تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/02/19 - 15:15
کد خبر: 234695

دارایی کاندیداها باز هم روحانی را به انفعال می‌برد؟

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

من مخالف هستم چون پیشنهاداتی که نشود از آن تصمیم درستی گرفت را مهمل می‌گویند. فرض کنید فردی دارایی بالایی دارد و فرد دیگری از لحاظ مکنت کم برخوردار است. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ من می‌گویم دارا را انتخاب می‌کنم و آن‌کسی که عرضه مال‌اندوزی نداشته، احتمال اینکه از این به بعد از بیت‌المال بردارد وجود دارد؛ و یا کسی که پول دارد از راه دزدی به دست آورده است

خبرنامه دانشجویان ایران: در دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و درست چند دقیقه پس از اظهارات حسن روحانی درباره ضرورت ایجاد شبکه‌ای برای شفاف شدن وضعیت مالی همه مسؤولان دولتی، محمدباقر قالیباف در پیشنهادی جالب عنوان کرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره بعدی، لیست اموال‌شان را به مردم اعلام کنند. او گفت: «ما در دولت مردم بر این اعتقادیم باید شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد.. یعنی بدانند رئیس دولت و وزرا کجا زندگی می‌کنند؟ کجا کار دارند و چه کاری انجام می‌دهند؟ اموال شان چیست؟ من پیشنهاد می دهم به همه اعضا که هفته آینده بیاییم لیست دارایی‌مان را به مردم اعلام کنیم».

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این پیشنهاد بلافاصله با استقبال اقشار مختلف مردم، روبرو شد و به سرعت در شبکه های اجتماعی به عنوان یک مطالبه جدی تبدیل شد.

در این بین دانشجویان و تشکل های دانشجویی نیز با بیانیه ها و نیز مصاحبه هایی از ان استقبال کردند.

محمدرضا محمدی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهد تهران در گفت‌وگویی با اشاره به این مسئله گفت: "امروز ما شاهد این هستیم که وقتی طرح‌هایی با موضوع بررسی اموال و دارایی‌های مسئولین همین نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، دستگاه‌های قانونگذار، از جمله مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام که متشکل از نمایندگان مردم و معتمدین نظام هستند، به مخالفت با این طرح می‌پردازند و در مقابل شفاف سازی در مورد اموال و دارایی های شخصی شان مقاومت می‌کنند".

محمدی تاکید کرد: سوالی که امروز برای افکار عمومی و مردم دهک‌های متوسط و متوسط به پایین جامعه وجود دارد این است که چرا مسئولین نظامی که هدفش رسیدن به تمدن نوین اسلامی است باید از فاش شدن دارایی‌هایشان بترسند؟

این دست مواضع ها حتی در بین تشکل های دانشجویی کشیده شد.

اما یکی از فعالین سابق دانشجویی در یادداشتی در روزنامه وطن امروز در اقدامی قابل تامل و در حمایت از این پیشنهاد، تمام دارایی خود را اعلام کرد: "اینجانب امیر استکی اورگانی، فرزند بهرام، 30ساله، متاهل، فوق‌لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، هم اکنون سرباز هستم و ماهانه 270 هزار تومان از ارتش حقوق می‌گیرم، عایدی بنده از فعالیت‌های رسانه‌ای سرجمع به طور میانگین ماهانه حدود یک میلیون تومان است. حسب فعالیت اقتصادی‌ام که همه به‌صورت شغل آزاد در حوزه تغذیه بوده نزدیک به 30 میلیون تومان پس‌انداز دارم که با احتساب یک وام 15 میلیون تومانی که امیدوارم همین روزها و پس از ماه‌ها سپرده‌گذاری، موفق به اخذ آن شوم، دارایی نقد بنده به 45 میلیون تومان بالغ خواهد شد که بخش عمده آن علی‌القاعده برای اجاره مسکنی برای زندگی مشترک و مخارج ازدواج هزینه خواهد شد. ماشین ندارم، گرچه از سواری شخصی پدرم که یک پیکان مدل 74 دوگانه‌سوز است، استفاده می‌کنم. منزل مسکونی ندارم و به دنبال اجاره یک واحد آپارتمان تا 2 ماه آینده هستم که در بالا شیوه تهیه آن را بیان کردم، سایر اموال اینجانب یکسری لوازم استوک آبمیوه‌فروشی به ارزش تقریبی 12 میلیون تومان، یک لپ‌تاپ و یک گوشی هوشمند سر جمع به ارزش 5/1 میلیون تومان است. اینها سرجمع ارزش تقریبی کل دارایی منقول و غیرمنقول بنده است".

البته در این بین سیاسیون نیز به اظهار نظر در این رابطه پرداختند، یکی از پیشنهادهای جالبی که درباره اعلام دارایی‌های کاندیداها مطرح شده، قیاس اموال کاندیداها در ابتدای انقلاب و حال حاضر است. محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظرات بعدی، لیست اموال و دارایی‌های خود و بستگان‌شان را ارائه کنند، به فارس گفت: "کاندیداها عنوان کنند دارایی‌های آنها در ابتدای انقلاب چه میزان بوده و امروز چه مقدار است و توضیح دهند این دارایی‌ها را از کجا آورده‌اند. یا محمد سلیمانی، مسؤول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت درباره اینکه چرا آقای روحانی و معاونانش از اعلام اموال و دارایی‌های‌شان واهمه دارند، گفت: "اگر کسی مال بادآورده نداشته باشد، اظهارش به مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند. وی با بیان اینکه کشور ما گرفتار مدیرانی است که دچار ثروت بادآورده هستند."

