تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/07/12 - 22:26
کد خبر: 247053

پاسخ شدیداللحن کردستان عراق به بیانیه الازهر

پس از اینکه الازهر مصر در بیانیه‌ای از همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق انتقاد کرد، وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان امروز (چهارشنبه) به بیانیه الازهر مصر به شدت پاسخ داد. این وزارت خانه همچنین نیروهای بسیج مردمی عراق را به شدت مورد هجمه قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، وزارت اوقاف و امور دینی کردستان عراق اعلام کرد که بیانیه الازهر پیرامون همه‌پرسی کردستان و ظلم و اجحاف و عدم دقتی را که در بیان عبارت‌ها در این بیانیه وجود داشت، بررسی کرده است.

به گزارش نامه نیوز، وزارت اوقاف کردستان اعلام کرد: ما از الازهر انتظار داشتیم که در این مرحله تاریخی دست یاری را به سمت مردم کردستان دراز کند چراکه از دیرباز کردستان روابط برادری و همکاری مداومی با الازهر داشته است اما از بیانیه الازهر که رویکردی متخاصمانه با مردم ما داشته است مشخص می‌شود که الازهر در یک وادی است و آگاهی‌اش از وضعیت مسلمانان در وادی دیگری قرار دارد.

وزارت اوقاف اقلیم کردستان افزود: ما به الازهر یادآوری می‌کنیم که کردها چه نقشی تاریخی در خدمت مسلمانان به صورت کلی و بالاخص به کشور مصر و الازهر داشته‌اند چراکه علمای کرد در زمینه‌های آگاهی اسلامی ید طولائی در خدمت به الازهر و ایجاد آن و دست یابی تمدنش و بالا بردن جایگاهش میان مسلمانان داشته‌اند. شایسته نبود که علمای الازهر و امام بزرگ آن از وضعیت فاجعه بار ظالمانه‌ای که استعمار منفور و معاهده سایکس پیکو اعمال کردند، دفاع کنند فجایع این معاهده در طول تقریبا ۱۰۰ سال پایان نیافته است و طی این مراحل مسئولان دولت عراق تلاش کرده‌اند تا مردم کردستان را از بین ببرند.

وزارت اوقاف کردستان در ادامه، با طرح ادعاها علیه نیروهای بیسج مردمی، اظهار کرد: شایسته نیست که آنها از جنگ طائفه‌ای در عراق دفاع کنند که در جریان این جنگ بسیج مردمی شیعیان کردها را تهدید می‌کند همانند همان کاری که با علما و مردم اهل تسنن کرده‌اند. همچنین موقعیت جغرافیایی عراق که شما بر حفظ آن تاکید دارید همانطور که کتب فقه اسلامی تبیین می‌کند از کوه حمرین یا جنوب تکریت پا فراتر نمی‌گذاشت و کردستان بخشی از آن نبود بلکه از سر ظلم و جور کردستان به عراق الحاق شد و بهتر بود که الازهر هیاتی را به کردستان بفرستد تا حقایق برای آن تبیین شود.

این وزارتخانه خطاب به الازهر اعلام کرد: شما از برهم زدن دژ اهل تسنن در عراق صحبت می‌کنید و ما به شما می‌گوییم که آیا هیات‌های شما که به کردستان آمدند در جریان بازدید از اردوگاه‌های آوارگان در کردستان ندیدند که مردم و رهبری کردستان دژ اهل تسنن در عراق هستند چراکه خدمات انسانی به آنها ارائه می‌دهند و به خانواده‌های برادران اهل تسنن ما در عراق و سوریه پناه می‌دهند. ما آنطور که شیوخ الازهر گفتند اصل برادری و ادامه مذهب تسنن را در عراق حفظ کردیم که اگر قهرمانی نیروهای پیشمرگ نبود چیزی نمانده بود که مذهب تسنن فرو بپاشد!

