تاریخ انتشار: 17 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2406

وی‍ژه های کیهان

کمیته نوبل در توجیه اقدام خود اعلام کرد این جایزه را به خاطر تلاش فوق العاده برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ترغیب به همکاری میان ملت ها به اوباما می دهد. این کمیته همچنین تلاش برای خلع سلاح هسته ای و تقویت مواضع نهادهای بین المللی را از دیگر دلایل خود عنوان کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران:
آمریکا: ما خودمان هم جا خوردیم
اعطای جایزه صلح نوبل به رئیس جمهور آمریکا در حالی که 9 ماه بیشتر از آغاز به کار وی نمی گذرد و جنایات تازه ای در دوران فعالیت وی رخ داده، سیاسی بودن این جایزه را بیش از گذشته نشان داد.

این اقدام آن قدر بی اعتبار و سؤال برانگیز بود که صدای آمریکا و رادیو فردا- دیگر رسانه آمریکایی- به ابراز تردید در این باره پرداختند.

کمیته نوبل در توجیه اقدام خود اعلام کرد این جایزه را به خاطر تلاش فوق العاده برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ترغیب به همکاری میان ملت ها به اوباما می دهد. این کمیته همچنین تلاش برای خلع سلاح هسته ای و تقویت مواضع نهادهای بین المللی را از دیگر دلایل خود عنوان کرد.

سایت صدای آمریکا در واکنش به این خبر نوشت: «جایزه صلح نوبل در شرایطی به آقای اوباما تعلق گرفت که آمریکا در دو جنگ، یکی در عراق و دیگری در افغانستان درگیر است.»

سایت رادیو فردا هم نوشت: «کمیته نوبل در خبری غیرمنتظره، نام اوباما را به عنوان برنده جایزه اعلام کرد.» رادیو فردا افزود: «به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از کارشناسانی که جوایز نوبل را زیر نظر داشتند، عقیده داشتند که هنوز برای اعطای این جایزه به رئیس جمهور آمریکا زود است».

پیش از این روزولت و ویلسون دیگر رؤسای جمهور آمریکا بوده اند که جایزه صلح نوبل دریافت کرده اند. کارتر و ال گور نیز این جایزه را دریافت کرده اند. کیسینجر طراح کودتای آلنده در شیلی که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر در آن کشور شد، از دیگر دریافت کنندگان آمریکایی جایزه صلح نوبل است. نام قاتلانی چون شیمون پرز، اسحاق رابین، بگین و انورسادات هم در فهرست دریافت کنندگان این جایزه جنایت دیده می شود. شیرین عبادی نیز با معرفی سازمان منافقین این جایزه را دریافت کرده بود.

اعطای جایزه نوبل به اوباما در حالی صورت می گیرد که قتل عام های اشغالگران در افغانستان طی یک سال اخیر شدت یافته است. همچنین صهیونیست ها با چراغ سبز اوباما همچنان مشغول جنایت و نسل کشی از بیت المقدس تا غزه و مرزهای لبنان هستند.

نگرانی محافل غربی از حکم اعدام برای یک محارب تروریست
صدور حکم اعدام برای یکی از عناصر تروریست و محارب که در آشوب های خیابانی اخیر هم به ایفای نقش پرداخته، محافل غربی را نگران کرد. رسانه های غربی تلاش کردند محمدرضا علی زمانی را به عنوان یک «معترض انتخاباتی»! معرفی و اتهامات وی را کتمان کنند.

رسانه های خارجی زبان آمریکایی و اروپایی به نکوهش این حکم پرداختند و وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد از شنیدن خبر حکم اعدام سخت متأثر و نگران شده است. این وزارتخانه مدعی شد: حکم مذکور چهره ایران را تیره می کند. ما شهامت همه مخالفان را در ایران ستایش می کنیم.

سایت ضدانقلابی گویانیوز وابسته به سازمان سیا هم خواستار اعتراض «همه اهالی جنبش سبز» به حکم اعدام این «عضو انجمن پادشاهی» شد.

