تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/07 - 15:11
کد خبر: 260031

آمنه اسماعیلی؛

به اسم دین دافعه نداشته باشید

به اسم دین دافعه نداشته باشید

طبق معمول متون اعتقادی کتاب درسی ادبیات در دبیرستان، یک متن نچسب افتاده بود ته یک زنگ خسته‌کننده و من هم طبق معمول ترجیحم این بود که بیشتر از متن، به توضیح بپردازم و چند نمونه بهتر از این درس پیش رو بخوانم و حرف بزنم. درس آن روزمان درسی در مورد «پیامبر(ص)» بود و نمی‌دانم چه شد که یکدفعه سر از جایگاه زن در دین پیامبر و بعد حجاب درآوردیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: آمنه اسماعیلی*// مژده و نرگس مثل همیشه در پرسیدن و بحث‌کردن، به قول جمالزاده مجلس‌آرای بلامعارض بودند. شروع کردند مثل همیشه‌ این سن دخترها از حجاب و تفاوت دختر و پسر گلایه‌کردن... تقریبا مخالف حرف‌هایشان فقط یک نفر بود؛ مریم. او هم خیلی نمی‌توانست از پس این گفت‌وگوها بر بیاید و فقط در حد بیان مخالفتش به اعتراض‌های آنها اکتفا کرد و کنار رفت. حدودا 25 نفر در یک کلاس روبه‌روی من نشسته بودند و این کثرت در برابر همان یک نفر، خیلی سال بود که دیگر برایم جای تعجب نداشت.

نرگس با حرارت همین‌طور می‌گفت «خانم! پس این لااکراه فی‌الدین، در همین آیت‌الکرسی خودمان چیست؟ چرا اجبار باید در چیزی باشد که خدا هم اجبارش نکرده؟ چرا نباید آقایان چشم‌هایشان را ببندند؟ چرا ما خودمان را بپوشانیم؟ دو برابر ما که ارث می‌برند، حجاب که ندارند، تازه خیلی آزادی‌های دیگر هم دارند که اصلاً قابل قیاس با آزادی‌هایی که یک دختر در یک خانواده می‌تواند داشته باشد، نیست... .»

همین‌طور می‌گفت و همین‌طور از طرف بچه‌ها تایید می‌شد. کمی حرف‌هایش که از حرارت افتاد، شروع کردم به حرف‌زدن. گفتم «اساس خلقت دو چیز وقتی فرق دارند، اصلا نمی‌شود آنها را با هم مقایسه کرد. اصلا شما چه چیز را پنهان می‌کنید و زیبایی‌هایش را نشان نمی‌دهید؟‌... .» مژده حرف من را قطع کرد و گفت «خانم ما از این مدل حرف‌ها خیلی از همین معلم دینی‌مان شنیده‌ایم... . خودتان را خسته نکنید. البته ببخشیدها به شما جسارت نمی‌کنم، همین چند وقت پیش دختر همین معلم دینی ما آمده بود مدرسه و ما دیدیم که اصلا شبیه مادرش نیست. البته خانم! من هم بودم اصلا شبیه این مادر نمی‌شدم... . وقتی کسی دو ماه محرم و صفر یک دانه مو از صورتش کم نمی‌کند و مشکی می‌پوشد و تازه لباس‌هایش بیشتر سال بوی غذایی را که دیشب درست می‌کرده، می‌دهد و خیلی وقت‌ها عبوس است و همیشه سعی دارد بگوید که هر چیز ما به آن علاقه داریم در اسلام اشکال دارد، اصلا مادر دوست‌داشتنی برای این نسل نیست. حالا من کاری ندارم اصلا به این چیزها....» حرفش را قطع کردم و می‌دانم حرفش را دیر قطع کردم ولی انگار گوش‌های خودم دوست داشت حرف‌های مژده را بشنود. گفتم «یک چشمه از یک‌جا سرچشمه می‌گیرد. تایید می‌فرمایید مژده خانم؟ خب این چشمه جاری می‌شود تا در پایین‌دست در آبشخوری جریان پیدا کند و در این مسیر ممکن است آلودگی بر آن وارد شود. شما اگر بخواهید آب بخورید، از سرچشمه می‌خورید یا از آبشخور؟ پس اگر دنبال اعتقاد سالم باشید امثال ما معلم‌ها را رها می‌کنید و می‌روید ببینید سرچشمه اعتقاد چه می‌گوید. ما عادت کردیم که فقط برای اینکه میل خودمان به بی‌قیدی را توجیه کنیم، نمونه‌هایی بیاوریم و به قول حافظ بگوییم:

گر مسلمانی از این است که حافظ دارد / ‌ ‌وای اگر از پس امروز بود فردایی

نه مژده خانم و همه خانم‌های مقابل من! این‌ حرف‌ها بیشتر بهانه‌تراشی برای جست‌وجو نکردن است... .»

اگر بحث طولانی‌تر می‌شد واقعا نمی‌دانستم باید چه بگویم که نه دیگر حرفی از کسی پیش کشیده شود و نه من دفاع بی‌خود از کسی بکنم که نمی‌داند تمام رفتارهایش به دین بسته می‌شود نه فردیت او.

ته ذهنم می‌دانستم مژده هم اشتباه نمی‌گوید و نماینده‌های دین‌مدار در جامعه گاهی آنقدر بد عمل کرده‌اند که جاذبه‌ای برای چهره دین باقی نگذاشته‌اند و حتی اسم خیلی از کارهایی را که سلیقه خودشان بوده، قانونی از دین بیان کرده‌اند و تبدیل به یک تکه شخصیت پردافعه‌ مذهبی شده‌اند.

آخر کلاس خواستم همه بچه‌ها توقع خودشان را از فردی که دیندار است، بنویسند. وقتی تک‌تک آنها را خواندم، فهمیدم نیمی از اعتقاد این نوجوان‌ها که جامعه مسئول شکل‌دهی به آن است، در گرو همین افراد است که گاهی آنقدر نچسب هستند که نزدیک‌شدن به آنها حتی گاهی محال به نظر می‌رسد. برگه‌های نظرات بچه‌ها را که بدون اسم بود، گذاشتم روی میز دفتر و خواستم همه همکارانم بخوانند.

* مدرس ادبیات

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top