تاریخ انتشار: شنبه 1394/12/15 - 08:39
کد خبر: 194536

محمد برم؛

مستعمره کردن به بهانه مدرنیزاسیون

مستعمره کردن به بهانه مدرنیزاسیون

یکی از مسائلی که به بالارفتن تعاملات اقتصاد ملی کمک فراوانی می کند مسئله برندسازی است. وقتی کالایی برند داشته باشد و در سطح کشور و جهان با آن برند شناخته شود تولیدکننده آن مجبور خواهد بود برای حفظ اعتبار برند خود مدام به فکر افزایش کیفیت و خدمات باشد این کار در کشورهای غربی به خوبی اتفاق افتاده است اما در ایران توجهی به آن نشده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد برم*// حمید بعیدی نژاد در همایش فرجام برجام در دانشگاه اصفهان گفت: قرار نیست برجام در ایران ایجاد شغل و توسعه کند و اینکه فاکتورهای اقتصادی را بهبود ببخشد.

سوال بنده از شما این است آقای بعیدی نژاد؛ اگر قرار نیست برجام در اقتصاد ملی ما تاثیری داشته باشد و به مدرنیزاسیون اقتصاد کشور کمک کند پس اصلا برای چه مذاکره کرده ایم؟

امام خمینی(ره) فرمودند: تاسیس کارخانجات صنعتی مونتاژ با سرمایه های خارجی و سرمایه های وابستگان داخلی آنها از جمله خود شاه که مملکت را به طرف یک مستعمره تمام عیار پیش می برد و کارگر ایرانی را با دستمزدهای ناچیز در خدمت آنها در می آورد به معنی مدرنیزه کردن کشوراست؟

یکی از مسائلی که به بالارفتن تعاملات اقتصاد ملی کمک فراوانی می کند مسئله برندسازی است. وقتی کالایی برند داشته باشد و در سطح کشور و جهان با آن برند شناخته شود تولیدکننده آن مجبور خواهد بود برای حفظ اعتبار برند خود مدام به فکر افزایش کیفیت و خدمات باشد این کار در کشورهای غربی به خوبی اتفاق افتاده است اما در ایران توجهی به آن نشده است.

یکی از مهم ترین روش هایی که می توانیم کشور را از دست مونتاژگران نجات دهیم خروج صحیح از انحصاری بودن بازار است. اگر در بازار یک یا چند کالا به صورت انحصاردر دست عده ای خاص باشد به صورت اتوماتیک دیگر نوگرایی اهمیتی پیدا نمی کند و فقط سود معنا پیدا می کند. این مسئله به خوبی در مسئله خودروسازی ما احساس می شود و هنوز هم پس ازچنددهه خودروسازان به حمایت دولت نیاز دارند و به جرات می توان گفت که یکی از بی کیفیت ترین خودروهای جهان را تولید می کنیم و در بازار جهانی هم سهمی نداریم.

مسئله بعدی ورود دانش به عرصه تولید است. اگر بتوانیم رابطه ی خوبی میان صنعت و دانشگاه برقرارکنیم می توانیم به جای رونمایی از یک خودرو فقط با تغییری ساده در چراغ با نام خودرو x سال، طرح های جدیدی داده و صفرتا صد خودرو را با مهندسی ایرانی طراحی کنیم.

اما یکی از مسائلی که کشور را به سمت مدرنیسم و نوگرایی سوق می دهد تقویت تولید ملی است که از مهمترین آثارآن در اقتصاد کشورعبارتند از:
1- اولین آثارتقویت تولید ملی افزایش موجودی کالا دراقتصاد است. با افزایش موجودی کالا در داخل کشور کمبود و قحطی کالا برطرف شده و دست جوامع غربی در اعمال تحریم هایی جدید بسته می شود.
2- دومین اثر تقویت تولید ملی کاهش تورم است. براساس قواعد اولیه اقتصاد با افزایش مقدار تولید و افزایش موجودی کالا در اقتصاد اگر شرایط دیگر ثابت باشد کاملا منطقی و عقلانی است که قیمت ها کاهش یافته و در نهایت سبب کاهش تورم شود.
3- سومین اثر، کاهش وابستگی به کالاهای خارجی است. طبیعتا اگر کمیت و کیفیت کالاهای داخلی افزایش یابد مردم کمتر به کالاهای خارجی رغبت پیدا می کنند.
4- اثر چهارم کاهش نیاز به ارز است. اگر بتوان نهاده هایی که برای تولید نیاز است در داخل کشور تولید کرد، این خودش یک گام در جهت تقویت تولید ملی است و از خروج ارز برای واردات جلوگیری می کند.
5- اثر پنجم تقویت تولید ملی، افزایش اشتغال و درآمد خواهد بود. یکی از نیازمندی های تولید نیروی کار است. و می توان با تقویت تولید ملی شرایط را برای استخدام تعداد بیشتر نیروی کار فراهم کرد.
6- اثر ششم، افزایش درآمدهای دولت است. دولت برای انجام وظایف خودش به درآمد احتباج دارد. اگر اقتصاد ایران بتواند به صورت قابل توجهی تولید ملی را افزایش دهد، بودجه دولت تقریبا از نفت جدا می شود و از طریق مالیات هایی که مربوط به تولید است (مالیات بردرآمد، مالیات برسود، مالیات برارزش افزوده و...) درآمدهای دولت تامین می شود.

* دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top