تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/10 - 12:27
کد خبر: 236919

مدارس، پایگاه امن آسیب های اجتماعی

مراکز آموزشی و مدارس از محیطی سالم و امن برای علم آموزی و تحصیل تبدیل به محیطی آسیب زا شده است و نوجوانان را به سمتی سوق می دهد که وارد دام اعتیاد و بزهکاری شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بر اساس بررسی ها، در کشور سالانه 60 هزار نفر در کشور براثر استعمال دخانیات فوت می شود استعمال دخانیات در کشور به سمت سنین پایین و زیر 15 سال سوق دارد.

اعتیاد به سیگار و موادمخدر از مشکلات اصلی بسیاری از کشورهای دنیا است و متاسفانه در حال حاضر شاهد پایین آمدن سن اعتیاد نیز هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ندای صبح، متاسفانه بعضی والدین از آثار سیگار و موادمخدر بر زندگی فرزندان شان بی اطلاع هستند درحالی که چه سیگاری باشند، چه نباشند، تاثیر عمیقی بر تصمیم های فرزندانشان دارند و باید اطلاعات خود را درباره مواد و تاثیرات منفی آن افزایش دهند.

یافته های پژوهشی نشان می دهد مهم ترین دلیل امتناع نوجوانان از مصرف سیگار یا مواد، تاثیر والدین روی آن هاست.

آسیب ها و پیامدهای ناشی از مصرف سیگار، بسیار جدی و بعضاً جبران ناپذیر هستند و اغلب سیگاری ها با اینکه از مضرات سیگار با خبرند، ولی از روی عادت و به بهانه کسب آرامش و رفع خستگی اقدام به مصرف این ماده خطرناک می کنند و سلامت جسم و جان خود را به خطر می اندازند.

میزان مصرف افراد سیگاری، با ایجاد تشدید مسائل روانی افزایش می یابد و گاه به حدی می رسد که جای خواب و خوراک را نیز می گیرد.

دوری از خانواده، بیکاری، محرکهای روانی، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی، کسب لذت و تقلید و خودنمایی، از عوامل موثر در روی آوری به سیگار است.

علل استعمال سیگار درنوجوانان

استعمال سیگار در نوجوانان، بیشتر جنبه خود نمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت صورت می گیرد. آغاز مصرف سیگار در سنین جوانی و میانسالی ممکن است تاثیر چندانی بر خلقیات فرد نداشته باشد؛ ولی تجربه استعمال سیگار تا قبل از بیست سالگی یعنی در بحرانی ترین سنیننوجوانی، به این سبب که دوران شخصیت سازینوجواناست و هر تجربه ای را تا آخر عمر فرا راه خود قرار می دهد، بسیار خطرناک است.

یکی از دلایل اصلی روی آوری نوجوانان به سیگار، کنجکاوی در امتحان کردن آن است که اغلب ازطریق دوستان و همسالان تبلیغ می شود و آرام آرام برای ادامه این تجربه، بهانه های دیگری نیز فراهم می شود.

برخی از نوجوانان برای مخالفت با خانواده و رفع حقارتها به این کار دست می زنند و می خواهند از این طریقاعتماد به نفس بیشتری کسب کنند.

رقابت با گروه همسالان از طریق خود نمایی، بزرگترین دلیل شایع برای آغاز کشیدن سیگار است.

بسیاری از پسران نوجوان سیگاری، عقیده دارند که با هر پکی که به سیگارمی زنند، احساس مردانگی می کنند و این شیوه به زودی جزئی از شخصیت آنها می شود.

تقلید از پدر و مادر و اطرافیان نیز تاثیر زیادی در سیگاری شدن نوجوان دارداضطراب، تنش، محرکهای شدید روانی و ناراحتی های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار هستند.

مسأله تاسف بار این است که نوجوان سیگاری که ازطریق سیگار به آرامش کاذب دست می یابد و با پنهان کردن مشکل خود از خانواده هر روز بیش از پیش به دوستان هم دردش روی می آورد، بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر نیز خواهد شد.

در این میان خانواده ها بیش از دیگر گروههای اجتماعی در پیشگیری از سیگاری شدن نوجوانان نقش دارند.

نقش خانواده درپیشگیری از روی آوردن نوجوانان به سیگار

دوره نوجوانی، دوره ای حساس و شگرف و حد فاصل کودکی و جوانی است.

خانواده های هوشیار باید با آگاهی از شرایط ویژه این دوره ، همواره مراقب فرزندان نوجوان خود باشند. موقعیت حساسشان را درک کنند و هرچه بیشتر آنها را در پناه خود بگیرند.

وقتی که مشکلات نوجوان در محیط خانه و در جمع صمیمی خانواده بدون ترس از تنبیه و شماتت مطرح شود و از طریق راه حلهای منطقی والدین رفع گردد، دیگر نیازی به حضور و دخالت دوستان و همسالان نیست.

نقش تربیتی خانه و خانواده به عنوان محیطی که فرزندان بیشترین وقت خود را در آن می گذرانند تا جایی مهم است که به جرأت می توان گفت، منشاء تمام موفقیتها و شکستها را باید در شیوه تربیتی خانواده ها جستجو کرد.

والدین باید هوشیار باشند و ارتباطات، رفتار و آمد و شدهای نوجوان خویش را تحت نظر بگیرند، و اگر احساس کردند بلای مهلک سیگار، گریبان فرزندانشان را گرفته با سعه صدر و بدون فوت وقت این نطفه شوم را خفه کنند.

آموزش قبل از سن 15 سالگی ، تلاش برای کاستن فشارهای روانی ، تشویق و تقویت به موقع موفقیتها ، فراهم کردن تفریحات سالم و سازنده و درونی کردن ارزشها در پیشگری از روی آوردن نوجوان به سیگار تاثیر زیادی دارد.

تاثیر همسالان بر روی فرزندان

والدین باید به فرزندشان بیاموزند دوستان خود را عاقلانه انتخاب کند. عامل مهمی که باعث می شود نوجوان تحت تاثیر همسالان سیگار بکشد، نیاز به پذیرش از سوی آن هاست و ناتوانی در نه گفتن، اهمیت کمتری دارد.

ممکن است از آن جا که اعضای گروهی که نوجوان می خواهد به آن ها بپیوندد، سیگاری هستند یامواد مخدرمصرف می کنند، برای جلب رضایت و توجه آن ها به مصرف سیگار یا مواد روی آورد.

از طرفی، متاسفانه فشاری که همسالان به نوجوان می آورند، اغلب ظریف، زیرکانه و غیرمستقیم است. خیلی وقت ها دوست نوجوان می داند او واقعا نمی خواهد سیگار بکشد، به همین دلیل مقدار کمی به او پیشنهاد می کند و متاسفانه از آن جا که نوجوان به تظاهر و ادعا تمایل دارد و نمی خواهد جلوی دوستانش کم بیاورد، ممکن است پیشنهاد را بپذیرد بنابراین والدین باید به فرزندانشان یاد بدهند اگر در چنین موقعیت هایی قرار گرفت، هرگز تسلیم خواسته های دوستان نشود.

دولت باید دست به کار شود!

در دسترس بودن و ارزان بودن سیگار راهی برای ورود نوجوان به سیگار شده و عدم ازای صحیح قوانین مربوط به سیگار از جمله ممنوعیت فروش به افراد زیر 18 سال سبب استفاده نوجوانان از سیگار شده ست.

دولت باید با توان بیشتری با زیر پا گذارندگان قانون های مربوط به دخانیات مقابله کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top