محمدرضا علی زمانی عضو گروهک سلطنت طلب و تروریستی انجمن پادشاهی (فعال در انگلیس) با نام مستعار بردیا، پیش از این در دادگاه اعتراف کرده که در طول اقامتش در عراق علاوه بر همکاری با گروهک انجمن پادشاهی ایران با سرویس اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است. وی تأکید می کند پیش از خروجش از ایران با هدایت عوامل گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران، لوحی فشرده حاوی مسایل ضددینی نظیر کتاب آیات شیطانی تهیه و در تیراژ وسیع در تهران توزیع کرده است.

نامبرده از عوامل اصلی بمب گذاری در حسینیه ای در شیراز بود که منجر به شهادت و مجروحیت ده ها تن از هموطنان شد. بنابر اعترافات علی زمانی، وی آموزش های لازم را برای ایجاد هسته های خرابکاری و انحراف تجمعات صنفی، از فردی به نام امید گرفته و همچنین نحوه خرید سلاح و ساخت بمب ها و چاشنی های انفجاری را از نامبرده آموخته است.

این تروریست در اعترافات خود که مستند به اسناد نیز هست، اضافه کرده است: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سرویس اطلاعاتی آمریکا خواستار نفوذ در احزاب مختلف ایران شدند. آنها از ما خواستند تفکرات نامزدها و حامیان آنان را برای برنامه ریزی ها علیه انتخابات به آنان منتقل کنیم.

علی زمانی ایجاد شبهه در نتیجه انتخابات، کاهش مشارکت مردم، نفوذ در ستادهای مختلف انتخاباتی نامزدها برای هدایت آنان به سمت و سوی مورد نظر سرویس اطلاعاتی آمریکا و گروهک های معاند و هدایت اغتشاشات به سمت اهداف مورد نظر را از محورهای اصلی برنامه های گروهک متبوع خود برای انتخابات ریاست جمهوری برشمرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته از طریق عوامل گروهک تروریستی کومله وارد ایران شدم.

آرش رحمانی دیگر عضو گروهک تروریستی مذکور با نام مستعار سورنا در دادگاه اعتراف کرد که تهیه 100 کیلوگرم مواد منفجره و برنامه ریزی برای انفجار در حرم امام خمینی، مراکز رأی گیری (از جمله حسینیه ارشاد) و مسجد جامع نارمک و همچنین امامزاده علی اکبر چیذر و بازار تهران در دستور کار گروهک مذکور بوده است.

رحمانی پور به برنامه این گروهک تروریستی برای روز انتخابات اشاره کرد و گفت که حسینیه ارشاد و مسجد نارمک دو هدف اصلی بودند زیرا طرفداران هر یک از این جناح ها یکی از این دو محل را برای رأی دهی انتخاب می کنند و انفجار در این محل سبب بروز اختلاف و تفرقه در بین دو جناح می شود ضمن اینکه با ایجاد رعب و وحشت مانع از مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رأی خواهد شد.

دیدار محرمانه بدون حضور روسیه و چین
مقامات آمریکایی با دور زدن چین و روسیه، نشست مخفیانه ای با حضور 10 کشور همسو ترتیب دادند. به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا این هفته دیدار محرمانه ای با نمایندگان 10کشور (فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، استرالیا، عربستان، کره جنوبی و امارات) در واشنگتن ترتیب داد تا موضوع تحریم ها (علیه ایران را بررسی کند. استوارت لوی معاون وزیر دارایی آمریکا که مسئول میز ایران در این وزارتخانه است، اداره این نشست را برعهده داشت.

این روزنامه خاطر نشان می کند: ماموریت نشست ایجاد سازش در رابطه با مسئله تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران بود. چین و روسیه که عدم تمایل خود به اعمال تحریمات علیه ایران را اعلام کرده بودند، حضور نداشتند. در مذاکرات مجموعه ای از تحریمات مورد بررسی قرار گرفتند. نمایندگان آمریکا درباره هشت عرصه احتمالی گفتگو کردند. از جمله درباره مسدودسازی دسترسی ایران به پروژه های پالایشگاهی و تصفیه، جریمه شرکت های بیمه ایرانی، محدودسازی کشتیرانی ایران در آبهای بین المللی و امکان تحریم بخش بانکی ایران صحبت شد. علاوه بر این، آنطور که این روزنامه می نویسد، نمایندگان آمریکا بررسی مسئله احتمال تحریم مقامات ایران، از جمله ممنوعیت انجام سفرهای بین المللی برای آنها را پیشنهاد دادند.

