تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/03/24 - 16:31
کد خبر: 202163

مهمترین محورهای سخنان دانشجویان با رهبری/ سال 93

هشدار سال 93 تشکل های دانشجویی درباره «دبه» کردن بانک‌ها بابت وام ازدواج

هشدار سال 93 تشکل های دانشجویی درباره «دبه» کردن بانک‌ها بابت وام ازدواج

امروز بانک مرکزی دادن وام ازدواج به جوانان را مقرون به صرفه نمی داند، حال آنکه 82 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، 18 برابر مبلغی است که با آن می توان وام معلق یک و نیم میلیون زوج را فراهم کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در آستانه فرا رسیدن سالروز (ماه دیدار ماه) به بازخوانی کلیدی ترین سخنان دانشجویان در دیدار با رهبر معظم انقلاب در سال 93 می پردازیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، هرساله در ماه مبارک رمضان دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در یک دیدار صمیمی، گرم و آزاد صحبت می کنند و به طرح بحث های مهم و نقدهایی سازنده از دولت و دستگاهای اجرایی تبادل نظر می کنند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قصد دارد طی گزارش های متنوع از این دیدارها، مهم ترین محور و دغدقه دانشجویان را طی سال های گذشته ارائه دهد که دردومین گزارش آن مربوط به دیدار رمضانی دوسال گذشته است.

سال 1393

سیدمحسن میرحاجی نماینده بسیج دانشجویی؛

امربه معروف و نهی از منکر که از رکن‌های اساسی قانون اساسی است مورد غفلت واقع شده است
درباره این روزهای وزارت علوم مسائلی ما را به عنوان بخشی از جریان دانشجویی کشور نگران کرده است که لازم دانستیم اهم آن ها را با شما در میان بگذاریم و هشدار بدهیم چنان چه این مشکلات برطرف نگردد، در چندسال آینده مشکلات ویژه ای گریبان دانشگاه ها خواهد شد:

1- متاسفانه امروز شاهد  هستیم که نیروهایی در صحنه تصمیم گیری و تصمیم سازی دانشگاه و وزارت علوم به کار گرفته می شوند که در فتنه  88 نقش اساسی داشته اند،فتنه ای که حقیقتا ظلم بزرگی بر ملت ایران بود و موجب خدشه دار شدن چهره بین المللی نظام اسلامی گشت و خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیری را بر کشور تحمیل کرد و همچنان بر خلاف خواسته حقه ملت ایران، سران این فتنه عظیم هنوز به اشد مجازات نرسیده اند.

2- امروز مسائل مختلف و حاشیه ای در سطح دانشگاه ها مطرح می شود که طرح این مباحث باعث می شود، ذهن دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان از رسالت اصلی دانشگاه که همان تلاش برای رشد علمی کشور است دور بماند؛ انتخاب رئوسای دانشگاه ها با مدل های غیر قانونی، اعزام تیم های  حاشیه ساز سه نفره و بازگرداندن دانشجویانی که با دلایل موجه و قانونی اخراج گشته اندو...  از این دست مسائل حاشیه ای هستند که تحلیل ما دانشجویان بر این است که این اقدامات موجب خواهد شد که دانشگاه ها به باشگاهی برای احزاب سیاسی تبدیل گردد،اما لازم به ذکر است که در همین حسینه امام خمینی در محضر رهبرمان متعهد می شویم که هرگز نخواهیم گذاشت که دوران سیاه دوم خرداد بار دیگر در دانشگاه های کشور تکرار گردد.

3-  اما مساله ای که شاید از دو مساله قبل نیز مهم تر  می باشد، وزارت علومی است که با اهتمام مشغول به انجام  یک خطای راهبردی است، مساله واگذاری برخی اختیارات برخلاف قانون و منطق است.

یکی از دغدغه های ویژه انقلاب در برهه کنونی مساله فرهنگ می باشد و بخش مهمی از فرهنگ ناظر به فرهنگ عمومی و باور به فرهنگ اسلامی است.
امروز شاهدیم از طرفی عده ای سعی می کنند با تنزل دادن شاخص ها و حداقلی کردن آن ها فضای بی بندوباری در عرصه های  مختلف فرهنگی را  به وجود بیاورند و در مقابل نیز عده ای به اشتباه و با ارائه شاخص های نه چندان درست سعی در سیاه جلوه دادن اوضاع فرهنگ عمومی کشور می نمایند و تفاوت هایی را که به برکت انقلاب اسلامی در فضای فرهنگ عمومی ناشی شده است را نادیده می گیرند.

