تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/03/19 - 13:03
کد خبر: 201760

«جهاد کبیر» امروز ما چیست؟!

کشور ما در دورانی به سر می برد که کارزار نظامی برپا نیست، به قول رهبری خرمشهرهایی در پیش است منتها نه در میدان نظامی؛ لذا جهاد در این دوران ویژگی های خاص خود را دارد که می توان به برخی از آنها اشاراتی داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند وقتی است که واژه "جهادکبیر" در ادبیات انقلابی ما جان دوباره ای گرفته است. عده ای به اشتباه جهاد کبیر را همان جهاد اکبر و به تعبیری جهاد با نفس می دانند، در حالیکه جهاد کبیر یکی از انواع جهاد اصغر و به معنای مجاهدت با دشمن است. لذا مسئله ای فردی نبوده و بعد اجتماعی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جهان نیوز، مقام معظم رهبری از ابتدا تاکنون هرجا واژه "جهاد" را تعریف کردند به دو جنبه اصلی آن اشاره داشتند، ایشان به هر تلاش و کوششی  جهاد نمی گویند بلکه آن حرکتی را جهاد می گویند که در مقابل با دشمن باشد و به تعبیری دیگر جهاد را همان "مبارزه" به معنای متعارف فارسی تعریف می کنند.

در جهادکبیر، آن تلاشی که در مقابل دشمن صورت می گیرد وجهه نظامی ندارد، خواستگاه این واژه در قران کریم به دورانی برمی گردد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در مکه حضور داشتند و طبعا دوران روشنگری و ایستادگی و مقاومت است.

کشور ما در دورانی به سر می برد که کارزار نظامی برپا نیست، به قول رهبری خرمشهرهایی در پیش است منتها نه در میدان نظامی؛ لذا جهاد در این دوران ویژگی های خاص خود را دارد که می توان به برخی از آنها اشاراتی داشت:

اول؛ در این میدان مبارزه، شور و هیجانی چون فعالیت نظامی وجود ندارد!
وقتی عرصه نظامی تعریف می شود، جمع قابل شماری از جوانان خودشان را آماده میدان می کنند اما در عرصه جهاد فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... این هیجان وجود نداشته و کار سخت تر است. شاید یکی از دلایل اصلی اجتماع جوانان در مساجد ابتدای انقلاب، وجود فضای جهادی بود که مخاطب خود را به دنبال داشت.

دوم؛ کسی به جهادگران مدال افتخار نمی دهد!

زیرا نتایج و دستاورد های آن ملموس نیست. وقتی شما در میدانی نظامی به دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور خود می پردازی، از نگاه ناظران، مجاهدت شما مقدس بوده حتی اگر ناظران، جهاد شما را به حفظ خاک و ناموس خلاصه کنند!

سوم؛ این جهاد پیچیدگی خاص خود را دارد!
در یک میدان نظامی دشمن را با چشم می توان مشاهده کرد و با اندک آموزشی می توان حداقل فعالیت هایی داشت . اما در جهادکبیر دشمن و مواضعی که ضربه می زند برای همگان آشکار نیست و صف بندی مقابل آن نیازمند بصیرت و تخصص است.

چهارم؛ در میدان جهادکبیر، عده ای انگیزه ها را خشک می کنند!

اینکه مقام معظم رهبری در چند سال گذشته مدام جوانهای مومن و حزب اللهی و انقلابی را به کارهای خودجوش فرهنگی دعوت می کنند واصرار دارند این فعالیت ها را رها نکنید و به مسئولین توصیه می کنند به این فعالیت های فرهنگی بها دهید علتش این است که این جوانان به طور خودجوش اقدامات بزرگی می کنند اما متاسفانه بعضا نه تنها شاهد همراهی مسئولین نیستند بلکه با کارشکنی هایی مواجه می شوند که رفع آن نیازمند عزمی راسخ است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top