تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/03/18 - 20:44
کد خبر: 237607

محمدعلی رحیمی‌نژاد؛

دانشجو، تشکیلات؛ ما متهمیم

دانشجو، تشکیلات؛ ما متهمیم

آری دانشجوی عزیز نقد جامعه و تحلیل امروز آن حق من و شماست، نقد فرهنگ، اقتصاد، وزیر و... ؛ ولی همه اینها را ما مسببش بودیم. ما نیز برای امروز جامعه باید پاسخگو باشیم، کمتر خانواده ای است که امروز یک دانشجو نداشته باشد، همین کافیست، برای پر کردن وظیفه ای که فردا از اهمال در آن کمر خم نکنی، پس این گوی و این میدان با دانشجوی امروز مثل دانشجوی دیروز نمی توان سخن گفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدعلی رحیمی نژاد// دیدار رهبری امسال نیز به مثابه سالیان اخیر با همه فراز و فرود هایش به پایان رسید، مهم برای ما تدوین و افزایش انگاشته های قبل و عمل به آنها در سطح دانشگاه و جامعه است.

معمول است برای ارزیابی خود، گروه و تشکیلات به دستاورد ها و شکست ها در سطوح گوناگون می پردازیم؛ اما روی صحبت نگارنده ابتدا با خود وسپس همنوعان دانشجو و دانشگاهی خود می باشد.

همه ما می دانیم امام راحل گفت: دانشگاه اصلاح شود، جامعه اصلاح می شود؛ شهید بهشتی گفت: دانشجو موذن جامعه است، خواب بماند نماز امت قضا می شود و... که میدانیم.
در عمل ما چه کردیم؛ سخنان را باخطی خوش به در و دیوار تشکیلات و دانشگاه نوشتیم و... تمام.

یادمان رفت تا دانشگاه را اصلاح نکنیم جامعه اصلاح نمی شود، وظیفه هایمان به هر اسم و عنوانی در دانشگاه فراموشمان شد، ندانستیم ولو در قامت یک دانشجوی ساده در قبال سرنوشت خود، دانشگاه، کشور و جهان مسئولیم.

کج انگاری و رفتار غلط که با تکرار می رفت تبدیل به رویه شود برای ما خنده دار بود و برای عمل کنندگان به این اشتباهات خنده دارتر؛ قشر خاکستری هم نمی دانست کدام راست است و کدام غلط.

به جای ارتباط بیشتر در دانشگاه و تاثیر گذاری تدریجی نشریاتی با انگاره های اجباری تقدیم کردیم که سفره دانشجویان را تقدیم کرد. تا عملکردی غلط دیدیم تنها فریاد زدیم که غلط است، نگفتیم درستش چیست و چرا آن درستش را عملی نساختیم؟

تعهد را آموختیم اما برخی را در ظاهر برخی در سلیقه و ... . باید های ما باید اجرا شود و توضیح مهم نیست همین که ما می دانیم کافیست. تعدادمان در اقلیت بود حال با کم و زیاد هایی و فقط خواسمان بود رویه های جاری بود که باشیم.

دیدیم تئاتر در دانشگاه مورد اقبال است فقط بر سرشان زدیم، میبینیم هنرمندان مورد اقبالند نقدشان می کنیم و اگر خدایی ناکرده کسی سمت برگزاری تئاتر و هنرمند شدن بود ... واویلا، دیگر ازما نیست.

آری دانشجوی عزیز نقد جامعه و تحلیل امروز آن حق من و شماست، نقد فرهنگ، اقتصاد، وزیر و... ؛ ولی همه اینها را ما مسببش بودیم. ما نیز برای امروز جامعه باید پاسخگو باشیم، کمتر خانواده ای است که امروز یک دانشجو نداشته باشد، همین کافیست، برای پر کردن وظیفه ای که فردا از اهمال در آن کمر خم نکنی، پس این گوی و این میدان با دانشجوی امروز مثل دانشجوی دیروز نمی توان سخن گفت.

برای اثبات اتهام خود و هم قطاران کافیست به دانشگاه هایی که در آن هستیم نگاه کنیم، چطور باید باشد ولی نیست. امام راحل در کنار همه گزاره ها برای دانشجو گزاره مهمتری دارد که آن عمل به وظیفه است، چیزی که تلخی هر شکستی را جبران می کند. امید که با عمل به وظیفه از اتهام خود مبرا شویم...

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top