ماموریت جاسوسی بر فراز غزه توسط انگلیسی‌ها
کاهش صادرات گاز در سال گذشته
هدف قرار گرفتن سه کشتی اسرائیلی
دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در راه است؟
واگذاری بیش از ۷۰۰۰ مسکن و زمین به مردم قم
توقیف شناورهای حامل سوخت قاچاق در سواحل مکران
خط قرمز سازمان غذا و دارو در محصولات غذایی
بانوی ایرانی ناظر دیدار فینال جام باشگاه‌های فوتبال آسیا شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top