تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/11/29 - 13:03
کد خبر: 259233

بومی سازی تعمیر هواپیماهای جدید در کشور توسط محققان ایرانی

دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی معاونت علمی و فناوری گفت:محققان کشور قابلیت تعمیر و پشتیبانی هواپیماهای جدید را دارند و این می تواند سرآغازی برای همکاری با کشورها در ساخت هواپیما باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر منوچهر منطقی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح کلان ملی دسترسی به فناوری های کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره که در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است، گفت: مرحله یک یا فاز اول این پروژه که شامل طراحی مفهومی است، به اتمام رسیده؛ این طرح کلان در ۴ فاز تعریف شده است.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دلیل اینکه بودجه ای به این طرح تعلق نگرفت اجرای فاز دوم آن به کندی پیش رفت؛ ولی باز هم فاز دوم این پروژه تعریف شد.

وی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در کشور اتفاق افتاد و هواپیماهای جدیدی خریداری شدند مشخص شد که فناوری این طرح که چندین سال قبل به تصویب شورای عتف رسید با فناوری هواپیماهای موجود فاصله زیادی دارد؛ همچنین از سوی دیگر می توان از این توانمندیها به نحو دیگری استفاده کرد از این رو چند مسیر را انتخاب کردیم  تا از دستاوردهای طرح بهره ببریم.

منطقی با بیان اینکه تعمیر و نگهداری هواپیماها در کشور از هزینه بالایی برخوردارند، ادامه داد: از این رو در حال حاضر از دستاوردهای این طرح کلان برای تعمیر و نگهداری قطعات هوایی و بالگردها  استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اقدامات در حال اخذ استانداردهای جهانی هستند، بیان داشت: چنین خدماتی که توسط محققان شرکتهای دانش بنیان برای تعمیر و نگهداری هواپیما انجام می شود نیاز به کاربرد فناوری هایی دارد و از سوی دیگر بومی سازی نگهداری و پشتیبانی می تواند در هزینه ها تاثیر بگذارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های هوایی و هوانوردی تاکید کرد: برای اینکه یک هواپیما وارد ساخت شود لازم است به قابلیت هایی برسیم که ورود به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از این قابلیت ها محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت چنین هواپیمایی که در قالب یک طرح کلان ملی تعریف شده است باید در شرایط جهانی انجام بگیرد، عنوان کرد: چون ساخت این هواپیما سخت است و کشور به تنهایی از پس آن بر نمی آید؛ بنابراین لازم است که تبادل فناوری و بودجه ای با کشورهای دیگر داشته باشیم.

منطقی ادامه داد: البته که ورود به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیماهای جدید، نشان از توانایی ما در زمینه صنعت هوایی و هوانوردی دارد و کشورهای دیگر هم شناخت خوبی از کشور ما در این زمینه دارند که محققان ایرانی توانایی پیشرفت در این زمینه را دارند.

وی گفت: متخصصان ما می توانند از هواپیماهای جدید در تعمیر و نگهداری پشتیبانی کنند زیرا دانش فنی آن را در دست دارند؛ این موضوع علاوه بر اینکه می تواند در هزینه ها تاثیر گذار باشد، اعتماد کشورهای دیگر را فراهم می آورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top