در ادامه این بیانیه آمده است: ما را برای اصول همزیستی نصیحت نکنید چراکه ما خودمان حرف نخست را در این زمینه می‌زنیم و در وزارتخانه ما بیش از چندین مدیرکلی وجود دارد که به امور ادیان اهمیت می‌دهند و وزارتخانه ما نمایندگانی از تمامی ادیان دارد و آنها آداب و رسوم خود را در کردستان با آزادی و صلح هرچه تمام تر اجرا می‌کند اما از اوقاف تسنن و تشیع که برای بیانیه شما کف زدند بپرسید که آیا آن همزیستی که ما در بین ادیان و قومیت‌ها و طائفه‌ها داریم آنها نیز دارند یا خیر. مشخص شد که شما بر حمایت از اهل تسنن در عراق تاکید دارید اما صدا و حمایت شما کجا بود زمانی که شبه‌نظامیان بسیج مردمی در حق اهل تسنن تلاش کردند تا هویت آنها را از بین ببرند و علمای اهل تسنن را بکشند و خانواده‌های مناطق سنی در عراق را آواره کنند چرا شما بیانیه‌ای منتشر نکردید که در آن اقدامات وحشیانه شبه‌نظامیان طائفه‌ای را که تا به این لحظه به اقدامات شرم آور خود ادامه می‌دهند، محکوم کنید؟

وزارت اوقاف کردستان این سوال را مطرح کرد: آیا یک سنی می‌تواند به اطمینان در مناطق خود با انجام فعالیت‌های عبادی‌اش بپردازد؟ آیا یک مسیحی می‌تواند آداب و رسوم خود را در سایه یک دولت مذهبی در بغداد انجام دهد؟ وضعیت در کردستان متفاوت است. این چه اشکی است که بر وحدت عراق ریخته می‌شود در حالی که ظرف سال‌های گذشته مردم کرد از ظلم، سرکوب و کوچ اجباری از سوی دولت‌های پیشین رنج بردند و موضع شما در گذشته و در حال حاضر نسبت به این ظلم‌های روا شده علیه مردم مسلمان چه بوده است؟

وزارت اقلیم کردستان همچنین برای توجیه برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی توسط حامیان همه‌پرسی کردستان اعلام کرد: شایسته نبود که الازهر بخواهد از اقدام جوانان ما در برافراشتن پرچم اسرائیل خرده بگیرد. این اقدام جوانان بیانگر سیاست دولت کردستان نیست بلکه یک اقدام خودجوش بوده است و این شما هستید که در کنارتان سفارتخانه‌ای است که پرچم اسرائیل صبح و شب بر روی آن برافراشته است و شما دیدارها و مصافحه‌هایی با اسرائیلی‌ها دارید. ما در گذشته و تا به این لحظه بر حق مردم فلسطین تاکید داریم و پرچم آنها را بر روی اراضی خود برافراشته می‌سازیم و حقوق آنها را همچون حقوق خود به حساب می‌آوریم.

در این بیانیه آمده است: ما خواهان احقاق حقوق خود براساس قانون و قانون اساسی و با تکیه به نظر و روح شریعت شدیم چراکه شهدایی را در مسیر آزادی‌مان و دستیابی به کشور کریمانه خود تقدیم کردیم و عملیات انفال که قربانی آن هزاران کرد بی‌گناه شدند و همچنین گورستان‌های دسته‌جمعی که شیوخ الازهر در هنگام سفرشان از آنها بازدید کردند شاهد عینی بر این جرم شوم حزب بعث هستند و حملات شیمیایی نظام صدام به مردم کرد و قطع کردن حقوق کارمندان کردستان در حال حاضر توسط دولت طائفه‌ای بغداد باعث شد که این اقدام مبارک که حق ما بود صورت بگیرد.

وزارت اوقاف اقلیم کردستان خطاب به الازهر اعلام کرد: بیانیه شما این مساله را در ذهن مردم کردستان تداعی کرد که الازهر صرفا یک مرجع غیرسنی است و شما ثابت کردید که الازهر چیزی از وضعیت مظلومان و مسلمانان در جهان نمی‌داند. ما به ایجاد کشور کردستان که کشور همزیستی دینی و صلح باشند ادامه می‌دهیم.

الازهر اخیرا بیانیه‌ای را درمورد کردستان عراق منتشر و اعلام کرد که درخواست‌ها برای جدا شدن کردستان از عراق به منزله اجرا کردن طرح‌های استعماری جهت تقسیم کشورهای عربی و اسلامی براساس اصول طائفه‌ای و نژادی است. الازهر تاکید کرد که خواهان حفظ وحدت و تمامیت عراق است.

منبع: ایسنا

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top