تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/04 - 11:11
کد خبر: 256842

ابراهیم جمیلی؛

با شعار مشکلی حل نمی‌شود

با شعار مشکلی حل نمی‌شود

واقعا سوال از مدیران اقتصادی کشور درباره گرانی دلار این است امروز که دلار گران شده دلیل اصلی‌اش چیست؟ چه اتفاق خاصی در دنیا افتاده است که امروز باید بازار استانبول دلار 4600 تومانی به خود ببیند؟ نه تحریم‌ها تشدید شده، نه ترامپ جدیدا علیه ایران موضع‌گیری داشته است و... پس چرا باید دلار در روزهای اخیر با چنین رقمی مواجه شود؟ آیا جز این است که تنها دلیل گرانی دلار، سردرگمی سیاست‌های اقتصادی ازجمله پولی و بانکی ماست؟!

خبرنامه دانشجویان ایران: ابراهیم جمیلی*// قیمت دلار در روزهای اخیر روند نامطلوبی را طی می‌کند و باعث شده است هم مردم و هم بازرگانان کشور از این نابسامانی‌های اخیر در بازار گلایه کنند. بدون هیچ اغراقی به‌راحتی می‌توان اذعان کرد علت افزایش قیمت دلار، سیاست‌های نادرست و غلط اقتصادی بانک مرکزی و راس مدیریت آن است. متاسفانه در غیاب بانک مرکزی و سکوت معنادار و منفعلانه ساختمان میرداماد در ماجرای گرانی ارز، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری با مدیریت محمد نهاوندیان نیز می‌توانست کارهایی را برای کنترل اوضاع در بازار ارز صورت دهد، اما نهاد مذکور نیز فقط سکوت کرده و فعلا تماشاگر اوضاع است.

واقعا سوال این است که چرا نهادهای رسمی و مسئول در این برهه که دلار مرزهای 4600 تومان را هم درنوردید، سکوت کرده‌اند؟

بانک مرکزی باید به مردم و تولیدکنندگان توضیح دهد دلیل گرانی دلار چه بوده است؟ آنچه از فحوای کلام رئیس‌کل محترم بانک مرکزی در روزهای اخیر درباره بازار متشنج ارز درآمده، این است که دلار به‌زودی ارزان خواهد شد. آیا این حرف‌های شعاری دوای بازار بیمار ارز کشور در شرایط کنونی است؟ پس راهکارهای عملیاتی کجاست؟

باید یادمان باشد برای این بازار نابسامان، با شعار دادن به هیچ‌وجه نمی‌توان کاری از پیش برد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با دادن شعار قصد دارد وقت تلف کند و تیم اقتصادی دولت نیز از کنترل اوضاع درمانده شده است و فقط نظاره‌گر ماجراست و بس؛ فقط نگاه می‌کند.

واقعا سوال از مدیران اقتصادی کشور درباره گرانی دلار این است امروز که دلار گران شده دلیل اصلی‌اش چیست؟ چه اتفاق خاصی در دنیا افتاده است که امروز باید بازار استانبول دلار 4600 تومانی به خود ببیند؟ نه تحریم‌ها تشدید شده، نه ترامپ جدیدا علیه ایران موضع‌گیری داشته است و... پس چرا باید دلار در روزهای اخیر با چنین رقمی مواجه شود؟ آیا جز این است که تنها دلیل گرانی دلار، سردرگمی سیاست‌های اقتصادی ازجمله پولی و بانکی ماست؟!

لذا از رئیس‌جمهور محترم جناب دکتر روحانی درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر وارد عمل شود و به غائله گرانی بازار ارز پایان دهد. بدون‌شک خساراتی که از بابت گرانی دلار اقتصاد بر خود خواهد دید به‌زودی تمام دستاوردهای اقتصادی دولت در زمینه مهار تورم را از بین خواهد برد. چرا باید با ندانم‌کاری یک نهاد مانند بانک مرکزی، همه دستاوردهای دولت یازدهم را پایمال کنیم؟ بانک مرکزی باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد. متاسفانه عدم تدبیر در بانک مرکزی باعث شده است در اثر اعمال یک سیاست نادرست مقداری از سپرده‌های بانکی از بانک‌ها خارج و تبدیل به دلار شود. بانک مرکزی با اعمال و اجبار به بانک‌ها، نرخ سود بانکی را کاهش داد و باعث شد پول به سمت بازارهای موازی برود. کاش وقتی مدیران بانک مرکزی قصد داشتند چنین سیاستی را اعمال کنند، به عواقب آن هم کمی فکر می‌کردند.

اکنون سوال این است که چرا باید پول‌مان را به دلار تبدیل کنیم؟ چرا باید با دست خودمان پول ملی را تضعیف کنیم؟ به هیچ‌عنوان این سیاست مورد قبول نیست. کاش بانک مرکزی کمی بیشتر فکر می‌کرد!

* رئیس خانه اقتصاد ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top