تاریخ انتشار: شنبه 1396/05/07 - 00:06
کد خبر: 242063

محمد افکانه

مصائب نامداری

مصائب نامداری

افراد مختلف با داشتن توانایی‌های خـــاص و حتی معمــولی در موقعــیت ستاره شدن قرار می‌گـــیرند و این رسانه‌ها هستند که با قدرت خود، پتانسیل افراد را به فعل تبدیل کرده و ستاره‌سازی می‌کنند. حال اگر فرد خود زاییده فضای رسانه‌ای باشد، سهم بیشتری از شهرت او مدیون رسانه مُعرفش خواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد افکانه// چند روز پیش زمزمه‌هایی از انتشار تصاویر بدون حجاب مجری سابق رسانه ملی در شبکه مجازی منتشر شد و در کمتر از چند ساعت بعد از این زمزمه‌ها، تصاویر و فیلم این خبر در فضای مجازی و بعضی رسانه‌های رسمی منتشر شد. واکنش کاربران فضای مجازی به قدری به این رویداد تُند و پرحجم بود که عکس‌العمل عجولانه خانم مجری را هم به دنبال داشت. حال کارشناسان و اهالی رسانه از جنبه‌های مختلف این رویداد رسانه‌ای را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. بحث دامنه‌ای گسترده‌تر از «حریم خصوصی» و «حجاب اختیاری» را دربر گرفته و به موضوعاتی چون «رسالت خبرنگاران» و... رسیده است.

با گذشت زمان از این رویداد و حتی انعکاس آن در رسانه‌های خارج از کشور و تبدیل شدنش به تیتر یک روزنامه‌های اتریش، هنوز مشخص نشده است که چه کسی و با چه هدفی این فیلم‌ها و عکس‌ها را گرفته است؟ و آیا فرد فیلمبردار از آشنایان وی بوده است یا خیر؟ اما آنچه مسلم است این رفتار خارج از عرف جامعه از سوی ستاره‌ها برای بار اول نبوده است و می‌توان گفت برای بار آخر هم نخواهد بود. نکته مغفول مانده در تحلیل ارائه شده از سوی کارشناسان عدم توجه به فعالیت‌های واکسینه‌ساز ستاره‌ها برای به وجد آمدن چنین چالش‌هایی است.

درتمام دنیا بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و دیگر اقشار مورد توجه مردم که در جایگاه ستاره‌ها قرار می‌گیرند و زندگی همراه با شهرت را انتخاب می‌کنند، با محدودیت‌های متنوعی که برآمده از هر جامعه و منطبق با عرف زندگی مردم است مواجه می‌شوند. با این حال بیشتر مزیت‌های شهرت در چشم همگان ظهور دارد که باعث شده است تا میل رسیدن به این جایگاه، خواب را از چشمان بسیاری افراد  برباید.

افراد مختلف با داشتن توانایی‌های خـــاص و حتی معمــولی در موقعــیت ستاره شدن قرار می‌گـــیرند و این رسانه‌ها هستند که با قدرت خود، پتانسیل افراد را به فعل تبدیل کرده و ستاره‌سازی می‌کنند. حال اگر فرد خود زاییده فضای رسانه‌ای باشد، سهم بیشتری از شهرت او مدیون رسانه مُعرفش خواهد بود. در این صورت موفقیت و شکست ستاره در اعتبار و اعتماد به آن رسانه نیز موثر خواهد بود. رسانه‌ای که مرتبا ستاره‌سازی کند و این ستاره‌ها خطوط قرمز رسانه را رعایت نکنند، با دست و بودجه خود، پایانی تلخ را از سوی مخاطبان برای خود رقم خواهد زد. در مورد اتفاقات چند روز اخیر که متاسفانه در سال‌های اخیر پرتکرار هم شده است، عوامل بسیاری موثر بوده‌اند اما باید گفت جدی‌ترین نقد به مدیریت رسانه‌ها در برنامه‌ریزی و کنترل ستاره‌ها بر می‌گردد.

گاهی دیده می‌شود که ظاهر و توانایی‌های تکنیکی افراد بر محتوا و پختگی آنها غلبه می‌کند و در نتیجه از یک فرد عادی، «رستم» ساخته می‌شود که خود رسانه هم از بردن نام او «وحشت» دارد. این روش تصمیم‌گیری ناشی از نگاه بازرگانی به مقوله فرهنگ است، آن هم با الگوگیری ناقص و کاریکاتوری. لذا باید این پدیده از مرحله جذب افراد به رسانه ملی جدی گرفته شده و با سختگیری آنتن صداوسیما در اختیار افراد قرار گیرد. استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی موثر و بهنگام می‌تواند در کنترل ستاره‌ها کمکی جدی باشد.

توجه به آموزش افراد به نحوی که خطوط قرمز مدنظر رسانه را به درستی فراگرفته و عواقب عدم رعایت آنها به خوبی آگاه شوند. باید شرایطی برای فرد تصویر شود که فرد این‌گونه تلقی کند که با عدم رعایت الزامات رسانه «زندگی هنری» او نیزکاملا از بین خواهد رفت و راهی برای بازگشت نخواهد داشت. اما کاهلی مدیران رسانه ملی در سال‌های اخیر در مواجهه با ستاره‌ها تا جایی بوده است که افراد بعد از انجام بعضی از افعال خارج از عرف و مدتی قطع همکاری، دوباره برگشته و حتی در مواجهه با احساسات جریحه‌دار شده مخاطبان، اظهار ندامت هم نمی کنند. قرار گرفتن در موقعیت ستاره‌ها مطمئنا سختی‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد، اما باید فرد با آگاهی این راه را انتخاب کند و برای این انتخاب، نقش مدیریت رسانه، بیشترین سهم را دارد. نباید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که ستاره‌ها خود را به رسانه تحمیل کنند. اتفاقی که بارها با استفاده از فضای مجازی برای بسیاری افراد افتاده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
حسینی: لزوم تبیین ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top