نامزدها چه می گویند؟
اما از سوی دیگر در حالی به نظر میرسید این مسئله با استقبال همه نامزدها روبرو شود، جریان حامی دولت پا پس زدند!

فارس در این باره می نویسد، ابتدا سیدمصطفی میرسلیم در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخابات در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفت: «من صددرصد با این طرح موافقم و حاضرم این کار را انجام دهم».

البته اوایل هفته گذشته، فیش حقوقی میرسلیم در کانال تلگرامی ستادش منتشر شده بود و در برخی از رسانه‌ها هم انعکاس پیدا کرده بود. این اقدام نشان داد که میرسلیم در این موضوع صرفا حرف نمی‌زد و اهل عمل است.

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

حجت ‌الاسلام‌ رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به صورت ضمنی از اعلام آمادگی خود برای اعلام عمومی اموال و دارایی‌هایش خبر داده بود و گفته بود: «بنای ما این است که شفاف باشد. ما نسبت به همه دولتمردان از خودم گرفته تا تک تک وزرا تا تک تک مدیران معتقدیم که هم ثروت هم درآمدها را مردم اطلاع داشته باشند و دغدغه نداشته باشند که مسئولین و دولتمردان یک محرمانگی دارند. یعنی حتما ما معتقدیم این قضیه به نفع کشور است و به نفع سلامت اداری در کشور است که مردم عزیزمان در جریان این باشند».

روز گذشته هم با انتشار یک کلیپ تصویری کوتاه در کانال تلگرامی ستاد رئیسی، میزان اموال و دارایی های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. در این کلیپ تصویری، حجت ‌الاسلام‌ رئیسی درباره وضعیت اموال و دارایی های خود گفت: «من جز خانه شخصی که یک آپارتمان 140 متری است و یک حساب بانکی، چیز دیگری ندارم... مطلقاً اموالی مانند باغ، ویلا، سهام کارخانه‌ها ندارم».

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

اما در طرف مقابل ماجرا چیز دیگری است؛  ابتدا حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی درباره اعلام اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخابات به مردم، گفت: «مسئولان قوه مجریه مطابق قانون اموال خودشان را به قوه قضائیه اعلام کردند. امیدوار هستیم این قانون شامل سایر مسئولان از جمله شهرداران نیز شود». آشنا درباره اعلام اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخابات به مردم و افکارعمومی نیز گفت: «فعلا به قوه قضائیه اعلام کنند تا بعد نوبت به مردم هم برسد».

ساعاتی بعد هم اسحاق جهانگیری در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه آنهایی که لیست اموالشان را نداده اند ارائه کنند، گفت: «بنده تا کنون حداقل ٥ یا ٦ بار فهرست اموال خود و فرزندانم را به رییس قوه قضاییه ارائه کرده ام». جهانگیری با اعلام اینکه  قوه قضاییه همیشه رسیدگی کرده و اگر هم موردی ببیند برخورد می‌کند تصریح کرد: «آنهایی که فهرست اموال خود را ارائه نکرده‌اند شعار ندهند، اینکه می‌گویند بیایید لیست را به مردم دهیم شعار تبلیغاتی است، همین آقای شهردار که این موضوع را بیان کرد باید طبق قانونی که مصوب است شهرداران کلانشهرها از جمله تهران، معاونان شهردار و شهرداران مناطق از دی ماه ٩٥ فهرست اموالشان را به قوه قضاییه می‌دادند، چرا تا الان فهرست اموالشان را نداده‌اند؟ اگر این مسائل از حالت شعاری بیرون بیایید و حالت واقعی به خود بگیرد حرف برای گفتن زیاد است؛ این ها یک نقطه خاکستری در زندگی من نمی توانند پیدا کنند، از نظر سیاسی، مالی و اخلاقی به فضل الهی این گونه زندگی کرده‌ام، خودم و فرزندانم در این امور در نهایت احتیاط، عمل کرده‌ایم».

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

اما عجیب ترین واکنش به پیشنهاد قالیباف مبنی بر اعلام عمومی اموال و دارایی ها توسط سیدمصطفی هاشمی طبا صورت گرفت. روز گذشته، هاشمی‌طبا در یک نشست خبری درباره این پیشنهاد قالیباف گفت:‌ «من مخالف هستم چون پیشنهاداتی که نشود از آن تصمیم درستی گرفت را مهمل می‌گویند. فرض کنید فردی دارایی بالایی دارد و فرد دیگری از لحاظ مکنت کم برخوردار است. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ من می‌گویم دارا را انتخاب می‌کنم و آن‌کسی که عرضه مال‌اندوزی نداشته، احتمال اینکه از این به بعد از بیت‌المال بردارد وجود دارد؛ و یا کسی که پول دارد از راه دزدی به دست آورده است».

«شفافیت» مالی؛ پاچه دولت را «گاز» گرفت!

هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه نامزدها باید طبق قانون در ابتدا اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند،‌ افزود: «در اسلام نیز ملاک، تقوا است، ضمناً ممکن است کسی که به‌ظاهر چیزی ندارد، اموالش دست دیگران باشد و چون به خلوت می‌رود آن کار دیگر می‌کند».

به هر حال آنچه که در این بین و در آستانه مناظره سوم دیده می شود، چالش دیگر دولت اینبار بر سر شفافیت مالی است، دولتی که در مناظره دوم و در ماجرای دختر وزیر آموزش و پرورش کاملا به انفعال رفت، حال در مناظره سوم باید دید چه جوابی برای این موضوع خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top