از جمله مهمترین تغییراتی که تلاش شده در این سال برای برپایی جشنواره صورت بگیرد، رویکرد جدید در انتخاب آثار و تلاش برای انتخاب کارها از روی نمایشهای زنده و نه تماشای فیلم بوده است؛ چنین هدفی در تهران لااقل و در انتخاب اکثر کارها مشهود است.
تیم ارتباطات این دوره جشنواره نیز نسبت به سالهای گذشته فعالیت بیشتری داشته؛ هر چند امکاناتشان شاید از دورههای گذشته نیز کمتر بوده است. از دیگر مسائلی که باید بدان پرداخت همکاری شهرداری تهران با مسئولان جشنواره تئاتر فجر است؛ قرار بود گذر فرهنگ در این دوره جشنواره از حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت راهاندازی شود که هنوز تکلیف آن نیز مشخص نیست؛ البته در این زمینه پیش از مسولان تئاتر، باید شهرداری هم پاسخگو باشد.
روند حضور رسانهها و دیگر گروههای ویژه تئاتری جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته تغییراتی کرده است؛ از جمله اینکه بسیاری از بلیتهایی که در این جشنواره نامناسب توزیع میشد، امسال روند متراکمتر و منظمتری به خود گرفته و تلاشهای زیادی از سوی بخش ارتباطات صورت میگیرد تا بلیتها به دست تئاتربینها ـ چه در عرصه خرید و چه بلیتهای بخش ویژهـ برسد.
اما نکته مهم این دوره از جشنواره مشخص نبودن وضعیت بلیتفروشی است؛ در حالی که 9 روز به آغاز جشنواره باقی مانده وضعیت بلیت فروشی هنوز مشخص نشده و معلوم نیست مخاطبان تئاتر قرار است به چه نحوی بلیتهایشان را خریداری کنند. البته شنیدهها حاکی از آن است که بلیت فروشی تئاتر فجر به سایت «ایران کنسرت» خواهد رسید! سایتی که از عنوان آن هم مشخص است که در حوزه «موسیقی» تمرکز دارد، قرار است تا بلیتهای جشنواره « تئاتر» این دوره را به فروش برساند. از طرفی طی روزهای گذشته انتقادات بسیاری به نحوه عملکرد سایت ایران کنسرت در جشنواره «موسیقی» فجر وارد شده و ضعف فروش و عملکرد سوالبرانگیز در بخش تبلیغات، به نوعی جشنواره موسیقی را وارد فاز بحران مخاطب کرده است. حال با وجود این عملکرد باید دید جشنواره تئاتر، به نوعی اشتباه جشنواره موسیقی را تکرار میکند یا خیر. شاید بهتر باشد در این زمینه مسولان جشنواره از سایتهای مختص فروش بلیت تئاتر و حرفهای و پرسابقه در زمینه نمایش بهره ببرد.
برخی از نمایشهایی که امسال در ابتدای انتخاب آثار در لیست حضور در فجر بودند به دلائل مختلف یا از سوی کارگردانها حذف شده و یا دچار مسائل دیگری شدهاند و فرصت حضور در جشنواره را از دست دادند؛ البته هنوز مشخص نیست این نمایشها به چه دلیل از صحنه فجر جا ماندهاند.
طی ماههای گذشته مجموعه معاونت هنری شاهد تغییراتی در راس مدیریت خود بود؛ علی مرادخانی پس از چهار سال با این معاونت خداحافظی کرد تا مجتبی حسینی جایگزین او در این سمت شود؛ حال با توجه به تیم مدیریت جدید در این بخش باید منتظر ماند و دید آیا این تغییرات، اتفاقات تازهای را هم در جشنواره تئاتر فجر رقم میزند یا خیر؟
منبع: فارس