تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/04 - 18:39
کد خبر: 241916

رضا علیپور؛

کابینه دوازدهم و چالش «سهم‌خواهی»

کابینه دوازدهم و چالش «سهم‌خواهی»

پس این دلایل نمی‌توانند دلایل متقنی برای درخواست سهم از روحانی باشند. مضاف بر اینکه اگر هم بپذیریم اصلاح‌طلبان قائل به کفایت این دو دلیل برای سهم‌خواهی باشند، علت سهم‌خواهی‌های درون‌گروهی چیست؟

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا علیپور*// فلسفه اصلی و جان کلام علت‌یابی مساله سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان را می‌توان در صحبت‌های فائزه هاشمی‌رفسنجانی یافت. آنجا که در گفت‌وگویی با روزنامه «ایران» گفت: «حزب برای کسب قدرت به وجود می‌آید سهم‌خواهی کاملا درست است و ما باید بدون تعارف و رودربایستی و بدون خجالت دنبال سهم‌مان باشیم.

با نزدیک شدن به مراسم تحلیف روحانی، موج سهم‌خواهی‌ها از کابینه هم گسترش پیدا کرده است و از عارف و کواکبیان تا فائزه هاشمی و خیلی‌های دیگر سهم‌خواهی‌های خود را علنی بیان کرده و ابعاد آن را تا سرحد «دولت‌خواهی» افزوده‌اند، البته این سهم‌خواهی‌ها تا همین الان هم کم‌اثر نبوده و موضع روحانی را از سطح «ترکیب دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود و از توانمندی و ظرفیت‌های کلی نظام استفاده خواهند کرد»، به سطح «امروز در مسئولیت‌های رده‌بالا نوبت این 24 میلیون است» رسانده که خود نشان می‌دهد تیر سهم‌خواهی‌ها تا حد زیادی به هدف خورده است. جمع کثیری از اصلاح‌طلبان با اتکا به این منطق که رای مردم به جریان اصلاحات بوده، استدلال می‌کنند که کابینه دوازدهم باید به حیاط خلوت جریان اصلاحات دوم خرداد بدل شود و امثال فرجی دانا و موسوی لاری به جمع جهانگیری، زنگنه، ظریف و دوستان اصلاح‌طلب‌شان در کابینه اضافه شوند، آنها معتقدند خواست مردم با توجه به رای 24 میلیونی ریخته‌شده در صندوق‌ها، تسلط مطلق اصلاحات بر دولت است و استفاده از وزیر نزدیک به جریان اصولگرایی، دهن‌کجی به مردم محسوب می‌شود. همچنین در نظر آنها حضور یک وزیر با گرایش‌های سیاسی متفاوت نسبت به شخص رئیس‌جمهور در کار دولت خلل ایجاد خواهد کرد.

اما پاسخ چیست؟ آیا واقعا این ادله صحیح  و سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از سر دلسوزی برای آرای مردم و کارآمدی دولت است؟

اولا منطق حاکم بر دلیل اصلاح‌طلبان در مورد اینکه مردم به دولتی اصلاح‌طلب رای داده‌اند پس هیچ‌رگه‌ای از اصولگرایی نباید در دولت وجود داشته باشد منطق غلطی است. شاید اگر برای اداره تک‌تک وزارتخانه‌ها رای‌گیری مستقیم از مردم صورت می‌گرفت و آن 24 میلیون در همه وزارتخانه‌ها اصلاحات را برمی‌گزیدند این حرف درست بود، اما در انتخابات اخیر هرکس وجهی را بر وجوه دیگر غالب دیده و رای داده است؛ مثلا ممکن است فردی با همه انتقادی که به عملکرد اقتصادی اصلاح‌طلبان داشته، به‌خاطر علاقه به سیاست‌های فرهنگی آنها، به اصلاحات گرایش پیدا کرده باشد و رای خود را در سبد روحانی قرار داده باشد، اما طبعا هنگام چینش کابینه نمی‌توان رای او را در سبد اقتصادی اصلاح‌طلبان گذاشت و رای آن سبد را نیز 24 میلیون دید.

ثانیا اینکه فرض کنیم با حضور افرادی با گرایش‌های سیاسی مختلف و بعضا مخالف با رئیس‌جمهور در دولت، کارآمدی این نهاد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد پیش‌فرض غلطی است، چراکه وجود اختلاف نظر در بسیاری موارد سبب پویاتر شدن سیستم و دریافت درکی صحیح‌تر و جامع‌تر از مسائل خواهد شد (به شرط پایبندی طرفین بر اصل تعامل سازنده)، البته طبیعتا اداره افراد همسو برای رئیس دولت ساده‌تر از اداره  افراد شایسته (فارغ از نظر همسو یا ناهمسویی آنها) است. اما لزوما نتیجه بهتری برای دولت در تصمیمات و تحرکات آن نخواهد داشت.

پس این دلایل نمی‌توانند دلایل متقنی برای درخواست سهم از روحانی باشند. مضاف بر اینکه اگر هم بپذیریم اصلاح‌طلبان قائل به کفایت این دو دلیل برای سهم‌خواهی باشند، علت سهم‌خواهی‌های درون‌گروهی چیست؟ علت اینکه کارگزاران بیش از اتحاد ملت سهم بخواهد یا برعکس چه چیز می‌تواند باشد؟ فلسفه اصلی و جان کلام علت‌یابی مساله  سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان را می‌توان در صحبت‌های فائزه هاشمی‌رفسنجانی یافت. آنجا که در گفت‌وگویی با روزنامه «ایران» گفت: «حزب برای کسب قدرت به وجود می‌آید سهم‌خواهی کاملا درست است و ما باید بدون تعارف و رودربایستی و بدون خجالت دنبال سهم‌مان باشیم. هرکسی در انتخابات زحمت کشیده است، الان باید در قدرت هم سهم داشته باشد و من معتقدم آقای روحانی باید این کار را انجام دهد.» یعنی فلسفه سهم‌خواهی اصالت داشتن این مساله برای جریان اصلاحات است که تلاش یک گروه برای رئیس‌جمهور شدن روحانی باید با سهیم شدن آن گروه در قدرت پاسخ گفته شود یعنی همان روشی که اصطلاحا به آن «کاسبی» می‌گویند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top