تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/04/16 - 10:00
کد خبر: 204005

خوب یا بد رفتن به دانشگاه‌های غیر دولتی؛

همه چیر درباره نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه‌ها

همه چیر درباره نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه‌ها

طبق مصوبه جلسه صدوشصت و پنجم هیأت رئیسه دانشگاه آزاد، دانشجویان همه دانشگاه‌ها می‌توانند در ترم تابستان در واحدهای دانشگاه آزاد مهمان شده و واحدهای دانشگاه آزاد نیز موظفند در صورت وجود معرفی‌نامه معتبر از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، این دانشجویان را بپذیرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: زمان ثبت نام برای نقل و انتقال و مهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ از امروز آغاز می شود و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، نقل و انتقال و مهمانی برای دانشجویان دانشگاه آزاد دارای چارچوب و آیین نامه مشخصی است و درخواست های دانشجویان براساس آیین نامه موجود بررسی خواهد شد.

دانشجویان باید برای ثبت درخواست های خود در این سامانه اقدام به اعلام دلایل برای نقل و انتقال و مهمانی کنند تا به درخواست های آنها رسیدگی شود.

انتقال یا میهمانی دانشجویان در صورت نداشتن منع آموزشی و تایید صحت مدارک و مستندات ارسالی دانشجو توسط واحد دانشگاهی امکان پذیر خواهد بود.

تاریج نهایی تقاضاهای دانشجویان این دانشگاه برای نقل و انتقال و مهمانی قبل از شروع ترم جدید اعلام می شود.

* نکات مهم درنقل و انتقال دانشجویان

- در صورت تایید نهایی امکان ویرایش درخواست (تغییر ماده) وجود نخواهد داشت.

- در صورت اثبات عدم صحت مدارک ارسالی متقاضی در هر مرحله از تحصیل درخواست وی لغو و مطابق با آیین نامه انضباطی دانشجویی در این خصوص صدور رای خواهد شد.

- انتقال یا میهمانی دانشجویان در صورت نداشتن منع آموزشی و تایید صحت مدارک و مستندات ارسالی دانشجو توسط واحد دانشگاهی امکان پذیر است.

- با توجه به محدودیت ظرفیت میهمانی و انتقال بنابراین اولویت با دانشجویانی است که در روزهای ابتدایی ثبت نام کنند و به دانشجویان توصیه می شود ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

- پس از اتمام زمان ثبت نام، امکان رفع نقص و مغایرت وجود ندارد.

ترم تابستان چطور می‌شود؟
طبق مصوبه جلسه صدوشصت و پنجم هیأت رئیسه دانشگاه آزاد، دانشجویان همه دانشگاه‌ها می‌توانند در ترم تابستان در واحدهای دانشگاه آزاد مهمان شده و واحدهای دانشگاه آزاد نیز موظفند در صورت وجود معرفی‌نامه معتبر از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، این دانشجویان را بپذیرند.

ترم تابستان سال 95 دانشگاه آزاد تغییر چندانی نسبت به سال گذشته ندارد و مشابه ترم تابستان این دانشگاه در سال 94 است و دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی، علوم پایه و دامپزشکی می توانند تا سقف 10 واحد، انتخاب واحد کنند. ترم تابستان دانشگاه آزاد طی 8 هفته آموزشی برگزار می شود و از آنجایی که طول ترم تابستان نسبت به نیمسال های معمولی کوتاه تر است، ساعت آموزشی هر واحد، دو برابر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای هر 2 واحد نظری 4 ساعت کلاس آموزشی برگزار خواهد شد تا این ترم نیز معادل 16 هفته آموزشی شود.

شهریه ثابت در نظر گرفته شده برای ترم تابستان دانشگاه آزاد با توجه به تعداد واحدی که دانشجو انتخاب می‌کند تعیین خواهد شد. به عبارت دیگر شهریه ثابت بستگی به تعداد واحد دارد، یعنی چنانچه دانشجو یک سوم سقف انتخاب واحد داشته باشد باید یک سوم شهریه ثابت را پرداخت کند و اگر یک دوم انتخاب واحد داشته باشد، یک دوم شهریه ثابت را و اگر دو سوم انتخاب واحد داشته باشد دو سوم شهریه ثابت را باید پرداخت کند.

لازم به ذکر است به همه واحدهای دانشگاه آزاد که مجری دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و مجوز برگزاری آن رشته محل را برای پذیرش دانشجو دارند، اجازه داده شده برنامه ریزی تابستانه انجام دهند و دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی اجازه دارند دروس خود را در هر واحدی که می‌خواهد انتخاب کنند، برای مثال 4 واحد درسی را در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد و 6 واحد درسی را در یک واحد دیگر دانشگاه آزاد انتخاب کنند. همچنین واحدها می توانند تا سقف 12 واحد به آن دسته از دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند، واحد ارائه کنند. برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد تعداد واحد مطرح نبوده و آنها می توانند یک واحد درسی را در ترم تابستان اخذ کنند. ارائه دروس تخصصی برای دوره دکترای تخصصی ممنوع بوده ولی گروه ها می توانند 2 درس جبرانی ارائه دهند.