سایت وزارت خارجه اسرائیل در ارزیابی این خبر با اشاره به سفر چند روز آینده هیلاری کلینتون به روسیه نوشت: آگاهان می گویند اگر روسیه از مخالفت خود با تحریم های جدی تر دست بردارد، چین نیز ناچار خواهد شد از این رویکرد جانبداری کند اما در واشنگتن این گونه ارزیابی می شود که متقاعد کردن روسیه بسیار دشوار است. تحلیل گران در واشنگتن می گویند موافقت ایران با ورود بازرسان آژانس به تاسیسات فردو ممکن است تغییر جهت مسکو را دشوارتر سازد.

تکاپوی تازه واشنگتن نشان می دهد که مقامات آمریکایی برخلاف تبلیغات اولیه درباره پیروزی در ژنو، خود را طرف شکست خورده این مذاکرات تلقی می کنند و از سوی دیگر همین روش منافقانه نشان می دهد که آنها به دنبال «رویه های مثبت و سازنده » نیستند و در کنار تظاهر به تعامل برای تفاهم، در پشت پرده دنبال همان رویه های خصمانه و به بن بست رسیده قبلی هستند.


پژاک: با وجود رهبر مردمی ایران از دست مخالفان کاری ساخته نیست
یکی از پایگاه های خبری نزدیک به گروهک تروریستی پژاک در مقاله ای تحلیلی پیرامون سفر مقام معظم رهبری به چالوس و نوشهر، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در جمع پرشور مردم مازندران در زیر باران را نشانه ای از اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دانست و در این باره نوشت: حضور چند ساعته مردم شمال ایران در زیر باران شدید، آن هم فقط برای شنیدن سخنان رهبر ایران نوعی اقتدار و حرف شنوی ایرانیان از آیت الله خامنه ای را می رساند و همین موضوع نشان می دهد تا محوریت این شخص«رهبر معظم انقلاب»وجود دارد هیچ کس نمی تواند به فکر جداسازی بخش هایی از ایران از جمله آزادسازی! کردستان باشد.

در پایان این مقاله به گروه های تجزیه طلب مسلح کرد توصیه شده که تا«آیت الله»خامنه ای هست هر نوع تحرک و اقدام مسلحانه علیه ایران به بن بست می انجامد و بهتر است نیرو و انرژی خود را هدر ندهیم.
گفتنی است سال گذشته سرکرده گروهک پژاک با صراحت اعلام کرده بود که این گروه تحت مدیریت ژنرال های آمریکایی مستقر در عراق اداره می شود و سایت متعلق به گروهک یاد شده، تصاویری از بازدید ژنرال های آمریکایی از اردوگاه این گروهک در عراق را نیز منتشر کرده بود.

رادیو فرانسه: مذاکرات ژنو یعنی معلق شدن 5 قطعنامه شورای امنیت
توافق با ایران در ژنو به معنای نقض 5 قطعنامه تنبیهی شورای امنیت است». رادیو فرانسه با انتشار این تحلیل، اعلام کرد: موافقت با پیشنهاد ایران، به معنای پذیرفتن حق غنی سازی اورانیوم و تأکید بر مشروعیت ادامه آن در ایران است، حقی که ایران تاکنون بارها بر قانونی بودن آن تأکید ورزیده و در عین حال از سوی شورای امنیت رد شده است.

رادیو فرانسه که دولت متبوعش یکی از طرف های مذاکرات ژنو بوده، می افزاید: قبول چنین معامله ای، 5 قطعنامه شورای امنیت از جمله قطعنامه های 1696، 1737 و 1747 را که بر توقف غنی سازی در ایران تأکید دارد و حاوی مفاد تنبیهی و توبیخی است، مخدوش می سازد. در صورت دست یافتن به توافقی که در ژنو بحث شده، عملا اجرای قطعنامه های شورای امنیت معلق خواهد ماند.

