تاریخ انتشار: شنبه 1395/06/13 - 08:00
کد خبر: 208951

رحیم‌پور ازغدی در جمع دانشجومعلمان سراسر کشور؛

برای ساختن تمدن اسلامی نیاز به آموزش و پرورش اسلامی داریم

برای ساختن تمدن اسلامی نیاز به آموزش و پرورش اسلامی داریم

آموزش و پرورش می خواهد، شما سرور کل عالم و انسان کامل شوید. مبانی نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سکولار که خود مبنا برای یک تمدن است بیان میکند؛ که انسان در حد همین تجربیات و محسوسات و ... می بیند

خبرنامه دانشجویان ایران: رحیم پور ازغدی در سومین اردوی فرهنگی حیات طیبه، که با حضور دانشجومعلمان نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور در مشهد در حال برگزاری است  با موضوع معلم و تمدن به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن رحیم پور ازغدی در ابتدای سخنرانی خود گفت: امام جواد علیه السلام روایتی در باب معلمی و تعلیم و تربیت دارند که می فرمایند: علم بدون حلم انسان سازی نمیکند بلکه حیوان متخصص تربیت می کند.

نظریه پرداز جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: دانشمندی که متخصص است اما مجهز به فضائل اخلاقی نیست، اولا تاب تحمل رسالت معلمی را نخواهد داشت که احتیاج به صبر مدام دارد.

وی در ادامه بیان کرد: ثانیا وقتی خود فاقد کمالاتی باشند نمی توانند آن فضائل را به دیگران انتقال کنند. این اشکال و ایراد به افرادی امسال بنده وارد است که از دو مشخصه علم و حلم به دور هستیم.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت نوعی ابلاغ است و آن بدون بلوغ ممکن نمی باشد. بلوغ به معنای رسیدن و ابلاغ به معنای رساندن می باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی این ابلاغ درست صورت می گیرد که شاخص های بلوغ در یک جامعه مشهود شود لذا تبلیغ هم که نوعی آموزش عمومی است برگرفته شده از تعلیم و تربیت است لذا مخاطبش عام هست.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: تعلیم و تربیت یک امر مستمر و دائمی است همچنین از لحظه کودکی شروع می شود و تا لحظه مرگ ادامه دارد. به یاد داشته باشید که کل جامعه و محیط زندگی به نوع خود یک مدرسه است.

وی گفت: عقل و وحی هردو جزء پروژه تعلیم و تربیت هستند. خداوند می فرماید: هم در درون شما یک پیامبر نهادیم که شما را راهنمایی کند که همان وجدان، فطرت یا عقل است و همچنین معلم هایی در بیرون، که همان انبیا هستند.

نظریه پرداز جمهوری اسلامی در ادامه اضافه کرد: همچنین بعد از ترک این عالم پروژه تعلیم و تربیت ادامه دارد. بهشت و جهنم هم مجرا و ثمره تعلیم و تربیت هستند.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: شروع خلقت انسان با تعلیم و تربیت است. خداوند میفرماید این عالم طبیعت را در اختیار تو قرار می دهم تا بتوانی با علم خود آن را تسخیر کنی. (سخّرنا لکم)

وی در ادامه افزود: تعلیم و تربیت دینی هم به عالم جسم و هم عالم معنا می پردازد، در صورتی که تعلیم وتربیت سکولار فقط به عالم جسم و ماده می پردازد و هنگامی که فقط به عالم جسمانی بپردازیم دیگر آگاهی، آزادی و اختیار از بین می رود و همچنین وقتی آگاهی و آزادی نباشد دیگر برای او نه خدا و نه چیز دیگری وجود دارد.

رحیم پور ازغدی در ادامه بیان کرد: پروژه آموزش و پرورش اسلامی برای ساختن تمدن اسلامی از هستی شناسی، خدا شناسی، فرشته شناسی، شیطان شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و از فلسفه علم شروع می شود.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرشتگان درمناظره با خدا می گفتند که انسان خشن است و با وجود ما چه نیازی به انسان است. خداوند نیز آن را انکار نمی کند و می گوید چیزی می دانم که شما نمی دانید و چه می دانید که از درون این ها انسان های کاملی به وجود می آید و به تمام آفریدن این عالم می ارزد.

ازغدی بیان کرد: شیطان با خدا مناظره می کند و خداوند شیطان را طرد می کند و مقام انسان به حدی خواهد رسید که تمام عالم تسلیم او می شود و انسان با تعلیم و تربیت پرورش می یابد و به درجه خدایی نمی رسد اما خدایی می کند و همه چیزش خدایی می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش می خواهد، شما سرور کل عالم و انسان کامل شوید. مبانی نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سکولار که خود مبنا برای یک تمدن است بیان میکند؛ که انسان در حد همین تجربیات و محسوسات و ... می بیند

رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: و نگاه الهی اینچنین انسان را می پندارد که خداوند همه علم را به انسان آموخته و به او گفته که به فرشته ها بیاموزد.

وی در پایان نیز  بیان کرد: تمدن آن ها با حذف مسیحیت به وجود آمد و تمدن اسلام با تمرکز بر دین و آئین اسلام تشکیل شد. تمدنی که در جهان مسیحیت بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top