تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/10/04 - 00:03
کد خبر: 253605

استاد یلدا الگوی عملی اخلاق دانشگاه بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استاد یلدا اخلاق تئوری نه، بلکه اخلاق عملی را با به‌کارگیری آن در رفتار، گفتار و منش خود به دانشجویان آموخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، مراسم تشییع دکتر علیرضا یلدا صبح امروز یکشنبه ۳ دی ۹۶ در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد.

یحیی عقیقی استاد پیشکسوت دانشگاه با قرائت مطلعی از غزلیات سعدی «بگذار تا بگرییم، چون ابر در بهاران، کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران» سخنان خود را آغاز کرد و گفت: چگونه می‌توان این استاد بزرگ را توصیف کرد؟ در سال‌های طولانی شاگردی و همکاری که در کنار ایشان داشتم همیشه توصیه می‌کرد به یکدیگر محبت کنید و کنار هم بنشینید و دست یکدیگر را به مهر بگیرید چراکه دنیا گذراست.

وی بابیان اینکه دکتر یلدا همیشه برکنار گذاشتن دشمنی‌ها، حرص و کینه تأکید داشت گفت: دکتر یلدا به‌راستی استاد اخلاق و انسانیت و کلاس درسش برای همه ما آموزنده بود. امیدوارم خداوند ایشان را با اولیای الهی محشور و به بازماندگانش صبر و شکیبایی عنایت کند.

دانشگاه قدردان دکتر یلدا است

دکتر مسلم بهادری استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در سخنانی دکتر یلدا را اسطوره اخلاق و تقوا و خدمت توصیف کرد و گفت: صد‌ها برابر صفاتی همچون پزشکی متعهد، معلمی دلسوز، آموزگاری هنرمند، انسانی متواضع و خدمتگزاری راستین درباره مرد بزرگی که از میان ما رفت صادق است.

وی افزود: دکتر یلدا عاشق آموختن و به‌راستی اسطوره خدمت بود. در طول شبانه‌روز همواره به فکر مردم، بیماران، شاگردان و همکاران خود بود و برای تدریس و طبابت ساعت نمی‌شناخت.

بهادری با بیان اینکه ما قدر دکتر یلدا را می‌دانستیم، افزود: ۷ یا ۸ سالی است که کنگره تازه‌ترین دستاوردهای پزشکی با عنوان دکتر یلدا در دانشگاه برگزار می‌شود و ما خوشحال بودیم که در کنار دانشمند بزرگ، متواضع و فروتنی همچون ایشان کار می‌کردیم.

استاد یلدا الگوی عملی اخلاق پزشکی و قابل افتخار جامعه دانشگاهی

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ضمن عرض تسلیت به دکتر طاهره جعفرزاده همسر استاد یلدا، دکتر بهناز و دکتر سپیده یلدا فرزندان ایشان و همه دوستداران، دانشگاهیان، همکاران، شاگردان و آن‌هایی که در ۶۶ سال گذشته به‌نوعی شخصیت استاد یلدا را درک کردند گفت: امروز در اینجا جمع شدیم تا برای آخرین بار با استادی خداحافظی کنیم که به ما درس اخلاق آموخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران سابقه آشنایی خود با دکتر یلدا را از ۴۳ سال پیش و با حضور در بسیاری از کلاس‌های درس ایشان عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها کلام شیوا و مطایبه‌های زیبای استاد را برای جایگیری مسائل دشوار طب در عمق جان دانشجویان به‌خوبی لمس کرده‌ام.

کریمی استاد یلدا را الگوی عملی اخلاق پزشکی و قابل افتخار جامعه دانشگاهی توصیف کرد و گفت: استاد یلدا اخلاق تئوری نه، بلکه اخلاق عملی را با به‌کارگیری آن در رفتار، گفتار و منش خود به دانشجویان آموخت و برای همیشه یاد و سخن شیوای ایشان در کلاس درس با دانشجویان و مطایبه‌های دل‌نشینش در کنار تخت بیماران در قلب جامعه دانشگاهی زنده است.

وی افزود: استاد یلدا اعتقاد داشت باید از ابتدا همه امور را درست ببینم و درست اجرا کنیم و، چون خودش این‌گونه رفتار می‌کرد به الگوی عملی اخلاق در دانشگاه تبدیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه چه چیزی باعث شد استاد یلدا این‌گونه در دل دانشجویان جای گیرد افزود: وقتی پای صحبت دانشجویان می‌نشینم و عکس‌های یادگاری آنان با استاد یلدا را می‌بینیم به عشق و علاقه بسیارشان به استاد پی می‌بریم. به‌راستی چرا این‌گونه است؟ آیا چیزی جز رفتار پدرانه، زبان لطیف، سخن شیوا و کلام دل‌نشین در کنار تخت بیمار موجب این علاقه شده است.