حال سوال ما این است شاخص های ارتقا یا تنزل سطح فرهنگ عمومی در کشور چیست و چه مصداق هایی دارد و نقش جنبش دانشجویی در ارتقای این شاخص ها چگونه خواهد بود؟

از طرفی دیگر  نگرانی ما رفت و آمد دولت ها است که باعث ایجاد حرکت سینوسی  در مقوله فرهنگ می باشد. و تاسف بیشتر این است که هم اکنون این حرکت سینوسی باعث شکل گیری یک شبه رجعت به دوران اصلاحات و عدم باور متولیان به فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی است،که این مسئله در عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصادیقی همچون صدور مجوز ها و رفع توقیف برای آثاری که در تناقض آشکار با مبانی انقلاب اسلامی می باشد،نمایان است.

در تاریخ دولت های جمهوری اسلامی، شاهد آن بودیم که دولت های مختلف گفتمان های مختلف را مطرح نموده و سعی در گسترده کردن آن گفتمان دارند، اما مرور گذشته نشان می دهد که دولت ها در جامه عمل پوشاندن به گفتمان مطلوب خود به طور کامل موفق نبوده اند و یا دچار اشتباه شده اند و  توجه بیش از حد به یک سو، آن ها را از ابعاد دیگر غافل ساخته است.

از سوی دیگر گاه این گفتمان ها باعث تخریب دول گذشته شده یا یک بی ثباتی را در نظام سیاست گذاری کشور به همراه داشته است.

سوال ما از رهبر عزیز انقلاب این است که حلقه اصلی مفقوده دولت ها چه بوده و چه چیزی باعث به ثمر ننشستن کامل دغدغه هایشان گشته؟ مساله از گفتمان بوده یا مساله از عملکرد دولت ها؟

و ما نسل سومی ها که شما ماموریت جامعه سازی را به عهده ما گذاشتید چه گفتمانی را باید علم داری کنیم؟

در همین جا لازم به ذکر است که بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور ،نسبت خود را با دولت ها نه عداوت و نه اخوت تعریف می کند،بلکه همواره شاخصه ها و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی را به عنوان سنگ محک خود در ارزیابی دولت ها قرار داده است.

امر به معروف و نهی از منکر
متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر که از رکن های اساسی دین اسلام  و قانون اساسی می باشد مورد غفلت واقع شده است.

یک مساله مهم در این حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و کارگزاران است. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که مسئولین و کارگزاران سعی می کنند به مردم نزدیک نشوند چه برسد به این که در مظان امر به معروف و نهی از منکر مردم قرار گیرند و متاسفانه این آفت تلاش برای عدم هم نشینی و هم صحبتی با مردم آن قدر گسترده شده است که برخلاف تاکیدات چندین باره حضرتعالی مسئولین سه قوه، وزرای محترم، برخی فرماندهان نیروهای مسلح، مسئولین صدا وسیما و غیره حتی حاضر به حضور در جمع های دانشجویی نیز نیستند!

علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت؛

اسرائیل باید از بین برود و هیچ حالت دیگری برای ما متصور نیست
برای ما که خود را سرباز جبهه جهانی اسلام می دانیم مسیر افراشتن پرچم لااله الا الله برقلل رفیع کرامت انسانی از جایی جز بیت المقدس نمی گذرد .اسرائیل باید از بین برود. چه با صلح چه با جنگ.چه غرب خوش داشته باشد. چه نداشته باشد. چه تحریم شویم چه نشویم.چه بکشیم چه کشته شویم که «إهدی الحُسنَیَین».

و اینک، نکاتی از باب درد دل و انتقاد و راهکار در چند بند:

1- با توجه به تاکیدات جنابعالی پیرامون تحقق دانشگاه اسلامی متاسفانه این ایراد به بدنه دانشجویی و دانشگاه های ما وارد است که مدل نگرش حضرتعالی هنوز استخراج و عملیاتی نگردیده که جای عذر تقصیر به محضرتان را دارد.

