تاریخ انتشار: شنبه 1394/12/22 - 19:41
کد خبر: 195234

در نامه انتقادی جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح شد؛

آیا راست است که بنیاد مستضعفین، بنیاد مستکبرین گردیده است؟

آیا راست است که بنیاد مستضعفین، بنیاد مستکبرین گردیده است؟

مقایسه اهداف پروژه و اهداف بنیاد مستضعفان گواه این است که ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه هیچ سنخیتی با مهم ترین ماموریت بنیاد مستضعفان یعنی تهیه مسکن برای محرومین ندارد. نه تنها سنخیتی با اهداف بنیاد ندارد که به دلیل تراکم فروشی حاصل از آن اثرات منفی همچون افزایش قیمت زمین، افزایش ترافیک، افزایش سوداگری، افزایش واردات، تغییر سبک زندگی و... در بر خواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: جنبش عدالتخواه دانشجویی در پی جوابیه بنیاد مستضعفان به نامه اعتراضی این تشکل دانشجویی در خصوص ساخت برج ۱۲۱ طبقه توسط بنیاد مستضعفان که تحت عنوان «سنخیت برج سازی با مدیریت جهادی و مستضعفین چیست؟»  نامه ای را خطاب به محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن کامل این نامه به این شرح است:

ریاست محترم بنیاد مستضعفان
جناب آقای مهندس سعیدی کیا

با عرض سلام
احتراما پیرو جوابیه بنیاد مستضعفان در خصوص نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون برج ۱۲۱ طبقه که در پیوست ارائه شده اند، مواردی عنوان شد که لازم دانستیم نکاتی را پیرامون آن بیان کنیم.

اول) نگاهی کلی به پاسخ بنیاد مستضعفان

  • در جوابیه بنیاد مستضعفان، اعلام شده است که “بنیاد وابستگی به منابع عمومی ندارد“، در حالی که بنیاد به منابع عمومی که در اول انقلاب از اموال شاه مصادره شده است وابسته است.
  • بیان شده است که “یک بخش اصلی از بنیاد با ماموریت کمک به محرومین و محرومیت زدایی تشکیل شده که در موسسه ای به نام بنیاد علوی متمرکز شده است“، در حالی که ماهیت بنیاد باید در راستای مستضعفین و محرومیت زدایی باشد نه یک بخش آن همچون بنیاد علوی، که در آن صورت نیازی به بنیاد نخواهد بود و بنیاد علوی جایگزین آن خواهد شد. هرچند بنیاد علوی خود بخش اصلی نیست و قابل مقایسه با دیگر بخش های بنیاد محسوب نمی شود.
  • بیان شده است که “هلدینگها و شرکت های وابسته به بنیاد با مدیریت منابع و برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای انجام وظیفه کمک به محرومین تشکیل شده اند“، در حالی که حجم این هلدینگ ها در قیاس با بنیاد علوی مشخص نیست و سوال اساسی تر این است که درآمدزایی به چه قیمتی خواهد بود و درآمدهای کسب شده آیا در جهت کمک به محرومین خرج خواهد شد؟
  • “بنیاد در پروژه هایی سرمایه گذاری میکند که در رقابت با مردم نباشد و فعالیت هایی را انجام میدهد که بخش خصوصی توان انجام آن را ندارد“، حال آنکه هتل داری، بلندمرتبه سازی و … رقابت با بخش خصوصی است و بخش خصوصی توان اجرای پروژه ها را دارد.
  • “اولویت در انجام سرمایه گذاری، مناطق محروم کشور هستند” حال آنکه سرمایه گذاری در برج ۱۲۱ طبقه نه تنها سرمایه گذاری در مناطق محروم نیست که سرمایه گذاری در کالای لوکس خواهد بود.

دوم) ویژگی های ساختمان ۱۲۱ طبقه و اهداف این پروژه

در بخشی از نامه دلیل اجرای پروژه را صدور مجوز توسط شهرداری برای پروژه هایی بزرگتر از پروژه برج ۱۲۱ طبقه از لحاظ سطح زیربنا معرفی کرده اند. آیا هر عمل خلاف قانونی که توسط دیگران انجام شود دلیلی خواهد بود که بنیاد مستضعفان نیز اقدام به آن عمل کند؟ رویه خلاف در تراکم فروشی در شهر تهران سالیانی است که به منافع عمومی ضربه زده است و ادامه این رویه توسط بنیاد مستضعفان که وظیفه محرومیت زدایی را دارد و باید منافع عمومی را بر منافع بنیاد ترجیح دهد، غیر قابل پذیرش است.

