تاریخ انتشار: شنبه 1395/05/23 - 12:27
کد خبر: 207020

جمعی از دانشجویان دانشگاه مفید قم اعلام کردند؛

مجلس با طرح الحاق هفت منطقه دیگر به مناطق آزاد تجاری مخالفت کند

جمعی از دانشجویان دانشگاه مفید قم طی نامه ای از نمایندگان مجلس خواستند با طرح الحاق هفت منطقه دیگر به مناطق آزاد تجاری مخالفت کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان دانشگاه مفید قم طی نامه ای از نمایندگان مجلس خواستند با طرح الحاق هفت منطقه دیگر به مناطق آزاد تجاری مخالفت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این نامه به این شرح است:

حضور محترم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی

شرایط حساس اقتصاد کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقتضاء می نماید نمایندگان ملت با تأملی بیشتر فعالیتهای کلان اقتصادی کشور را مورد واکاوی قرار داده و همت خود را برای بازدارندگی و اقتدار بیشتر این نظام مقدس صرف موضوعاتی که از جنس مقاومت در برابر دشمنان اسلام می باشد، بنمایند و از پرداختن به طرح هایی که موجب تضعیف مقاوم سازی اقتصاد می گردد به شدت پرهیز نمایند.

از جمله این  طرح ها ایجاد مناطق آزاد تجاری در پاره ای از نقاط مرزی کشور است، چنانچه مستحضرید اهدافی که برای اجرای طرح های مذکور در نظرگرفته شده بود هیچ یک تا کنون به درستی تأمین نشده است.اهم این اهداف عبارت است از:

1- توسعه اقتصادی آن منطقه و محدوده اطراف، با استفاده از تشویق سرمایه گذاری، که متأسفانه برغم در نظر گرفتن مشوقهای اقتصادی و باگذشت بیست سال از تشکیل مناطق آزاد در ایران،این مناطق نه تنها در تحقق اهداف پیش بینی شده برای خود موفق نبوده اند بلکه زمینه بروز برخی مفاسد اقتصادی را درکشور فراهم کرده اند.

2- یکی از اصلی ترین اهداف ایجاد مناطق آزاد تولید با استفاده از معافیت های مختلف در این مناطق و صادرات محصولات تولیدی است اما آمار حاکی از این است که این امر به نحو شایسته محقق نشده است یعنی عملا این موضوع به واردات گسترده و بی رویه و در اکثر موارد بی کیفیت برخی کشورها مانند چین منجر شده که در ظاهر امر شاهد ایجاد شغل البته از نوع غیر مولد، برای عده ای قلیل گردیده است اما در واقع باعث بیکاری هزاران نفر و تعدیل نیرو از سوی بسیاری از کارخانجات و در نهایت به ورشکستگی بنگاه های کوچک و زود بازده منجر شده است.

3- وجود معافیت های مالیاتی باعث ایجاد شرکت هایی در مناطق آزاد شده است که در واقع در سرزمین اصلی فعالیت می کنند اما از معافیت های مناطق آزاد استفاده می کنند. این مشکل از آنجا ناشی می شود که پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد، امکان رصد فعالیت شرکت وجود ندارد. بنابراین ثبت شرکت در مناطق آزاد و فعالیت در داخل کشور به راحتی قابل انجام است.

4- افزایش قیمت زمین، ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی، توسعه غیر متوازن از جمله آسیب هایی است که مناطق آزاد را درگیر کرده است. بر اساس اظهارات برخی مسؤلان، منطقه قشم با بیش از 100 روستا به واسطه نبود امکاناتی نظیر سیستم حمل و نقل کالا و آب شرب با مشکلات بسیاری مواجه است و مشکلات عدیده ی دیگری که به نظر می رسد بیان آن تکرارمکررات است.

راه علاج محرومیت این مناطق حرکت بر اساس منویات امام امت امام خامنه ای حفظه الله همان همت مضاعف، تکیه بر توان بی نظیر داخلی، ایمان به خدا و امید به نصرت الهی در تمام زمینه ها از جمله مشکلات اقتصادی و میدان دادن به جوانان غیور و باشرافت این مناطق است نه باز گذاشتن راه برای تسلط شرکت های سود جوی خارجی بدون برنامه. کمااینکه تابه حال این چنین بوده و ما می بینیم که بازار مملو از کالاهای لوکس و یا بی مصرف وارداتی بدون توجه و اولویت دادن به نیاز داخل کشور است.

این کارها به نوعی کاری سطحی و بدون پشتوانه علمی و اجرایی منسجم می باشد که نه تنها درمان درد نیست بلکه هزینه ای است برای کشور. با توجه به نکات مذکور ممتنی است بادرایتی که در شأن نمایندگان ملت است طرح الحاق هفت منطقه دیگر یعنی استانهای: گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر) به مناطق آزاد کنونی را که تاکنون آسیب های جدی به روند فعالیت سالم اقتصادی کشور وارد نموده است مورد بازبینی قرار داده و کشور را از وقوع آسیب های شدیدتر مصون داریم.

دنیا با فرصتی که خداوند تبارک و تعالی در اختیار ما قرار داده عرصه ی عمل و عرض اندام ما است، بنگریم کدام عمل بهتر است و مرضی رضای خداوند تبارک و تعالی.

والعاقبة للمتقین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
دریا ستایش
1395/05/23 - 13:20

خب اگه میگین زیر ساخت ندارن مسئولش کی بوده اگه هم میگین قاچاق واردات زیادتر از صادراته بازهم مسئولش کیه؟
جای این تفکر بیاین مدیریت این مناطق رو اصلاح کنید با حذف اونا فکر کردین همه چیز روبراه میشه مملکت از این وضعییت اقتصادی نجات پیدا میکنه اگه مدیریت اصلاح نشه از اینی هم که هستیم بدتر میشه شماها که نمیخواین منطقه آزاد بشن پس کدومتون جواب اینهمه بیکاری و توسعه نیافتگی استان کردستان رو میده که تا چندسال پیش حتی نمیتونستن یه کارخانه توی شهر خودشون بزنن
حالا که دولت بعد این همه سال میخواد کمکی کنه با این ایده ها میخواین این کورسوی امیدرو هم ازشون بگیرین؟
تورهای مسافرتی آفری
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top