2- تئوری ولایت فقیه به عنوان اصلی مترقی و رکن نظام اسلامی با گذشت 35 سال از انقلاب  متاسفانه  هنوز برای نخبگان و سایر اقشار اجتماعی ما تبیین نشده است. این در حالی است که همگی با جایگاه و مسئولیت نهادهایی مانند ریاست جمهوری، قوه قضائیه، انتخابات و غیره آشنا هستند اما کارکردها و نسبت امام وامت را نمی دانند.و تاکنون کارکردها و فواید این نهاد بوده  که مردم را جذب آن نموده است. این وظیفه نظام است که نهاد های خود را بصورت تئوریک برای مردم خود بیان کند.

3- نماینده ولی فقیه فقط در برابر ولی فقیه پاسخگوست، این جمله ای است که هنگام نقد و مطالبه از برخی حامیان نمایندگان شما می شنویم. این درحالی ست که جنابعالی خود صراحتا به لزوم پاسخگو بودن منصوبینتان تاکید دارید. اما همچنان درب نهادهایی همچون آستان قدس رضوی بر روی منتقدین به سختی بسته است. نهادی که 35 سال از عمر خود را با یک مدیر و میلیاردها تومان نقدینگی طی می کند، آیا نباید پاسخگوی سوالات منتقدین باشد؟

4- عدالت، یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و یکی از نمادهای آن را در نظام اسلامی می توان قوه قضائیه دانست، که متاسفانه هنوز با تراز انقلاب اسلامی فرسنگ ها فاصله دارد. هنوز فشارهای بیرونی بر این قوه تاثیر می گذارد و هنوز تا مطالبات مردمی شد‌‌‌‌‌‌‍‎ید نشود دانه درشتها و آقازاده‌ها مصونیت دارند.

بعد از گذشت چند سال پرونده کرسنت و تامین اجتماعی هنوز درگیر مقدمات هستند و پرونده های کلان فساد اقتصادی پشت درب اتاق مسئولین حاضرو سابق و اسبق گیر می کند. وهنوز فعالان فتنه 88 آزادانه در اجتماع حضور دارند و گویی دوستان قضایی را جرات مقابله نیست.

استقلال قوه قضائیه، محدود ساختن مصونیت های قضایی، تدوین قوانین کم اما موثر با ضمانت اجرای بالا و تصویب قانون جرائم سیاسی از جمله مطالباتی است که می تواند این قوه را در اجرای وظایف خود یاری نماید.

5- فرهنگ، همان نقطه‌ای که ما را نگران می سازد. همان جایی که در پیچ تاریخی خوب نمی پیچد.سبک زندگی غلط،فرهنگ اقتصادی غلط،موضع گیری مغرضانه ،همان موضع گیری ای که اگر تورم نقطه به نقطه پایین هم برود نمی بیند و حرف خود را می زنند.و مسئولین غلط، همان ها که کار را برای بیلان کاری انجام می دهند نه برای باقیات صالحات. همانها که هر نوع تئاتر و فیلم ضد ارزشی را هم کار فرهنگی می خوانند.اشرافیت  و دنیا طلبی را تئوریزه می کنند .

سعید اصغریان نماینده‌ی جامعه‌ی اسلامی دانشجویان؛

چرا دانشگاه تنها معرفت گرایی تجربی را علم می‌دانند؟
او دیپلماسی فعّال را از وظایف دولت اسلامی می‌داند. او از تعبیر «باتلاق» برای مذاکره‌های ما با ۵+۱ یاد می‌کند. او می‌گوید چرا ساعت دیپلمات‌های ما به وقت منطقه نیست؟

انتقاد از حوزه‌ی علمیّه
او معتقد است حکومت دینی نیاز به نرم‌افزار دارد و از حوزه‌ی علمیّه به خاطر آن چیزی که او کم‌کاری در این زمینه می‌نامید گله‌ می‌کند و معتقد است حوزه در این‌باره کوتاهی کرده است. اصغریان با اشاره به آیه ۴۱ سوره‌ی حج، از رویکردهای فرهنگی مسئولین انتقاد می‌کند.

