تاریخ انتشار: شنبه 1395/08/15 - 10:00
کد خبر: 215150

۱۰ راه کاربردی برای مدیریت زمان در دانشگاه؛

زمان را اسیر خود کنید

زمان را اسیر خود کنید

بنابراین بهترین راه، انتخاب چند کار برای انجام دادن در هر ساعت و بعد از اون تمرکز روی اونهاست. شکستن کارها به اقدامات کوچیک و تخصیص اونها به هر واحد زمانی منجر به اجرایی شدن اونها و همچنین مشتاق نگه‌داشتن شما برای ادامه کارها می‌شه.

خبرنامه دانشجویان ایران: هیچ امکانی وجود نداره که بتوانید از زمان فرار کنید و هیچ وقت به اندازه از آن در اختیار ما نیست. شما نمی‌توانید زمان رو پس‌انداز کنید و یا کاری کنید که کندتر بگذرد. پس چه کار می‌توانید با آن کنید؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ادامه به ۱۰ راهکاری که منجر به ساختن زمان می‌شوند، اشاره می‌کنیم. این راهکارها می تواند ایده خوبی برای دانشجویانی باشد که مدیریت زمان برایشان در درس خواندن و انجام امور شخصی مهم است.

ساعت بدنتان را پیدا کنید
احتمالاً تا به آلان متوجه این موضوع شدید که در بعضی از ساعات از روز، کارهای بیشتری انجام می‌دید. بعضی از مردم در صبح چنین احساسی دارن و بعضی دیگه ممکنه در ساعات نیمه شب. اولین گام برای اینکه زمان برای شما کار کنه، اینه که تلاش کنید تا متوجه بشید در کدام ساعات از روز فعال‌ترید و بعد، اون زمان رو برای انجام مهمترین کارهای خودتون برنامه‌ریزی کنید.

دنبال  کردن زمان
بهترین راه برای شناختن نوع استفاده شما از زمان و زمان اوج توانایی شما برای کارکردن، دنبال کردن زمانه.
امروزه ابزارهای دنبال کردن زمان در تلفن همراه یک راه آسون برای ثبت تصویری دقیق از دقایق و ساعات شما هستند (بطور مثال اپلیکیشن TSheets Time Tracking که رتبه اول اپلیکیشن‌های دنبال‌کننده زمان از سایت Apps.com رو دریافت کرد). زمانیکه شما این اپلیکیشن‌ها رو نصب کنید، تنها کاری که باید بکنید اینه که فعالیت‌های خودتون رو وارد کنید و اونها رو در هر وسیله همراه یا لپ‌تاپ خود با یک کلیک دنبال و یا جا‌به‌جا کنید. با این شیوه نه تنها تصویر دقیقی از اینکه زمان شما کجا می‌ره خواهید داشت (و اینکه اوج فعالیت شما چه زمانیه و الگوی زمانی شما چیه)، بلکه می‌توانید ثبت دقیقتری از ساعات پرداختن به کار مشتریان خودتون رو ارائه دهید.

الویت‌بندی زمان
در حال حاضر و در طی روز ما به راحتی توسط کارهای اضطراری ولی غیرمهم گرفتار می‌شیم. ارزیابی هر اقدام بوسیله فرمول ۴خانه استفان کاوی به شما کمک می‌کنه تا بر کارهای مهم و غیراضطراری تمرکز کنید. همیشه این وسوسه که کارهای بزرگ رو تا لحظه آخر به تاخیر بیاندازیم وجود داره. طبق فرمول ۴خانه بیشتر مواقع کارهای خانه سوم (کارهای اضطاری اما غیر مهم) در حال بهم¬زدن تمرکز شما هستند، در حالیکه کارهای خانه دوم (مهم اما غیر اضطراری) باقی موندند. پس در صورتیکه بتونید کارهای مزاحم رو از سر راه بردارید، قادر خواهید بود که روی کارهای مهم تمرکز کنید. حالا سوال اینه که چطور به کارهای اضطراری و غیرمهم فائق بیاییم؟ به لیست کارهای غیراضطراری و مهم خودتون در ربع دوم نگاهی بندازید و رکن حال رو به اون اضافه کنید و بعد از اون دوباره به اون نگاهی بندازید و زمانی رو برای رسیدن به هر کدوم از اهدافتان در این ربع تعیین کنید. به گفته روانشناس، امی مورین حتی اگر زمان رسیدن به اهدافتون خیلی طولانی باشه، احتمال رسیدن شما به اونها، با محدود کردن زمان دستیابی به حال، افزایش پیدا می‌کنه.

