همه ما با این جمله معروف که میگوید یک عکس از 1000 کلمه گویاتر است، آشنا هستیم. این موضوع در مورد وب نیز صادق است. یک عکس پسزمینه و متنی که روی آن قرار میگیرد به شما کمک میکند تا یک پیام ویژه را با تاکید بیشتری به مخاطبین بیان کنید. همچنین برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که زمان زیادی را برای خواندن یک متن صرف نمیکنند یک عکس میتواند گزینه خوبی برای انتقال پیام شما باشد. از آنجا که این روزها بازدیدکنندگان از ابزار مختلفی برای بازدید صفحات وب استفاده میکنند، شما باید مطمئن باشید که تصاویری که استفاده میکنید با تبلتها، تلفنهای هوشمند، لپتاپها و سایر دستگاههای دیگر سازگار باشد. اگر یک بازدیدکننده بتواند متن روی عکس را ببیند اما عکس زیر آن قابل مشاهده نباشد، ممکن است معنایی که شما در تلاش برای به تصویر کشیدن آن هستید را منحرف کند. همچنین نباید فراموش کنید که هر چه تعداد عکسهای به کار رفته در یک صفحه وب بیشتر باشد زمان بارگذاری این صفحه نیز بیشتر و در نتیجه کندتر خواهد شد و ممکن است استفاده از تصاویر زیاد نتیجه معکوس داشته و میزان بازدیدکنندگان را کمتر میکند. بنابراین در تعداد و نحوه استفاده از تصاویر با دقت عمل کنید.
در سال 2013 اپل به منظور ساده کردن نحوه مشاهده صفحات خود طراحی تخت را به کار گرفت. طراحی تخت ظاهر سه بعدی هنگام ساخت یک وبسایت را از بین میبرد. این نوع از طراحی با حفظ سادگی به بازدیدکننده اجازه میدهد بدون درگیر شدن با موضوعات فنی در طراحی بیشتر روی محتوای ارائه شده تمرکز داشته باشد. همچنین سرعت بارگذاری صفحات تخت بسیار سریعتر انجام میشود.
طی سالهای اخیر شرکتها از انواع خاصی از متون گرافیکی (typography) برای شناخته شدن خود استفاده کردهاند. استفاده از یک تایپوگرافی حرفهای و منحصربهفرد باعث میشود تا محتوای ارائه شده و نام شرکت شما در ذهن مخاطبین نقش ببندد. نوع تایپوگرافی که شما استفاده میکنید، میتواند معرف نوع شرکت یا خدمات شما باشد. اگر شما از متون خلاقانه و سرزنده استفاده کنید همین حس به خوانندگان شما منتقل خواهد شد. به عنوان نمونه نشریه The New Yorker از این استراتژی برای انتقال خوانندگان به وبسایت خود استفاده کرده است.
از ویدیوهای پسزمینه به عنوان روشی برای جذب فوری بیننده برای توجه بیشتر به صفحه وب مورد نظر شما استفاده میشود. پردازش محتوای یک ویدیو بسیار سریعتر از متن انجام میشود. فردی که از صفحه وب شما بازدید میکند با مشاهده یک ویدیو میتواند بدون نیاز به خواندن حجم زیادی از متن به سرعت موضوعی را که شما قصد انتقال آن را دارید را متوجه شود. با پیشرفت فناوری وب و افزایش سرعت اینترنت میتوان بسیار راحتتر از گذشته از محتوای ویدیویی در یک وبسایت استفاده کرد. همچنین میتوان از ویدیوهای پسزمینه برای معرفی خلاصه و کلی یک محصول و تشویق بازدیدکنندگان به بازدید سایر ویدیوهای مرتبط استفاده کرد. هر چند استفاده از ویدیو برای معرفی کالا و خدمات شما روش بسیار کارآمدی است اما نباید فراموش کنید که استفاده در مکان نامناسب و بیش از اندازه از آن میتواند به شدت روی سرعت بارگذاری و راندمان کلی وبسایت شما تاثیر منفی داشته باشد.
ویدیوهای کوتاه روش بسیار مناسبی هستند تا شما خدمات و محصولات خود را به شکل واقعیتری به مشتریان خود معرفی کنید. برای شروع، اگر یک مشتری بالقوه زمانی را برای مشاهده یک ویدیو صرف کند، نشاندهنده آن است که از قبل به آن چه شما ارائه میکنید، علاقهمند شده است. از طرفی ویدیوهای کوتاه درک بهتری از خدمات و محصول شما را به بازدیدکننده منتقل میکنند. آمار نشان داده است که تقریبا 50 درصد از مشتریانی که مصمم به خرید یک محصول خاص هستند ویدیوهای مرتبط با آن را در اینترنت مشاهده میکنند.
طراحی کارتی یکی از جدیدترین شیوههای ارائه محتوای وب است. در این نوع از طراحی محتوا به بخشهای کوچک اطلاعاتی شبیه به کارتهای ویزیت تقسیم بندی میشود. هر کدام از این بخشها به یک تصویر مزین هستند و بازدیدکننده با کلیک روی آنها میتواند جزئیات بیشتر و دقیقتری در مورد این محتوا کسب کند.
با وجود تمام قابلیتهای جدیدی که در حال حاضر برای استفاده در وبسایتها فراهم شده است، اما شما همچنان باید اصول پایه طراحی وب را در نظر داشته باشید. وقتی شخصی به بازدید از وبسایت شما میپردازد باید این امکان برای او فراهم شود تا به راحتی و با سرعت به بخشهای مختلف سایت دسترسی داشته باشد. هیچ چیز بدتر از این نیست که بازدیدکننده نتواند محتوای داخل یک سایت را پیدا کند.
این قابلیتی است که اغلب در زمان ساخت یک وبسایت فراموش میشود. وبسایت شما باید هم برای بازدیدکننده و هم خود شما امن باشد. انواع مختلفی از گواهینامههای SSL وجود دارد که این اطمینان را به وجود میآورد که اطلاعاتی مثل مشخصات فردی و اطلاعات کارتهای اعتباری بین شما و مخاطبین شما محفوظ باقی بماند.