گفتنی است دانشجویان همه دانشگاه‌ها می‌توانند در ترم تابستان در واحدهای دانشگاه آزاد مهمان شده و واحدهای دانشگاه آزاد نیز موظفند در صورت وجود معرفی نامه معتبر از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، این دانشجویان را بپذیرند.

انتقالی از دانشگاه سراسری به آزاد خوب است یا بد؟
انصافاً تصمیم سختی است اگر کسی دو یا سه سال برای دست‌یابی به تصمیم درست وقت بگذارد، باز هم ارزش دارد. این تصمیم زمانی مهم‌تر می‌شود که شما بخواهید ادامه تحصیل دهید! گاهی اوقات یکی به مدرک یک رشته نیاز دارد (که البته مدرک بدون تخصص بالاخره یک روز بی‌فایده می‌شود!) برای این شخص شاید فرقی نداشته باشد که در کدام دانشگاه درس بخواند. چه بسا در دانشگاه‌های رده پایین راحت‌تر باشد.

اما اگر شما بخواهید برای ارشد و بعد از آن، دکترا درس بخوانید، بلاشک به این نتیجه خواهید رسید که کار باید از پایه درست باشد. یعنی از پیش‌دانشگاهی می‌خواندید که در دولتی قبول شوید و بعد از آن برای قبولی در ارشد و دکترا کارتان راحت‌تر می‌شد...

حرف آخرم را همین اول می‌زنم: همه چیز به اساتید دانشگاه بستگی دارد!

این مهم نیست که شما در چه دانشگاهی درس می‌خوانید، مهم این است که آن دانشگاهی که می خواهید انتقالی بگیرید چه اساتیدی دارد؟

طبیعی است که در دانشگاه‌های دولتی نظارت بر روی اساتید و دانشجویان بیشتر است و اساتیدی که انتخاب می‌شوند از لحاظ علمی و تجربی برتراند، بنابراین بخواهید یا نخواهید کیفیت دانشگاه دولتی را هیچ کجا ندارد.

دقت کنید که به این خاطر نیست که مثلاً آن‌ها سیستم آموزشی یا سرفصل بهتری دارند، خیر، همه چیز دست به دست هم داده است تا آنجا بهتر باشد؛  مثلاً شما در آن محیط، افرادی را می‌بینید که همه مشتاق درس‌اند و این شما را ترغیب می‌کند که پویاتر باشید. اما در دانشگاه‌های رده پایین، اکثر افراد دنبال یک جمله‌اند: «استاد! خسته نباشید!» هر چه زودتر بتوانند خسته نباشید را به استاد بفهمانند و کلاس را تمام کنند، شادتراند! (اما غافل از اینکه دیر یا زود از تمام آن خسته نباشیدها پشیمان می‌شوند)

در دانشگاه‌های دولتی، معمولاً شما در شهر غریب و پیشرفته‌تر هستید و این نعمتی است برای شما چون مجبورید در خوابگاه باشید و درس بخوانید...

و خلاصه عوامل بسیاری دست به دست می‌دهند تا شما در دانشگاه دولتی پیشرفت کنید البته عده ای هم هستند که در دانشگاه سراسری خوبی در شهر بزرگی قبول شده اند اما به خاطر شرایط خانوادگی و عدم توانایی زندگی در خوابگاه مجبور به انتقالی به دانشگاه آزاد می شوند.

اما این به آن معنا نیست که دانشگا های غیر دولتی کارایی لازم را ندارد و انتظارات را برآورده نمی کنند می‌توان گفت بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور و دیگ
ر مراکز غیرانتفاعی به لحاظ سطح علمی، در رده  دانشگاه های دولتی  قرار دارند.

دانشگاه آزاد به خاطر عدم وجود واحد عملی به مقدار کافی، معمولاً خروجی‌های این دانشگاه تئوری قوی‌تری نسبت به عملی خواهند داشت و این یعنی بیشتر برای تدریس خوب هستند تا کارهای عملی. اگر در دبیرستان درس خوانده‌اید به نظر می‌رسد در آزاد موفق خواهید بود اما اگر در هنرستان و کارودانش درس خوانده‌اید این یعنی بهتر است به دانشگاه‌های علمی- کاربردی بروید.

در این دانشگاه چندان به حضور و غیاب شما توجه نمی‌شود و به خاطر بزرگی دانشگاه برای هیچ کس مهم نیست که شما چیزی یاد گرفتید یا نه؟ در کلاس‌ها بودید یا خیر؟ هر چند قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به دانشگاه غیرانتفاعی و علمی- کاربردی دارد اما مجموعاً چندان جدی گرفته نمی‌شود.

اگر این دانشگاه را انتخاب کردید، باید در کنار آن کارهای عملی یا دوره‌های عملی را بگذرانید تا علم و عمل با هم پیشرفت کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top