کریمی با تأکید براینکه جامعه پزشکی باید انسان‌های بی‌شماری همچون استاد یلدا داشته باشد افزود: جا دارد غبطه بخوریم چرا که جای استاد یلدا و یلدا‌ها در دانشگاه بسیار خالی است و امیدوارم همگان از الگوی رفتاری ایشان درس بگیریم و سال‌های طولانی خدمت در دانشگاه را سرلوحه خود قرار دهیم و به آنچه استاد می‌گفت که ما فقط برای پزشک شدن نیامده‌ایم بلکه باید خوب زندگی کردن را بیاموزیم و انسان خوبی باشیم؛ عمل کنیم.

وی به یکی از خاطرات استاد یلدا اشاره کرد و گفت: ایشان در سال‌های ابتدای ورود خود به دانشگاه دل‌بستگی عاطفی بسیاری به یکی از استادان خود به نام استاد بینش ور پیدا می‌کند و از آنجا که استاد بینش ور هنگام تدریس و نوشتن با گچ، دچار سرفه می‌شدند دکتر یلدا گچ‌های لوله‌ای که کیفیت بهتری داشت را تهیه می‌کرد و وقتی کلاس شروع می‌شد آن را به استاد خود می‌داد تا گرد کمتری به سینه‌اش بنشیند و کمتر سرفه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: طبیعی است که استاد یلدا با چنین روحیاتی پس از ۶۶ سال نفس کشیدن در این دانشگاه به اسوه و فرهیخته‌ای فراموش‌نشدنی و چهره‌ای ماندگار تبدیل می‌شود.

کریمی ضمن قدردانی از دکتر جعفرزاده همسر دکتر یلدا گفت: استاد یلدا در خاطرات خود به رضایتی که از همسرش داشت اشاره می‌کند و همراهی ایشان را یکی از عوامل موفقیت خود می‌داند که جا دارد از این همسر نمونه و جراح حاذق زنان که در این سال‌ها با استاد همراه بوده اند و به‌طریق اولی دختران خوبی نیز تربیت کرد قدردانی کنیم.

دکتر یلدا نمونه بی‌مانند اخلاق و طبابت در جامعه

در ادامه دکتر ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، در سخنانی درگذشت استاد بزرگ و نام‌آور اخلاق، معرفت و علم را بر جامعه پزشکی ایران و بازماندگان ایشان تسلیت گفت.

وی افزود: در شرایطی که مسائل اخلاقی در جامعه موجب نگرانی است دکتر یلدا نمونه بی‌مانند پزشکی و اخلاق در جامعه بود و رفتار و منش ایشان برای همیشه سرلوحه ما قرار خواهد گرفت.

فاضل بابیان اینکه از امروز دکتر یلدا زندگی جدیدی را آغاز خواهد کرد گفت: من افتخار شاگردی ایشان را نداشتم، ولی از روزی که وارد طبابت شدم با نام ایشان آشنا شدم چرا که دکتر یلدا بیش از آنکه یک استاد باشد، یک معلم اخلاق برجسته بود.

صفات دکتر یلدا به خاک سپرده نشود

در ادامه دکتر جعفرزاده همسر استاد یلدا از حضور وزیر بهداشت، استادان و عزیزانی که با طیب خاطر برای مشایعت دکتر یلدا حضور پیدا کردند قدردانی کرد و گفت: دکتر یلدا، مهربان، ازخودگذشته، عاشق آموختن و آموزش دادن بود.

وی افزود: امروز همه بر این باورند که او به اصول اخلاق پزشکی پایبند بود و با مهربانی و صبوری با اطرافیان خود رفتار می‌کرد.

جعفرزاده با ابراز امیدواری از اینکه صفات پسندیده دکتر یلدا در قالب الفاظ همراه ایشان به خاک سپرده نشود افزود: با هر نگاه مهربان به دردمندی و دست مهربانی که بر سر بیماری می‌کشید و به او امید می‌دهید به یاد دکتر یلدا و رهرو او خواهید بود.

در پایان مراسم پیکر این استاد برجسته برای خاکسپاری به سمت بهشت‌زهرا تشییع شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top