تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/04/20 - 20:00
کد خبر: 240613

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به مجلس درباره توتال

اگر این قرارداد ها منافع ملی را تامین می کنند علت محرمانه ماندن آنها چیست و چرا از انتشار متن این قرارداد ها امتناع ورزیده می شود ؟

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز طی نامه‌ای به مجلس، به قرارداد توتال واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به : نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
از : بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز

همانطور که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استحضار دارند ، اخیرا قرارداد "توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی " میان جمهوری اسلامی ایران و شرکت توتال فرانسه به امضاء رسیده است. منتقدین این قرارداد با توجه به سابقه نه چندان درخشان این شرکت فرانسوی در همکاری با جمهوری اسلامی ایران نگرانی هایی دارند که برخی از این نگرانی ها به شرح ذیل است :

1-  سابقه ی شرکت توتال در همکاری های گذشته با ایران درخشان نیست . در سال 1374 این شرکت قول داده بود که تولید نفت در میدان نفتی سیری A و E را به 120 هزار بشکه در روز برساند که موفق به اینکار نشد و تولید تنها 70 هزار بشکه در روز را محقق کرد . در توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی نیز این شرکت به جای برداشت از لایه های مشترک با قطر اقدام به برداشت از لایه های مستقل مختص به ایران کرد و در سال 1387 نیز با اعلام بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران کار را نیمه کاره رها کرد. افشای رشوه 60 میلیون دلاری این شرکت به برخی افراد در ایران برای انعقاد قرارداد نیز از دیگر سوابق نه چندان خوب این شرکت در گذشته است.

2- ادعا ی مدافعان این قرارداد مبنی بر انتقال فناوری در این قرارداد با واقعیت های مسائل مربوط به صنعت نفت سازگار نمی باشد. یکی از دلایل عدم انتقال فناوری در گذشته این است که ریسک تولید و مدیریت پروژه های نفتی هیچگاه دست شرکت های ایرانی نبوده و همیشه خارجی ها پاسخگوی سود یا زیان میادین بوده اند. از همین رو انتقال فناوری صورت نگرفته و بنظر نمی رسد در قرارداد های موسوم به IPC ( Iran Petroleum Contracts) نیز صورت بپذیرد. کما اینکه در قرارداد های "بیع متقابل" که در دوران اصلاحات منعقد شد نیز انتقال فناوری از شرکت های خارجی خواسته شده بود که هیچگاه صورت نپذیرفت.

3- دیگر ادعای مدافعان این قرارداد های این است که چون طرف ایرانی توانایی تامین مالی پروژه ها را ندارد باید با شرکت های خارجی همکاری کرد. در این مورد لازم به ذکر است که شرکت های نفتی تنها در مرحله اکتشاف که کم هزینه تر است از بودجه خودشان هزینه می کنند اما در مرحله بهره برداری که پر هزینه تر است از منابع مالی بانک ها استفاده می کنند . با توجه به تجربه سال های تحریم که بسیاری از پروژه ها مانند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون تامین مالی بانکهای خارجی  پیشرفت قابل توجهی داشت. واقعیت این است که بانک های داخلی نیز توان تامین مالی این پروژه ها را دارند و برخی کارشناسان نیز بر این ادعا صحه گذاشته اند.

4- از آن جا که واگذاری این گونه پروژه ها به شرکت های مختلف با برگزاری مناقصه انجام می شود چرا وزارت نفت در این مورد خاص از برگزاری مناقصه امتناع ورزیده است ؟ 

5- اگر این قرارداد ها منافع ملی را تامین می کنند علت محرمانه ماندن آنها چیست و چرا از انتشار متن این قرارداد ها امتناع ورزیده می شود ؟

متاسفانه عدم تکیه به توان داخلی بخشی از تفکر وزارت نفت شده و امتیازات زیادی را برای شرکت های خارجی به ارمغان آورده است . امیدواریم نمایندگان محترم مجلس با توجه به اصل 77 قانون اساسی که بیان میدارد : "عهدنامه، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد".به بحث قرارداد با توتال به طور جدی ورود کرده و اقدامات مقتضی را برای تامین منافع ملی انجام دهند .

و السلام من اتبع الهدی
بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top