تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/04/28 - 15:09
کد خبر: 204899

افزایش کلاهبرداری با کارتخوان های سیار

رئیس اداره پیشگیری ازجرائم سایبری پلیس فتا،درباره وجوداسکیمرها موقع استفاده ازدستگاه‌های کارت‌خوان به شهروندان هشدارداد.

خبرنامه دانشجویان ایران:  رئیس اداره پیشگیری ازجرائم سایبری پلیس فتا،درباره وجوداسکیمرها موقع استفاده ازدستگاه‌های کارت‌خوان به شهروندان هشدارداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه خبر، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش افزود: انجام عملیات بانکی و دقت درهنگام خرید می تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند ضمن اینکه رمز عبور را خود مشتری باید وارد کند.

وی با بیان اینکه اسکیمردستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت های بانکی وجود دارد استفاده می شود، گفت: فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در کارت های بانکی خام کپی رایت کرده و می تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

آذردرخش با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته از طریق دستگاه های کارت خوان افزود: در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های کارت خوان، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام اسکیمر اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی از طریق اسکیمر افراد می کنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: وارد کردن رمز عبوراز سوی مشتری می تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر روی دستگاه کارت خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: مدتی است استفاده از کارتخوان های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند.

سرهنگ آذردرخش در تشریح این روش گفت: کارت خوان های سیار، نسل جدیدی از دستگاههای کارتخوان است که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل می شود و تراکنش های بانکی را با استفاده از شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویسهای GMS و GPRS انجام می دهد.

وی افزود: نکته مهمی که اینجا مطرح می شود، امنیت این دستگاه ها و استفاده کنندگان ازآن ها است.

آذردرخش ادامه داد: در یکی از تازه ترین پرونده های تشکیل شده درپلیس فتا، فرد سودجوکه داری شغل میوه فروشی سیار بوده با استفاده ازدستگاه کارت خوان سیار و نصب اسکیمر روی آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکی مشتریان خود کرده و با استفاده ازرمز ورود که معمولاً خود قربانی آن را دراختیارمجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانکی تعداد زیادی از هموطنان کرده است.

سرهنگ آذردرخش اعتماد بیش از حد هموطنان را یکی از عوامل موثردر وقوع چنین کلاهبرداری دانسته و گفت: اگر هموطنان عزیز درهنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد کنند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول نظارت بانک مرکزی و سایر دستگاه های مرتبط، برنحوه عملکرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارت خوان را بسیار مهم دانست و گفت: ساماندهی دارندگان دستگاه های کارت خوان می تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرائم در این حوزه داشته باشد.

وی به شهروندان توصیه کرد: حتما مراقب باشند درخرید از دست فروشان یا افرادی که دستگاههای کارت خوان سایر دارند در دام اسکیمر نیفتند و دستگاه کارت خوان آنها چسب خورده و یا شکسته نباشد و یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه به هیچ وجه رمز کارت خود را به فروشندگان نگویند، تاکید کرد: هموطنان عزیز خودشان رمز بانکی را در هنگام خرید وارد کنند.

سرهنگ آذردرخش در خصوص ضرورت تغییر رمز بانکی کارتها به صورت دوره ای گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه مجرمان سایبری است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان گفت: هموطنان عزیزدر صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
رئیسی: امروز در دانشگاه‌های غربی شرافت مقابل شرارت قرار گرفته است
خضریان: الکترونیکی کردن معاملات گامی مهم در مسیر شفافیت است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور: هفت و نیم میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات مجلس چاپ می‌شود
هوای ابری و بارش‌های بهاری فردا در ۲۳ استان
معامله ۱۹۰ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا
تشکیل شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید
بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور اعلام شد
شخصیت‌های قصه‌های ایرانی در نمایشگاه کتاب
مجازات سوء‌استفاده‌کنندگان از قانون معافیت سربازی چیست
طرح آیفون ۱۶ فاش شد +عکس
اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
سیستم درمانی هدف اصلی هکرهای باج‌افزار است
ویژگی‌های شخصیتی که توسط ایمیل‌ها افشا می‌شوند
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top