تمرکز بر زمان
با اینکه توجه به یک تصویر بزرگ از اینکه کجا هستید و اهدافتون کجا هستند اهمیت داره، توجه مداوم به این تصویر بزرگ به شما حس عدم‌تمرکز و غرق شدن می‌ده. بنابراین بهترین راه، انتخاب چند کار برای انجام دادن در هر ساعت و بعد از اون تمرکز روی اونهاست. شکستن کارها به اقدامات کوچیک و تخصیص اونها به هر واحد زمانی منجر به اجرایی شدن اونها و همچنین مشتاق نگه‌داشتن شما برای ادامه کارها می‌شه.

برنامه‌ریزی  کردن زمان
سوالی که در اینجا پیش میاد اینه که حالا با این اقدامات که برای اجرا در بازه زمانی مشخص کردیم، چه کار کنیم؟ خودتون رو مسئول بدونید و بوسیله یک تایمر کار رو در زمان مشخص اجرا کنید. 

متوقف‌کردن زمان
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌ده که به خطر انداختن خواب، منجر به کاهش طول عمر انسان می‌شه. زمانیکه مغز و ذهن شما خسته است، بهره‌وری شما کمتر میشه. مربی ارتقا عملکرد، چریل هانتر پیشنهاد می‌ده، طرز تفکرتون نسبت به خواب رو با مجبورکردن خودتون به خوابیدن در زمان مشخص، تغییر بدید. این کار باعث می‌شه سریعتر به خواب برید و ذهنتون رو برای به خواب رفتن، مشتاق نگه‌دارید.

لذت‌بردن از زمان
هر چقدر کمتر از کاری لذت ببرید، زمان بیشتری طول می‌کشه تا تکمیل بشه. این درحالیه که اگه به هر کاری که انجام می‌دید مقداری لذت اضافه کنید، اون کار سریعتر انجام می‌شه. برای این کار تمرکز خودتون رو روی افزایش کیفیت کارها بذارید و اون رو به گونه‌ای از هنر تبدیل کنید. حالا می‌خواد تمییز کردن حمام باشه یا یک پروژه بزرگ در محل کارتون.

تمرکز مجدد بر زمان
به طور میانگین روزانه هر فرد بیشتر از ۸۵ ایمیل و تقریبا ۱۰۰ متن در فیسبوک و اینستاگرام دریافت می‌کنه، بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که افراد قادر به تمرکز کردن نیستند. اگه شما هم یکی از افرادی هستید که به سختی تمرکز می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، این برنامه های شبکه اجتماعی رو در حین کار ببندید.

سوخت‌رسانی به زمان
حتما شنیده‌اید که: شما چیزی هستید که می‌خورید. پس برای اینکه فرد بهره‌ورتری باشید، باید تنقلاتی بخورید که بهره‌وریتون رو افزایش بدهند. برخی از غذاها مثل موز که انرژی شما رو افزایش می‌دهند و یا چای سبز که به تمرکز کمک می‌کنه؛ نمونه‌های از این نوع مواد غذایی هستند. در ادامه نمونه‌های غذایی دیگه‌ای که ممکنه ناشناخته‌تر باشند، آورده‌ایم:
بادمجان که مغزتون رو زیرک نگه می‌داره. دقت داشته باشید که با خوردن پوست اون، به فواید بیشتری دست پیدا می‌کنید.
شکلات تلخ که تمرکز شما رو افزایش می‌دهد؛ از طرف دیگه شکلات شیری برای افزایش حافظه شما ‌موثره.
تخم آفتاب‌گردان قدرت پردازش ذهنی رو افزایش می‌ده.
هویج علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کنه در تاریکی بهتر ببینید، بهترین راه برای سوخت‌رسانی به مغز در طول روز هم هست.

بیشینه‌کردن زمان
طبق یک مطالعه در دانشگاه MIT مشخص شده، بطور میانگین هر آمریکایی تقریباً دوسال کامل رو در صف می‌گذرونه. چک کردن ایمیل‌ها، انجام طوفان فکری درباره پروژه بعدی یا نوشتن سریع چند یادداشت، راه‌هایی هستند تا از زمان بیهوده، بیشینه استفاده ممکن رو داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف برای سلامتی رئیس‌جمهور دست به‌ دعا شدند
منصوری: با ۲ نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
قالیباف: خداوند به برکت دعای مؤمنین رئیس‌جمهور را از گزند بلایا حفظ کند
واکنش کشورهای مختلف به خبر وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور ایران
هند: در این ساعات سخت در کنار مردم و دولت ایران هستیم
زائران بارگاه رضوی و حرم حضرت معصومه (س) دست به دعا برداشتند
آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی
علی لاریجانی: برای سلامتی آقای رئیسی همه دعا کنیم
بهادری جهرمی: معاون اجرایی به تبریز رفت
توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور
سرلشکر باقری: از همۀ امکانات نیروهای مسلح برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور استفاده شود
حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور +جزئیات
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top