مشاوران موسسهها با حضور در مترو، اتوبوس، فضای مجازی یا در ایام منتهی به کنکور با برگزاری همایشهای بزرگ و رسانهای شدن اقدام به جذب جوانان میکنند که اغلب این همایشها فقط جنبه کمیتی دارد و معمولا با کرایه کردن سالن آمفیتئاتر دانشگاه سعی میکنند تمام صندلی را پر کنند که اصلا کیفیتی برگزار نمیشود.
به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روزی از زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 96 میگذرد، برخلاف تصوراتی که در میان داوطلبان هست فقط آزمون سراسری سخت نیست بلکه انتخاب یک دانشگاه و رشته مناسب میتواند آینده بهتری برای دانشآموزان که با ورود به دانشگاه دانشجو نام میگیرند، رقم بزند.
چند سالی هست که موسسههای انتخاب رشته تشکیل شدهاند و پس از آنکه کارنامه داوطلبان منتشر میشود کار این مراکز برای کمک به انتخاب رشته بهتر یا بدتر به متقاضیان آغاز میشود! همین مساله باعث شد به یکی از این موسسات برویم و از مدیر این موسسه که اسم او در این گزارش محفوظ مانده است، درباره شگرد جذب افراد برای مشاوره در انتخاب رشته به گفتوگو بپردازیم.
او در پاسخ به این سوال که «نحوه فعالیت شما در کمک به انتخاب رشته چگونه است» گفت: «در حال حاضر مبنای اینکه ما به متقاضی میگوییم چه رشتهای برود فقط علاقه شخصی داوطلب است و متاسفانه هیچ تخصصی در این کار وجود ندارد چراکه وقتی مشاور با داوطلب صحبت میکند و رتبه را از او سوال میکند انتظار دارند که مثلا با رتبه 20000 یک رشتهای بروند که رتبه زیر 10000 هزار میخواهد و در واقع انتظار دارند که معجزه کنیم.»
او ادامه داد: «متاسفانه هیچ سنجشی در این مراکز برای اینکه بدانند داوطلب چه مهارت، تخصص و حرفهای دارد، وجود ندارد و در واقع گاها دیده شده است که حتی علایق شخصی فرد را نیز تغییر دادهاند. بنده شاهد بودهام که خانواده فرد به صورت پنهانی به مشاور گفتهاند که فرزند ما را به گونهای راهنمایی کن که مثلا رشته مکانیک را انتخاب کند، چون مهندس میشود در صورتی که فرد در گرایشها و رشتههای علوم انسانی میتواند موفقتر باشد.»
این مدیر درباره اینکه مشاوران این مراکز نمیتوانند با 45 دقیقه میزان علاقه فرد را تشخیص دهند، عنوان کرد: «متاسفانه وقتی داوطلبی مراجعه میکند نیم ساعت تا 45 دقیقه فرصت برای او قرار میدهند و باید در این مدت او به نتیجه برسد. بسیار مورد بوده است به داوطلب گفتهاند مثلا چون رتبه تو 3000 شده کدام رشته ریاضی را دوس داری بروی؟»
یکی از مشاوران حاضر در این موسسه نیز درخصوص بازاریابی و جذب داوطلبان گفت: «مشاوران موسسهها با حضور در مترو، اتوبوس، فضای مجازی یا در ایام منتهی به کنکور با برگزاری همایشهای بزرگ و رسانهای شدن اقدام به جذب جوانان میکنند که اغلب این همایشها فقط جنبه کمیتی دارد و معمولا با کرایه کردن سالن آمفیتئاتر دانشگاه سعی میکنند تمام صندلی را پر کنند که اصلا کیفیتی برگزار نمیشود.»
وی افزود: «این افراد بسیار سعی میکنند انتخاب رشتهای که آنها انجام میدهند تخصصی نشان دهد، در حالی که اصولا اعتقادی به ظرفیت داوطلب ندارند، بهطور مثال عنوان میکنند فلان فرد را با رتبه 4000 در دانشگاه دولتی تهران قبول کردهاند در صورتی که اگر کسی کمی اطلاعات در مورد سنجش این دانشگاهها و حتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز داشته باشد متوجه میشود این اقدام غیرمنطقی است.»
گاها دیده شده است حتی رتبههای دورقمی نیز به این مراکز مراجعه کردهاند و با گفتن اینکه ما چه رشتهای قبول میشویم تعجب دیگران را برانگیختهاند و یک باور غلط نیز که بین مردم رواج پیدا کرده بحث معجزات این موسسات است که به دروغ گسترده شده و فرد انتظار دارد با صحبت کردن با مشاوران این مراکز حتما رشته خاصی پذیرفته شود.
منبع: فرهیختگان