در نظام آموزش عالی امروز یک جوان بیست و چند ساله بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نمی تواند از محفوظات و داشته های خویش برای پیش برد پر قدرت نظام به شایستگی استفاده نماید و ریشه آن در نظام آموزشی حفظیات محورو عدم کسب مهارت و تجربه کافی و عدم پیوند مناسب دانشگاه با صنعت و جامعه به بازار کار می باشدکه البته در کنار آن اصل قرار گرفتن پایگاه های علمی خارجی وisi و عدم توجه به حل مشکلات بومی کشور نیز دیده می شود، بارها دیده ایم که استاد یا دانشجوی ما که خواسته است به درستی از فضای آموزشی موجود استفاده نماید وقت و هزینه های بیت المال را صرف تولید مقالاتی کرده که بیش از هر چیزحل کننده مشکلات کشورها و جوامع غربی است تا مشکلات کشور عزیزمان ایران.

پیشنهاد به دانشجویان این است که به جای تأکید بر تولید مقاله با این چرخه ی خنده دار در مجلات خارجی ، شرط ارتقای اعضای هیت علمی و معیار امتیاز دهی به دانشگاه ها را در به ثمر رساندن کار های پژوهشی مبتنی بر نیاز جامعه قرار دهند.

احسان چنارانی نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی؛

نظام بانکی ما به عینه همان کارکرد نظام فاسد بانکی ربوی را ایفا می کنند / معدود کارویژه های مثبت بانک در غرب را هم ندارد
نظام بانکی کشور یکی از اصلی ترین چالش‌های حال حاضر اقتصاد ایران است. نظامی که به عینه همان کارکرد نظام فاسد بانکی ربوی را ایفا می کنند و حتی معدود کارویژه های مثبت بانک در غرب را هم ندارد،  مواردی چون ربوی بودن و اخلال در نظام اقتصادی به‌واسطه‌ی ورود در سوداگری به‌جای تولید، از مصادیق این امر است.

تنگ‌نظری سیاسی و غفلت از ضرورت وفاق اجتماعی
 اداره‌ی امور کشور، مستلزم گرایش جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به وفاق و دوری از قبیله‌گرایی سیاسی است. این تنش و حاشیه‌سازی که ناشی از سیاست‌زدگی مفرط و دشمن‌پنداری طرف مقابل است، کشور را دچار حاشیه‌های مخرب و دعواهای سیاسی کم‌اهمیت می‌نماید، و موجب اتلاف سرمایه‌های فکری و انسانی می‌شود. اشکال‌گیری و بهانه‌جویی، متهم نمودن دولت به سازشکاری و خوشنود شدن از شکست دولت در برنامه‌های خود، از یک سو و سعی در منزوی نمودن منتقدان با زدن برچسب افراطی‌گری از سوی دیگر، از جمله نمودهای روحیه‌ی انتقام گیری سیاسی در فضای کنونی کشور است.

در رابطه با تحولات فرهنگی کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی، ما بر این اعتقادیم که قسمت اعظمی از این تحولات، نشات گرفته از تغییرات اقتصادی رخ داده در کشور است. به این معنی که آزادسازی و لیبرالیسم اقتصادی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و نمی توان از سویی سیاست‌های اقتصادی لیبرال را به مرحله اجرا گذاشت و از سوی دیگر تبعات فرهنگی آن را نپذیرفت. در سال‌های پس از جنگ که نسخه‌های اقتصادی بانک جهانی وصندوق بین المللی پول، در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفت، بحث تهاجم فرهنگی در فضای کشور مطرح گشت؛ درحالی‌که در آن دوران و سال‌های پس از آن، بیش و پیش از تهاجم فرهنگی، کشور مورد تهاجم اقتصادی واقع گشت و تحولات فرهنگی متاثر از تحولات اقتصادی کشور بود. ما معتقدیم در نسبت میان اقتصاد و فرهنگ باید تأملی جدی‌تر صورت پذیرد و به این اقتضائات و پیامدها توجه شود.

علیرضا کریمی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

جریانی که در سال 88 قائل دولت قانونی را با رأی اکثریت، متقلب می خواندند؛ امروز وزارت علوم ِدر سایه ای شکل داده اند
تکفیری های منطقه، فرزندان تربیت شده آمریکا هستند، که اتفاقات امروزِ عراق را رقم زده اند؛ ما معتقدیم دولت قانونی عراق با بسیج مردمی در مقابل آنها خواهد ایستاد و آنچه در پایانِ این قصه شاهد خواهیم بود، خواری شیطان بزرگ است.

