تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/11 - 12:32
کد خبر: 257623

علی دهقان؛

فرع دیپلماسی، اصل علم

فرع دیپلماسی، اصل علم

در دنیای امروز تکنولوژی و فناوری با شتاب بالایی در حال پیشرفت است و متاسفانه آنچه در این میان مغفول مانده بحث استقلال علمی جمهوری اسلامی است. همان‌طور که جمهوری اسلامی طبق آرمان‌ها و اهدافش بنا داشته و دارد که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و نظامی و... منشا اثر باشد و نقش تعیین‌کننده در جهان داشته باشد در حوزه علمی و پیشبرد تکنولوژی نیز همین‌گونه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی دهقان*// نگاهی به عملکرد کلی دولت‌ها در حوزه  سیاستگذاری‌های کلان دوره‌های مختلف حاکی است که با تغییر هر دولت مجموعه‌ای از هدفگذاری‌ها در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در سطوح متفاوتی دستخوش تحول می‌شود. یکی از حوزه‌های کلان سیاستگذاری در جمهوری اسلامی حوزه  علم و فناوری و شاخص‌های مربوط به شتاب علمی، تولید علم و عمق ارتباط مراکز علمی- پژوهشی و دانشگاه‌ها با صنایع خرد و کوچک است که به‌رغم وجود نقشه‌ها و برنامه‌های بلندمدت در قالب سند چشم‌انداز علمی کشور فراز و فرودهای فراوانی داشته است.

با روی کار آمدن آقای روحانی در دولت یازدهم از آنجا که سیاست‌های اصلی دولت به موضوع مذاکرات و توافق با کشورهای 1+5 محدود شد لایه‌های مختلف جامعه و نظام دچار دگرگونی‌هایی شد تا برآیند آنها به‌گونه‌ای باشد که اعتماد دشمن را جلب کند. به همین دلیل در بعضی ساختارها شاهد انقباض در حجم عملکرد‌ها و در بعضی نیز شاهد بسط فعالیت‌ها بودیم. یکی از حوزه‌هایی که به دلیل سیاست نگاه به بیرون دولت و موضوع مذاکرات تحت‌الشعاع قرار گرفت و خواه‌ناخواه باید محدودیت‌هایی را می‌پذیرفت حوزه علم و فناوری بود، به‌خصوص آن بخش‌هایی که جمهوری اسلامی در دهه گذشته دستاوردهای بسیار ارزشمندی را کسب کرده بود و یکی از قسمت‌های موثر در کسب جایگاه نخست تولید علم در منطقه محسوب می‌شد.

به‌طور مثال در حوزه علوم و فنون هسته‌ای چه در مرحله تولید علم و چه در مرحله کاربرد علم در صنایع هسته‌ای شاهد بودیم که یکباره تمامی دستاوردهای چندین ساله دانشمندان و محققان که در دولت‌های قبلی به ثمر نشسته بود یا به عقب بازگشت یا متوقف شد و به‌تبع چنین رویدادی در حوزه هسته‌ای در حوزه‌های دیگر مانند تولید انرژی، پزشکی و کشاورزی هسته‌ای و دیگر صنایع مربوط به صنعت هسته‌ای شاهد کاهش چشمگیر پیشرفت بودیم.

البته این کندی‌ها در حوزه‌های دیگر مانند صنایع هوافضا و ساخت موشک و همچنین فناوری نانو نیز به چشم می‌خورد که علاوه‌بر اثرپذیری سیاسی از مذاکرات و نتایج آنها به علل دیگری نیز باز می‌گردد. از جمله این علل می‌توان اثرات وضع نامناسب اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم را نام برد که از طرفی با عدم اجرای برجام روزبه‌روز منابع مالی برای تامین بودجه موسسات و پژوهشگاه‌ها و همچنین دانشگاه‌ها کوچک و محدود شد و از طرف دیگر به دلیل عدم عنایت دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت عظیم پژوهشگران و محققان توانمند داخلی شاهد بودیم که حمایت‌های لازم مادی و معنوی برای بروز استعداد‌ها و پیاده‌سازی و صنعتی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها صورت نگرفت که در پس آن شاهد حاکم شدن فضای رخوت و رکود علمی در دانشگاه‌ها در کنار خارج شدن بسیاری از نخبگان از کشور به دلیل عدم حمایت از آنها بودیم.

در دنیای امروز تکنولوژی و فناوری با شتاب بالایی در حال پیشرفت است و متاسفانه آنچه در این میان مغفول مانده بحث استقلال علمی جمهوری اسلامی است. همان‌طور که جمهوری اسلامی طبق آرمان‌ها و اهدافش بنا داشته و دارد که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و نظامی و... منشا اثر باشد و نقش تعیین‌کننده در جهان داشته باشد در حوزه علمی و پیشبرد تکنولوژی نیز همین‌گونه است. با نگاهی به صنایع نانوفناوری و همچنین بخش‌هایی مربوط به علم ژنتیک و بعضی بخش‌های دیگر، جمهوری اسلامی دارای کارنامه درخشانی است که با پژوهشگاه‌های مهمی در دنیا به رقابت پرداخته و با آنها مراودات به‌روز علمی دارد. آنچه نگران‌کننده است نخست عدم توجه برای رشد و تکامل این مراکز در ایران و در قدم بعد هم رضایت مسئولان به این سطح از پیشرفت علمی است و این با اهداف و آرمان‌های علمی جمهوری اسلامی در تعارض است، چراکه در دنیای امروز که دنیا به دو بخش سلطه‌گر و سلطه‌پذیر تقسیم شده، جمهوری اسلامی باید بتواند بر هم زننده این دوگانه ظالمانه باشد و یکی از ابزار این امر تقویت بنیه علمی ایران اسلامی است. آنچه در افق علمی کشور باید به دنبال آن بود تلاش برای حرکت در مرزهای دانش در بخش‌های مختلف است، به‌طوری که همان‌گونه که امام خامنه‌ای فرموده‌اند هرکس در دنیا بخواهد در موضوعات روز حوزه علم و فناوری تحقیق و پژوهش کند مجبور باشد زبان فارسی را فرابگیرد. بلاشک توان و ظرفیت رسیدن به چنین هدفی در کشور وجود دارد و باید بتوان از آن استفاده کرد و البت بدون اراده قوی دولت و برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه برای رسیدن به چنین هدفی نمی‌توان چنین آینده‌ای را متصور شد.

* دانشجوی کارشناسی فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top