تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/06/01 - 19:04
کد خبر: 243942

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

زاهدی: عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها وجود ندارد

محمدمهدی زاهدی در نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند نوگرایی در کشور هستیم تا به اهداف نظام، منویات رهبر معظم انقلاب و فرمان‌ها و وصیت نامه امام خمینی (ره) عمل کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: درجا زدن و در یک موقعیت ماندن و اداره حکومت با یک ایده می‌تواند یک آفت باشد و ما را از آرمان هایی که برای انقلاب اسلامی تعریف شده دور کند، در وزارت علوم هم نیازمند یک تحول جدی در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و مسائل فرهنگی هستیم سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در سال 92 ابلاغ شده است، اما متاسفانه عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن آن نبوده معتقدم اگر این سند به نام تحول بنیادین دانشگاه نامگذاری می‌شد بهتر بود، چون برخی‌ها که با آن آشنا نیستند به دلیل اینکه انسان‌های کج فهم و کج سلیقه‌ای هستند قضاوت می‌کنند که می‌خواهند دانشجویان را چادری و همه را ریش دار کنند.

زاهدی پیگیری و آن را فرهنگ‌سازی اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را وظیفه اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل عنوان کرد و افزود: و اگر این کار را انجام دهیم حرکتی در جهت نوگرایی و ایجاد تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی انجام داده‌ایم.

وی افزود: تاکید ما اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها است. اولین مطالبه ما این است که فرد پیشنهادی چگونه می‌خواهند سند اسلامی کردن دانشگاه را اجرا و روش‌ها و مکانیزم‌های خود را اعلام کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه: مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز این آمادگی را دارد که هر کاری را برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها انجام دهد خاطر نشان کرد: مطالبه جدی ما این است فردی برای وزارت علوم معرفی شود که در درجه اول دارای جایگاه علمی مطلوبی بوده و خوش اخلاق، دارای صداقت، وفادار به اهداف نظام و انقلاب باشد و در واقع وزیر علوم باید الهام بخش اساتید و دانشجویان و ارتقای علمی باشد.

وی در خصوص اقتصاد دانش بنیان افزود: وزیر علوم باید کسی باشد که بعد از پایان دوره وزارتش از او به خوبی یاد کنند با این وجود نباید فردی بیاید که مسائل سیاسی برای او اولویت داشته باشد البته وزارت علوم یک جایگاه سیاسی و وزیر علوم هم یک فرد سیاسی است و این با سیاسی کاری فرق می‌کند.

زاهدی با اشاره به اینکه وزیر علوم باید دارای مقبولیت علمی و تخصصی در جامعه دانشگاهی تاکید کرد آخرین مسئولیت کمیته پیگیری رسیدگی به مدرک حسین فریدون برعهده آقای قمی است، با این وجود قرار است در مورد مدرک او ماده 236 اعمال شود که این ماده می‌گوید اگر در دستگاهی تخلفی صورت گرفته باشد ده نفر از نمایندگان یا کمیسیون می‌توانند از مجلس درخواست رسیدگی کنند که کمیسیون مربوطه نیز هیئتی را مشخص می‌کند و این هیئت به بررسی موضوع و ارائه گزارش به صحن مجلس می‌پردازد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد مورد تخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: ابطحی مدارک متعددی را از مدرک علمی فرد مورد نظر به دست آورده و قمی هم در این خصوص مستندات دیگری را ارائه داد اما این دو نتوانستند به یک وفاقی برسند و در واقع ابطحی یک گزارش و قمی هم گزارش دیگری را ارایه کرده اند با این وجود وقتی من گزارش‌ها را مطالعه کردم قرار شد با قمی، ابطحی و خانلری به عنوان اعضای کمیته پیگیری مدرک فرد مورد نظر جلسه‌ای برگزار کرده و گزارشات را با هم تلفیق کنیم تا گزارش جامع را به صحن ببریم تا آبروی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با ارایه دو گزارش نرود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص آخرین وضعیت اتحادیه دانشجویی تادا اظهارداشت: اکنون که آقای سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده ما انتظار داریم ایشان بیایند و مواضع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را بدانند و با این نهاد مشورت کنند معتقدم وقتی رئیس نهاد در جلسه صدور مجوز این اتحادیه نبوده و یا جلسه را ترک کرده حتما اتفاقی افتاده در هر حال وزارت علوم باید به نظر رئیس نهاد احترام می‌گذاشت، یک موقع بحث رای گیری و یک موقع بحث هم فکری و تعامل است معتقدم آنچه که اتفاق افتاده تعامل و هم فکری نبوده است در هر حال امیدوارم این موضوع با تعامل و گفت و شنود رفع شود.

زاهدی افزود: من واقعا نمی‌توانم در مورد صدور مجوز اتحادیه تادا اظهار نظری کنم، چون نمی‌دانم چه کسانی در جلسه بودند و یا اینکه جلسه به حد نصاب رسیده یا نه، اما بحث من این است حتی اگر افراد حاضر در جلسه حد نصاب را داشته اند که وزارت علوم می‌گوید این گونه بوده، اما رای گیری با تعامل و هم فکری با نهاد صورت نگرفته است و در واقع نهاد را دور زده اند و این کار درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم چگونه می‌خواهد با دور زدن یکی از متولیان فرهنگ سازی در دانشگاه‌ها فرهنگسازی کند تصریح کرد: احترام گذاشتن به نهاد و توجه به نقطه نظرات آن‌ها می‌تواند بستر بهتری را برای تعامل ایجاد کند البته تعامل بیشتر برای آن تشکل که قرار است تشکیل شود بهتر است.

زاهدی با اشاره به اینکه من با پردیس‌های بین المللی که به عنوان دکانی درست شده اند تا منابع مالی را به دانشگاه بیاورند مخالفم تصریح کرد: وقتی نام دانشگاهی پردیس بین المللی است باید از خارج دانشجو جذب کند، اما سوال این است که چند درصد دانشجویان خارجی در واحدهای بین المللی ما مشغول تحصیل هستند، اما واقعیت است که در برخی از این واحد‌ها حتی یک دانشجوی خارجی هم نداریم، این پردیس‌ها باید به دنبال اهداف خود برای جذب دانشجوی خارجی باشند، اما در هر حال من با این که در همه جا تحصیل رایگان باشد و هم با این که همه جا تحصیل پولی باشد نیز مخالف هستم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top