در جدول زیر اهداف پروژه آسمانخراش ۱۲۱ بر اساس نامه بنیاد مستضعفان در کنار اهداف بنیاد مستضعفان قرارگرفته شده است.

جناب آقای مهندس سعیدی کیا
مقایسه اهداف پروژه و اهداف بنیاد مستضعفان گواه این است که ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه هیچ سنخیتی با مهم ترین ماموریت بنیاد مستضعفان یعنی تهیه مسکن برای محرومین ندارد. نه تنها سنخیتی با اهداف بنیاد ندارد که به دلیل تراکم فروشی حاصل از آن اثرات منفی همچون افزایش قیمت زمین، افزایش ترافیک، افزایش سوداگری، افزایش واردات، تغییر سبک زندگی و … در بر خواهد داشت، سبب لوکس گرایی و در مخالفت با سیاست های اقتصاد مقاومتی است، متناسب با نیاز طبقه متوسط و محروم نیست و تجاری سازی آن سبب افزایش مصرف گرایی میشود. همچنین تجربه های تجاری سازی همچون مجتمع تجاری نور، مجتمع جهان کودک متعلق به بانک مهر اقتصاد، مجتمع تجاری نیایش و بسیاری از مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی از ناکارآمدی این روش پرده برداشته است. زیرا ارزش افزوده حاصل از ساخت برج در حدی نیست که ساخت مسکن برای محرومین از مسکن را توجیه کند.

شایسته کشور عزیز اسلامی ایران نیست که ۱۸ میلیون حاشیه نشین داشته باشد، عده ای قابل توجه کارتن خواب داشته باشد و بنیاد مستضعفان که وظیفه تامین مسکن مستضعفان را برعهده دارد، برج سازی و آسمانخراش سازی کند و در این شرایط که سیاست های وزارت راه و شهرسازی هم در تقابل با خانه دار شدن مردم است، از صاحبان اصلی انقلاب غفلت شود.

امروزه در اذهان مستضعفین و محرومین، بنیاد مستضعفان ملجا محرومین و مستضعفین نیست و بیشتر از آنکه مستضعفین امید حل مشکلاتشان را از بنیاد مستضعفان داشته باشند، سرمایه سالارها چشم طمع به اموال بنیاد مستضعفان را دارند تا با اسامی گول زننده سرمایه گذاری و افزایش ارزش افزوده وظیفه اصلی بنیاد را تحت شعاع قرار دهند و اموال متعلق به محرومین را به یغما ببرند.

ریشه اینگونه فسادها را باید در تفکراتی دانست که رقابت با کشورهای منطقه همچون دبی و ترکیه در مظاهر غربی همچون آسمانخراش را، وظیفه بنیادی میداند که باید برای مستضعفان مسکن متناسب با نیاز فراهم آورد و این همان اسلام آمریکایی است که سبب شد امام، این بیم و نگرانی از آینده بنیاد مسکن و مستضعفین را در بیان توصیه های سیزده گانه به مسلمین در تاریخ ۱۳۵۹/۱/۱ گوشزد کنند:

“بنیاد مسکن باید روشن کند که چه میزان کار کرده است و بنیاد مستضعفین صورت اموال منقول و غیرمنقول طاغوتیان خصوصاً شاه و خاندان و دار و دستۀ کثیفش در سراسر ایران را به روشنی برای مردم بیان دارند و بگویند چه کرده‏اند، اموال شاه خائن را به چه کسانی داده‏اند؟ آیا راست است که بنیاد مستضعفین، بنیاد مستکبرین گردیده است؟ اگر چنین است تصفیه ضروری است و غفلت از این امر مهم حرام. باید این دو نهاد دقیقاً برای مردم شرح دهند که چرا از این سریعتر نتوانسته‏ اند کار نمایند، و اگر کسانی به اسم مستضعفین خلاف می‏کنند، بر دادگاه های سراسر ایران است که سریعاً اقدام نمایند.“ امام خمینی ۱۳۵۹/۱/۱

به امید ظهور عدالت گستر گیتی
جنبش عدالتخواه دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top