تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/03 - 10:15
کد خبر: 241761

قرارداد محرمانه متهمان کرسنت

روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است

خبرنامه دانشجویان ایران: روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جهان نیوز، بیژن زنگنه و تیم نفتی او چقدر نفوذ پیدا کردند که توانستند تیم روحانی را در مقابل خود مطیع و منفعل کنند؟ اصلا چرا این تفاق افتاد؟ آقای روحانی آذرماه 81 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، نامه اعتراض خطاب به رئیس ‌دولت وقت (خاتمی) نوشت و اقدام بیژن زنگنه وزیر نفت در انعقاد قرارداد با شرکت اماراتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون، از طریق «واسطه» و دارای آثار منفی فراوان برای کشور دانست.

روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالاً آثار منفی اقتصادی دراز‌مدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت. از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده‌ام که با وجود دستور شما، پاسخی دریافت نشده است».

اما زنگنه به شکلی شگفت، تبدیل به تکیه گاه دولت روحانی شد و متهم محکوم قرارداد کرسنت را به عنوان رئیس شرکت ملی نفت منصوب کرد.

تصویری که مشاهده می کنید، مصاحبه اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی با روزنامه شرق است. ترکان، دیوار قرارداد کرسنت را تا ثریاکج می داند. تداعی این بیت که " خشت اول چون نهد معمار کج/  تا ثریا می رود دیوار کج ". ترکان 27 فروردین 1390 گفت :"ضعف اصلی قرارداد کرسنت عدم توجه به آینده بود. در این قرارداد پیش بینی نشده که اگر بازار جهانی و قیمت‌ها تغییر کرد، چگونه بدون به وجود آمدن معضلی، این قیمت‌ها اصلاح شود.کرسنت، قراردادی است که بر ارکان درستی بنیان گذاشته نشده و پایه‌های این قرارداد کج است و افرادی که در آن دخیل بودند – همچون حمید جعفر - افراد سالمی نبودند.

کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش اعلام کرد که ماهیت قرارداد کرسنت اساسا تأمین کننده منافع جمهوری اسلامی نیست.نباید نگران شکایت کرسنت از ایران بود زیرا ادعاهای متقابلی هم وجود دارد؛ یکی از بندهای مندرج در قرارداد کرسنت این است که باید این قرارداد باید با هر آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قانون دو کشور وجود دارد، منطبق باشد.درباره طرح این موضوع که غربی‌ها تلاش می‌کنند تا قرارداد کرسنت به نتیجه نرسد باید گفت شخص حمید جعفر – مدیرعامل کرسنت – هرگز نمی‌تواند ادعا کند که اقدام‌های ضد آمریکایی انجام می‌دهد" .

  خب! متهمان ایرانی کرسنت چگونه توانستند قرارداد محرمانه توتال را هم به امضا برسانند؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
وزارت بهداشت از مدیران خود خبر دارد؟/ چرا مسئولی برای اتفاقات یک مهمانی غیرقانونی پیام تسلیت صادر می‌کند؟
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top