تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/08/15 - 05:12
کد خبر: 249528

محمدمهدی نوریه

پالم سالم شد؟

پالم سالم شد؟

شوک ماجرای واردات پالم اینجاست که پس از فروکش کردن واردات این محصول غذایی در دولت یازدهم آمار جدید درخصوص واردات این روغن از یک تناقض خبر می‌دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی نوریه// فشار خون ازجمله بیماری‌هایی است که ریشه در مصرف بیش از اندازه نمک دارد و سرانه بالای مصرف نمک در ایران بهترین دلیل شد تا مسئولان وزارت بهداشت «نان» را به‌عنوان منبع اصلی نمک مصرفی ایرانی‌ها اعلام کنند. ریشه‌یابی مصرف نمک توسط مسئولان وزارت بهداشت به یک نتیجه ختم می‌شود؛ کیفیت گندم و آرد تولید ایران که به دست نانوا داده می‌شود نامناسب است و باید به سمت واردات گندم بیشتر رفت. البته مسئولان جهاد کشاورزی با این ادعا مخالفند و گندم تولید داخل را دارای کیفیت مناسب اعلام می‌کنند.

اینکه مسئولان وزارت بهداشت به‌جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک به غذای اصلی مردم توجه می‌کنند و نان را منبع اصلی نمک مصرفی می‌دانند، از لحاظ علمی قابل تامل و بررسی است؛ اما نکته قابل تامل در این گیر و دار، اعلام‌های مقطعی و فشار‌های ذهنی است که برای مصرف‌کنندگان داخلی ایجاد می‌شود. سال 93 مسئولان وزارت بهداشت به‌طور همه‌جانبه به موضوعی به‌نام «روغن پالم» وارد شدند. از افشای لیست وارد‌کنندگان روغن پالم تا اعلام این موضوع که انگار ماده‌ای غیرمجاز و غیرمتعارف در دنیا در محصولات ایرانی استفاده می‌شود.

پالم نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. این روغن در کشورهای زیادی به‌عنوان روغن پخت و پز استفاده می‌شود؛ اما استفاده بیش از حد آن در مواد لبنی و حساسیت مسئولان وزارت بهداشت خبر از این می‌داد که مسئولان برای سلامت مردم ارزشی فرای سود وارداتچی‌ها قائلند؛ سودی که انتشار بعضی اسناد نشان می‌داد به جیب بعضی از نزدیکان دولت یازدهم می‌رفت. شوک ماجرای واردات پالم اینجاست که پس از فروکش کردن واردات این محصول غذایی در دولت یازدهم آمار جدید درخصوص واردات این روغن از یک تناقض خبر می‌دهد. براساس آمار‌های منتشرشده تا پایان مهرماه سال جاری، واردات روغن پالم به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 49.9 درصدی مواجه شده است. این واردات نشان می‌دهد پالم سهم بیشتری از هرم غذایی ایرانیان را پر می‌کند.

 اما سوال اینجاست که پالم سال 93 با پالم سال 96 چه تفاوتی دارد که برای واردات آن به بهانه سلامت مردم در ابتدای دولت یازدهم سر و صدا‌های زیادی به راه می‌افتد ولی در حال حاضر حتی مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت می‌گویند اگر پالم نباشد تولید بستنی و شیرینی غیرممکن است؟ فارغ از مضرات پالم که بررسی آن در این مطلب نمی‌گنجد، نکته مهم بازی با روح و روان سلامت غذایی مردم است.

اگر پالم مضر است چرا دوباره وارداتش افزایش پیدا می‌کند و مسئولان مخالف دیروز، برای واردات امروز آن بهانه جدیدی می‌تراشند؟ پزشکان همواره توصیه می‌کنند مردم اطلاعات سلامتی و غذایی خود را از شبکه‌های ماهواره‌ای نگیرند و به مسئولان سلامت کشور اعتماد کنند؛ اتفاقی که درخصوص پوست سیب‌های آغشته به پارافین، خمیر مرغ موجود در محصولات گوشتی و روغن پالم افتاد، بدون‌شک سردرگمی مصرف‌کننده ایرانی را به همراه دارد. فراز و فرود موضع‌گیری و تغییر سیاست‌های سلامتی، بدون‌شک اعتماد عمومی را از ارگان متولی سلامت غذای مردم سلب می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top