تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/01/04 - 15:36
کد خبر: 195875

مجتبی مرادی

ابعاد فرهنگی مردمی شعار سال

ابعاد فرهنگی مردمی شعار سال

در مجموع فعالیت هایی که با رویکرد و با چارچوب فعالیت های فرهنگی متداول و با بهره گیری از انواع ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز و با هدف گفتمان سازی مردمی را می توان به مرحله اجرا رساند تا مردم هم در کنار وظایف مهم دستگاه های تصمیم گیر و سیاست گزار اقتصاد دولتی و غیر دولتی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی مبتنی بر سیاست های کلان نقش خود را ایفا نمایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی*// یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی که کمتر در ساختارهای اجرایی و برنامه ریزی و دستگاه های تبلیغاتی و همچنین تحلیل های تحلیل گران مدنظر قرار می گیرد، نقش «مردم و فرهنگ سازی»  در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد. مردم به عنوان محور تعریف اقتصاد مقاومتی شناخته می شود و یکی از سه رکن اساسی آن می باشد، سیاستی که به طور قطع در سال 95 از گذشته، بیش از پیش مورد توجه واقع می شود.

اما ابعاد مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی را می توان بر اساس برخی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی که در سیاست های ابلاغی آن توسط رهبری آمده است می توان به چند بخش عملیاتی تقسیم کرد:

1- یکی از مهم ابعاد اقتصادمقاومتی که نسخه ی امروزی شده اقتصاداسلامی در حوزه ی اقتصاد می باشد به طور قطع با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین روند روبه رشد مصرف گرایی، مبحث مدیریت مصرف در جامعه در کالاها و شکل های مختلف تولیدات مصرفی می باشد. مردم در اقتصاد و با توجه به قرار گرفتن آن به صورت محور به عنوان حلقه ی مصرف به طور قطع دارای وظایفی مهم و اثرگذار در حوزه ی مدیریت مصرف می باشند.

مدیریت مصرف و استفاده از کالاهای ایرانی در جهت رشد تولیدات داخل به عنوان یکی از بخش های مهم وظیفه ای فرهنگی  مصرف کنندگان در حوزه ی اقتصاد مقاومتی می باشد زیرا تا زمانی که تولیدات داخل توسط مصرف کنندگان در درون کشور مصرف شوند به طور قطع تولیدکنندگان خواهند توانست نقدینگی لازم جهت افزایش تولید و کیفیت و همچنین اصلاح خط تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بیشتر را جذب کنند و این جذب نقدینگی و فروش محصولات سبب رشد تولید داخل و افزایش قدرت رقابت پذیری با کشورهای مشابه سازنده و همچنین سبب رشد صادرات و افزایش ارز آوری، تقویت پول ملی و تولید ناخالص داخلی را در پی خواهد داشت که از ثمرات مهم آن کاهش بیکاری و کنترل تورم را در پی خواهد داشت.

بی شک یکی از ابزارهایی که می تواند نقش به سزایی در رشد مصرف تولیدات داخل و همچنین اصلاح الگوی مصرف و هدایت به سمت مصرف بهینه را ایفا کنند، رسانه ها تصویری به خصوص صداوسیما می باشند که به عنوان ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز با ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی و حمایت از تبلیغ کالاهای اساسی و استراتژیک و موثر و همچنین کاهش تبلیغ کالاهای مصرفی مانند برخی خوراکی ها و لوازم آرایشی که نقش به سزایی در تولید کشور ندارند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

2- یکی دیگر از ابعاد فرهنگی در اقتصاد مقاومتی افزایش فرهنگ کار و وجدان کاری در میان مردم می باشد بدون شک وجدان کاری در جهت افزایش بهره وری کاری سیستم های اقتصادی می تواند نقش اصلی را ایفا کند نقشی که ثمراتی همچون اتقان در کار و کیفیت محصولات داخل را در پی خواهد داشت.

