تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/10 - 23:47
کد خبر: 242378

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر «وتوی خودکار» تحریم‌های ضد ایران

کاخ سفید در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرده که این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برای رئیس‌جمهور این کشور ارسال شده در صورتی که حداکثر تا سه‌شنبه هفته آینده توسط وی امضا نشود به صورت خودکار «وتو» خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرده که این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد. «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم روز دوشنبه و سه‌شنبه گفته که «دونالد ترامپ» به زودی آن را امضا خواهد کرد.

«بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز امروز، سه‌شنبه گفت که «فکر می‌کند» «ترامپ» این طرح را امضا خواهد کرد. وی علی‌رغم این گفت که ترامپ، «کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی» است و باید منتظر ماند و دید که او چه تصمیمی می‌گیرد.

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ در تصمیم‌گیری‌های قبلی موجب شده دورترین احتمالات هم در پیش‌بینی‌ها درباره تصمیم‌گیری او در نظر گرفته شوند. بر همین اساس، برخی از خبرنگاران آمریکایی امروز گمانه‌زنی‌هایی تئوریک درباره امکان استفاده ترامپ از فرصت تعطیلات تابستانی کنگره برای «وتوی خودکار» (Pocket Veto) طرح تحریم‌های ایران و روسیه را مطرح کرده‌اند.

مطابق قانون اساسی آمریکا، بعد از آنکه یک مصوبه کنگره برای امضا و تبدیل شدن به قانون روی میز رئیس‌جمهور این کشور قرار می‌گیرد، وی 10 روز کاری برای تصمیم‌گیری درباره «وتو» یا امضای آن طرح فرصت خواهد داشت. در صورتی که رئیس‌جمهور بعد از این دوره، طرحی را امضا نکند، آن طرح به صورت خودکار به قانون تبدیل خواهد شد و به کنگره بازخواهد گشت.

اما در صورتی که اتمام این دوره 10 روزه با تعطیلات کنگره یا اعلام پایان دوره آن همزمان شده باشد، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند از یکی از اختیارات خود در قانون اساسی به نام «وتوی خودکار» برای باطل کردن طرح استفاده کند، بدین صورت که وی مصوبه کنگره را نه وتو کرده و نه آن را امضا می‌کند.

با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا از امروز، اول آگوست آغاز شده و این طرح هم بعد از تصویب در مجلس سنا روز سه‌شنبه 25 جولای برای ترامپ ارسال شده، در صورتی که او تا روز 8 آگوست (17 مرداد) آن را امضا نکند، این مصوبه به طور خودکار باطل می‌شود.

دولت ترامپ قبلاً به دلیل یکی از بندهای طرح تحریم‌های ایران و روسیه که اختیار رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند با آن مخالفت کرده بود. علی‌رغم این، حمایت گسترده نمایندگان هر دو مجلس آمریکا موجب شد کاخ سفید اعلام کند که ترامپ این طرح را امضا خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به بزرگراه کلانتری مشهد
عضویت سازمان ملی استاندارد در (ILAC) پس از ۳ دهه
آمادگی ایران برای همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه فناوری هسته‌ای
روسیه: ۱۱۴۰ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
رایزنی وزیر خارجه ترکیه با «اسماعیل هنیه» درباره مذاکرات آتش‌بس
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مشهد + فیلم
تمرین پرسپولیس با ۲ غایب برگزار شد
جشن بزرگ امام رضایی ها از قاب شبکه تهران
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
نمایشگاه کتاب در ۷ روز ۳۱۲ میلیارد تومان فروش داشت
دعوت عربستان از قاریان ایرانی و اعزام نماینده کشورمان به مسابقات قرآن ترکیه
ساخت دستگاه در جهاددانشگاهی شریف با شعار سال کلید خورد
در جلسه کمیسیون اصل نود و وزیر بهداشت چه گذشت؟
رهبر انقلاب نفیا و اثباتا دربارۀ تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند
چرا برای تعطیلی شنبه‌ها به دفتر رهبر انقلاب نسبت خلاف می‌دهید؟
شمار شهدای غزه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید
نخست‌وزیر اسلواکی کیست و چه دیدگاه‌هایی دارد؟
ایران سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کرد
اهتمام ویژه چین برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط با ایران
وزیر جنگ اسبق اسرائیل: سنوار در تونل‌‌ها، جنگ را بهتر از نتانیاهو مدیریت می‌کند
پیش‌بینی اوپک در مورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top