این رادیو اضافه کرد: از سوی دیگر ایران راضی به تحویل حاصل 4 سال غنی سازی اورانیوم به روسیه در ازای دریافت سوخت برای یک رآکتور آزمایشگاهی با هدف تولید ایزوتوپ های دارویی نخواهد شد. هدف راهبردی برنامه های توسعه هسته ای ایران، با در نظر گرفتن نیازهای خود تعیین شده است و ذخیره 1500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در این میان یک کارت برنده و تعیین کننده است. ایران این اهرم امنیتی و سیاسی را به راحتی و در قبال تأمین ایزوتوپ های رادیویی که خرید آنها بدون هر نوع مانع حقوقی از بازارهای بین المللی همیشه امکان پذیر است از دست نخواهد داد. و در نتیجه شانسی برای ارسال همه موجودی اورانیوم غنی شده در ایران به روسیه برای افزایش غنی سازی وجود نخواهد داشت. ایران ممکن است به عنوان یک راه حل تاکتیکی و تحت شرایطی خاص به ارسال تدریجی اورانیوم غنی شده (مثلا محموله های 100 تا 200 کیلویی) رضایت دهد.

رادیو فرانسه تاکید می کند: مبادله اورانیوم غنی شده با روسیه و فرانسه گذشته از آنکه غنی سازی اورانیوم در داخل ایران را قانونی خواهد ساخت به نوبه خود دست یافتن ایران به وسایل غنی سازی اورانیوم، منجمله تهیه قطعات برای تولید سانتریفیوژهای مدرن را نیز مشروع می سازد. طرح موضوع خرید اورانیوم با غلظت 20 درصد از سوی ایران نه در ارتباط با توافقهای ژنو، و بمنظور دست یافتن به توافقی گسترده تر با گروه 1+5، که در عمل، اقدام زیرکانه ای است بمنظور ایجاد فضای متفاوت در گفتگوهای آینده، جدا ساختن روسیه و چین از بقیه اعضاء گروه، و ادامه یک مقابله تأخیری با شورای امنیت.

در همین حال روزنامه انگلیسی اکونومیست در تحلیلی از مذاکرات ژنو نوشت: ایران قصد دارد دستگاه های سانتریفیوژ سریع تر از سانتریفیوژهای کنونی را در تأسیسات قم نصب کند. اگر ایران این روند و دیگر فعالیت های هسته ای خود را متوقف نکند، اهمیت توافق ژنو بسیار کمتر از چیزی خواهد بود که در ابتدا تصور آن می رفت.

از سوی دیگر سایت ضدانقلابی گویانیوز از اوباما خواست بیشتر دقت کند. این سایت نوشت: در حالی که چند سال از آغاز بحران هسته ای ایران می گذرد و در این سالها غرب در اغلب مذاکرات جدی و بعضا فشرده با دیپلماتهای جمهوری اسلامی همواره سعی کرده نتایجی مثبت و ملموس کسب نماید و نظام تهران را راضی یا وادار به دست کشیدن از ادامه برنامه هسته ای نماید، هر بار ناموفق از گود مذاکرات مذکور بیرون آمده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
گزارش تصویری| دسته بزرگ عزاداری هیئات دانشجویی
افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری +عکس
اجتماع طلاب و حوزویان در بزرگداشت شهدای خدمت در مدرسه علمیه فیضیه قم +عکس
برگزاری بزرگداشت سیدالشهدای خدمت در حرم شاهچراغ
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی شهادت رئیسی
مروری بر ۲۳ بار حضور و دیدار رئیس‌جمهور شهید با دانشگاهیان
تعطیلی تمامی واحدهای قضایی در روز چهارشنبه
تایید انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه و تعیین تاریخ انتخابات ریاست جمهوری
پیام تسلیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور
حضور مقامات سوریه در سفارت ایران در دمشق برای ابراز همدردی
تعطیلی موزه‌ها در روز چهارشنبه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top