تاریخ انتشار: شنبه 1396/01/05 - 16:05
کد خبر: 230775

سال 95 از نگاه داوطلبین آزمون‌های سراسری؛

رقابت بیش از 2000000 داوطلب برای مدرک دانشگاهی!

حساس‌ترین و بزرگترین ماراتن علمی کشور، کنکور سراسری کارشناسی است که 24 و 25 تیرماه 95 در 369 بخش و شهرستان کشور برگزار شد و نکته جالب توجه، بیشتر بودن تعداد شرکت کنندگان زن نسبت مرد برای چندمین سال متوالی بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال 1395 در کنار فراز و نشیب‌هایی که داشت، از منظر دانشجویی و به خصوص از نگاه داوطلبین آزمون‌های مهم کشوری، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید اگر بخواهیم دقیق شویم، شمارش تعداد آزمون‌های رسمی و غیر رسمی که در سراسر کشور طی یکسال برگزار می‌شود، از حوصله خارج باشد اما می‌شود با نگاهی دقیق‌تر، اجمالا بتوانیم آزمون‌های مهم سراسری و رسمی را بررسی کنیم.

بر همین اساس، نگاهی به 6 آزمون مهم کشوری در سال 95 می‌اندازیم تا ابعاد دقیقتری از شرایط داوطلبین این آزمون‌ها طی سالی که گذشت بدست بیاوریم.

حتما جالب است تا فراز و نشیب‌های سالی که گذشت را از نگاه داوطلبان کنکوری ببینید. نگاهی پر از التهاب و استرس برای هر لحظه از روزهای باقیمانده تا آزمون سراسری؛ از کارشناسی تا ارشد و دکتری و یا آزمون‌هایی مثل استخدامی و کاردانی و ...

آزمون کارشناسی ارشد
اولین آزمونی که در سال 95 برگزار شد، کنکور کارشناسی ارشد بود که تا دوره قبل، در بهمن ماه ماه برگزار می‌شد و در سال 95 برای اولین بار به اردیبهشت ماه منتقل شد و بر همین اساس از آزمون ارشد سال 94 که در بهمن 93 برگزار شده بود تا آزمون ارشد 95 که در اردیبهشت 95 برگزار شد، آزمون ارشد دیگری برگزار نشده بود.

رقابت حساس و نفس گیر کارشناسی ارشد 95 بین 829 هزار داوطلب در روزهای 16 و 17  اردیبهشت ماه سال 95 برگزار شد و داوطلبان پشت صندلی‌های کنکور ارشد نشستند تا برای راهیابی به صندلی‌های مهم دانشگاه‌ها رقابت کنند.

تیپ‌های خاص داوطلبین آزمون دکتری سال 96 +تصاویر

آزمون کاردانی به کارشناسی
در آزمون دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 95 تعداد 102 هزار و 818 داوطلب شرکت کردند؛ این آزمون مهم سراسری که معمولا به علت اینکه در حد کنکور سراسری ارشد و کارشناسی یا حتی دکتری رسانه‌ای نمی‌شود از دیده‌ها غافل می‌ماند، در 22 مرداد ماه سال 95 برگزار شد.

جالب است بدانید از تعداد داوطلبان شرکت کننده در این دوره از آزمون کاردانی به کارشناسی، 41 هزار و 538 نفر زن و 61 هزار و 280 نفر مرد بودند.

نکته قابل توجه در میان داوطلبان دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 95 این بود که تعداد 13 هزار و 237 نفر در رشته های بدون آزمون داوطلب شدند و تعداد 89 هزار و 581 نفر نیز در رشته‌های با آزمون شرکت کردند.

آزمون کارشناسی
حساس‌ترین و بزرگترین ماراتن علمی کشور، کنکور سراسری کارشناسی است که 24 و 25 تیرماه 95 در 369 بخش و شهرستان کشور برگزار شد و نکته جالب توجه، بیشتر بودن تعداد شرکت کنندگان زن نسبت مرد برای چندمین سال متوالی بود.

در این آزمون 860 هزار و 109 نفر شرکت کردند که از این تعداد 509 هزار و 19 نفر زن و 351 هزار و 90 نفر مرد بودند و به عبارت دیگر 59.18 درصد شرکت کنندگان زن و 40.82 درصد مرد بودند.

آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی
یکی از جذاب ترین و البته پر مخاطب ترین آزمون‌های مهم در کشور، آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی است که هر ساله برای استخدام و تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی سازمان‌های مختلف از سوی دولت برگزار می‌شود.

آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت آموزش و پرورش جمعه 21 آبان برگزار شدند.

آزمون دکتری
یکی از آزمون‌های مهم دیگری که در سال 95 برگزار شد و به علت اختلف سازمان سنجش و دانشگاه آزاد در نحوه سنجش و پذیرش داوطلبینش، کمی وارد حواشی و اختلافات سلیقه‌ای بین مسئولین شد، کنکور دکتری بود.

260 هزار و 110 داوطلب آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 96 برای پذیرش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد، 6 اسفند ماه به طور همزمان در 54 شهر به رقابت نشستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top