3- یکی از ابعاد مهم دیگر مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی کمک به دولت در نقش همراه و همدل و هم زبان به مانند همه ی مسئله ها و رویدادهای دیگر همچون جنگ تحمیلی می باشد بی شک مسئله ی جنگ اقتصادی مسئله مهمی است که رهبر معظم انقلاب از سال 87 به طور مداوم نسبت به حربه های دشمن هشدار داده اند. حربه هایی که نتایج آن تحریم های همه جانبه بوده و ایستادگی در مقابل تحریم ها و رشد اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند جهادی دوباره در این عرصه می باشد و جهاد به عنوان یکی از ارکان مهم این تئوری نجات اقتصادی می باشد که از ثمرات این جهاد، گفتمان سازی بایدها و نباید های اقتصاد مقاومتی در راستای سیاست های کلان آن می باشد.

4- یکی دیگر از ابعاد مهم تحقق اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر سیاست های کلان آن نیز می باشد، رشد فرهنگ پرداخت مالیاتی و عدم فرار های موسوم در این عرصه می باشد زیرا مالیات به عنوان یکی از 3 رکن تامین مخارج دولت ها می باشد که به طور قطع با همکاری مردم  و دستگاه های فرهنگ ساز می توانند با رشد تحقق درآمدهای مالیاتی از وابستگی بودجه کشور به نفت و میعانات گازی کاسته و یکی از نقاط نفوذپذیر اقتصادکشور که وابستگی به نفت می باشد را کنترل کند.

5- مردم و به خصوص قشر علمی جامعه به عنوان یکی از حلقه های مهم در آموزش و پرورش نیازمند جهاد علمی و هدفمند آن هم مبتنی بر نیازهای تولیدات دانش بنیان در فعالیت های اقتصادی می باشد.آموزش هدفمند و پرورش نیروهای متخصص و همچنین رشد مصرف تولیدات داخل و رشد فعالیت های علمی با رویکرد نیازهای روز کشور و با ویژگی های خلاقانه و مبتکرانه از مهمترین وظایف فعالیت های علمی اقتصادی قشر فرهیخته و دانشگاهی می باشد.

در مجموع فعالیت هایی که با رویکرد و با چارچوب فعالیت های فرهنگی متداول و با بهره گیری از انواع ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز و با هدف گفتمان سازی مردمی را می توان به مرحله اجرا رساند تا مردم هم در کنار وظایف مهم دستگاه های تصمیم گیر و سیاست گزار اقتصاد دولتی و غیر دولتی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی مبتنی بر سیاست های کلان نقش خود را ایفا نمایند.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
از فریاد زنان تا خشم دانشجویان در ماجرای نان
به وجود زنان ایرانی خارج از کشور افتخار می‌کنیم
جباری سرمربی مس رفسنجان شد
ملت ایران از عزت خود قاطعانه دفاع می‌کند
افزایش شمار شهدای اسیر غزه در زندان‌های رژیم صهیونیستی به ۵۰ نفر
انتخابات تناسبی گامی بزرگ و تحولی است
نگاه جنسیتی در سیاست‌گذاری‌ها باید دخیل شود
پرسش و پاسخ دانشجویان کرمانی با سخنگوی دولت
خسارت فیلترینگ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است
آیین‌نامه اجرایی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی ابلاغ شد
۱۰ درصد کودکان ایرانی دچار اضطراب؛ کارشناسان هشدار دادند
محدودیت جدید عربستان برای حج آینده
نامزدهای جوایز گلدن گلوب اعلام شد
جولان آنفلوآنزا در کشور؛ شیوع بیش از سه‌برابری نسبت به حد هشدار!
کیفیت عکس کارت ملی زیر ذره‌بین؛ اصلاحات در راه است
آمار شهدای غزه به ۷۰ هزار و ۳۶۵ نفر رسید
چهارمین عملیات بارورسازی ابرها انجام شد
ایران و بلاروس مسیر تازه‌ای در روابط اقتصادی و صنعتی می‌گشایند
پایدارتر شدن شرایط جسمی رضا امیرخانی
حسین تبریزی به سراغ سریال «دیار مادری» رفت
دیدار عراقچی با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top