امروز انقلاب اسلامی قاعده بازی را بهم ریخته، امروز دنیا دهکده آمریکایی نیست و جهان به ویترین شکست های آمریکا بدل شده است!

امروز برای چندمین بار ادعای غرب مبنی بر بی منطق بودن و اهل گفتگو نبودن ایران؛ از بین رفته و جهانیان نظاره گر منطقِ مستدلِ جمهوری اسلامی، در روابط بین الملل هستند.
ما این مذاکرات غفلت هایی را نیز ایجاد کرده، که حاصل اشتباهات محاسباتی و تحلیل غلط از مختصات دنیا بوده. در مختصاتی که حضرت امام از «دنیا» رسم کرده اند؛ جهان محدود به چند کشور اروپایی و آمریکا نمی شود.

از نظر اعضای این اتحادیه و همه ملت ایران؛ تیم هسته ای، فرزندان انقلاب بوده و راه مذاکره برای آنهایی که معتمد ملت هستند؛ باز است؛ اما در این میان گوشزد کردن این نکته به تیم هسته ای واجب است که به نظر جنبش دانشجویی مسلمان مسیر اصلی پیشرفت از جاده های داخلی می گذرد، نه فقط توجه به تعاملات خارجی!

نمی دانیم چگونه باید دغدغه ها و نگرانی هایمان را از باب فرهنگ بیان کنیم؛ اما همین بس که راه تنفس مان بسته شده است؛ امروز نگاهِ فاصله گرفته از گفتمان انقلاب به مسئله فرهنگ، در برخی مسئولین دولتی، مشاهده می شود؛ این در حالی است که در اولین و بالاترین مرجع قانونی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیشترین وظایف قوه مجریه در امر فرهنگ خلاصه می شود. جوان امروز تشنه عقلانیت اسلامی و هویت معنوی است.

وضعیت مبارزه با فساد
به نظر می رسد دولت ها علیرغم تمام اختلافات، در یک نقطه، اشتراک نظر و عمل داشته اند و آن استفاده از رانت های دولتی برای افراد خاص بوده است، رانت ها و ویژه خواری های اقتصادی که مسیرهای فساد را باز خواهد کرد. برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با فساد سه هزار میلیاردی؛ جای تقدیر دارد، اما حقیقتا امروز بعد از گذشت 12 سال از صدور فرمان هشت ماده ای مبارزه با مفاسد اقتصادی، هنوز عزم جدی در هیچ یک از دستگاه های مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد دیده نمی شود.

امروز بانک مرکزی دادن وام ازدواج به جوانان را مقرون به صرفه نمی داند، حال آنکه 82 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، 18 برابر مبلغی است که با آن می توان وام معلق یک و نیم میلیون زوج را فراهم کرد.

برتری ارزشهای مادی بر ارزشهای معنوی، به حاشیه رفتن ارزشهای محوری مانند عدالت، رشد فردگرایی و منفعت محوری و در یک کلام تحول در ارزشهای اساسی جامعه به نفع غربی شدن از مهمترین پیامدهای الگوی غربی است که امروز خطر آن احساس می شود .برگشت نگاه دولتمردان از مناطق محروم به مناطق مرفه؛ تبدیل خُلق کوخ نشینی به خوی کاخ نشینی و فراموشی آرمان های امام راحل خواب را از چشمان جنبش دانشجویی مسلمان ربوده است.

یکی از نقاط مشترک سخنرانی سال 93 دانشجویان و یکی از موضوعاتی که به زعم نمایندگان تشکل های دانشجویی مورد غفلت  دستگاه های متولی واقع شده است مسله ی و حوزه ی آموزش و دانشگاه میباشد که البته هر ساله در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب  نکاتی از دانشگاه و فعل و انفعالات آن به بحث گذاشته میشود، دانشجویان در مطالباتشان در حوزه دانشگاه خواهان سامان بخشیدن- برداشتن موانع رشد علمی-برچیده شدن عناصر فتنه از محیط های علمی-قاون مداری-عدم سیاسی کاری، به این حوزهستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top