تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/22 - 10:08
کد خبر: 219169

محمدتقی فهیم؛

۵۰ سال عقب‌تر از سینمای بالیوود

۵۰ سال عقب‌تر از سینمای بالیوود

بالیوود امروز قطعا با سینمای ۵۰ سال پیش هند و آثاری چون «سنگام» و «شعله» بسیار متفاوت است اما گویا کارگردان سلام بمبئی هنوز در آن دوران سیر می‌کند. فیلم عقب‌تر از سینمای روز هند است و نتوانسته خود را به بالیوود امروز برساند. هر چند تجدید خاطره با امثال شعله و سنگام شاید برای تماشاگر ایرانی تا حدودی جذاب باشد اما بعید است در هند به موفقیت برسد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدتقی فهیم*// پیش از هر چیز به‌نظر می‌رسد قربان محمدپور به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان از همان ابتدا به سینمای هند علاقه‌ای خاص داشته و فیلم‌های قبلی او در شکل و ساختار شبیه این سینماست. نخستین مسئله در ساختن یک فیلم، مخاطب است که اگر نباشد، سینما هم وجود ندارد. محمدپور هم با اینکه دنبال جذب تماشاگر است اما به‌دلیل رعایت‌نکردن استانداردهای روز سینمای هند نتوانسته به موفقیت دلخواه برسد؛ گرچه «سلام بمبئی» در مقایسه با فیلم‌های دیگر او موفق‌تر است.

سلام بمبئی تا حدودی از نظر شکل و شمایل و رنگ و لعاب به سینمای هند نزدیک است و همین امر باعث جذب مخاطب می‌شود. ملودرام موجود در فیلم هم به‌دلیل وجود بازیگران مشترک ایرانی و هندی پذیرفتنی است. یکی از مولفه‌های پررنگ سینمای هند، وجود بازیگران و ستاره‌هایی است که تماشاگر به آنها علاقه دارد و ما از این بازیگران در سینمای ایران نداریم. حال باید به این سؤال پاسخ بدهیم که سلام بمبئی از نظر سینمایی تا چه اندازه قابل پذیرش است؟

همه مخاطبان سینما به تفریح و سرگرمی نیاز دارند و نباید آن را دست‌کم بگیریم اما باید به این نیاز پاسخ درست و منطقی بدهیم. نکته قابل تامل دیگر این است که سلام بمبئی چه اندازه به سینمای هند نزدیک است؟ بالیوود امروز قطعا با سینمای ۵۰ سال پیش هند و آثاری چون «سنگام» و «شعله» بسیار متفاوت است اما گویا کارگردان سلام بمبئی هنوز در آن دوران سیر می‌کند. فیلم عقب‌تر از سینمای روز هند است و نتوانسته خود را به بالیوود امروز برساند. هر چند تجدید خاطره با امثال شعله و سنگام شاید برای تماشاگر ایرانی تا حدودی جذاب باشد اما بعید است در هند به موفقیت برسد.

تماشاگران هندی آن دوران را پشت سر گذاشته‌اند و شاید این خاطره‌بازی برایشان جذابیت نداشته باشد. اشکال سلام بمبئی از فیلمنامه شروع می‌شود و داستان برخلاف فیلم‌های تازه هندی چندان فراز و فرود ندارد. به‌نظر می‌رسد فیلمنامه ضعیف دست کارگردان را هم بسته است. از نکات مهم سلام بمبئی استفاده از ابزار موسیقی است که آن هم برگشت به عقب دارد و صرفا کارکرد آن را می‌توان نوستالژیک دانست. استفاده نادرست از داستانک‌ها و وجود بازیگرانی که ضرورت حضور آنها برای تماشاگر مشخص نیست، از ایرادهای کارگردانی محمدپور است. گویا در نوشتن فیلمنامه فقط گیشه درنظر گرفته شده است.

* منتقد و مستندساز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top