اگـر یـک کـسبوکـار جدید را شروع کردهاید یا حتی اگر مدتزمان زیادی از تاسیس کسبوکارتان میگذرد این موضوع را در گــوشه ذهـنتان داشته باشید، بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی یک راه قدرتمند برای کسبوکار شماست تا بتوانید مخاطبان و مشتریان بیشتری به دست آورید.
به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موضوع این است که انسانهای دنیای امروز در حال تعامل با برندهای مختلف از طریق شبکههای اجتماعی هستند و اگر شما به هر دلیل از طریق شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و... بهطور مستقیم با مخاطبان خود صحبت نکنید، آنها را دودستی به دامن رقبایتان هدایت کردهاید. بنابراین شک نکنید که در دنیای امروز بازاریابی در رسانههای اجتماعی میتواند موفقیتهای قابل توجهی را برای کسبوکار شما داشته باشد.
بازاریابی رسانههای اجتماعی چیست؟
بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی (Social media marketing)، یک نوع از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی و تبلیغات است. بازاریابی رسانههای اجتماعی شامل فعالیتهایی مانند نوشتن متن و بهروزرسانی تصویر، فیلمها و سایر محتویاتی است که مخاطبان را به سمت خرید خدمت یا محصول شما هدایت میکند. ما این راهنما را برای ارائه مقدمهای برای بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی و بعضی از نکات راهاندازی آن ارائه میدهیم.
رسانههای اجتماعی و بازاریابی:
شروع با یک برنامه
قبل از شروع به ایجاد کمپینهای بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی، اهداف کسبوکار خود را مشخص کنید. شروع این کمپین بدون یک استراتژی اجتماعی در ذهن شما مانند سرگردانی در یک جنگل بدون نقشه است که ممکن است از آن لذت ببرید، اما احتمالا بهزودی در آن گم میشوید.
در هنگام تعریف اهداف بازاریابی خود، باید پاسخ سوالات زیر را پیدا کنید:
آیا شما امیدوار هستید که از طریق بازاریابی رسانههای اجتماعی به اهدافتان دست یابید؟
مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
مخاطبان هدف شما کجا هستند و چگونه از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟
قرار است چه پیامی به مخاطبان خود توسط رسانههای اجتماعی بفرستید؟
البته فراموش نکنید، نوع کسبوکار شما استراتژی بازاریابی شما را مشخص میکند. بهعنوان مثال، بازاریابی برای تجارت الکترونیک یا کسبوکار مسافرت باید بسیار بصری باشد و شما میتوانید به بسیاری از مخاطبان هدف خود در اینستاگرام دست یابید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی چگونه میتواند در رسیدن به اهداف بازاریابی شما کمک کند؟
بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی میتواند باعث افزایش بازدیدکنندگان وبسایت شما و ایجاد گفتوگو با آنها شود. از طرفی میتواند موجب شناساندن بیشتر برند شما شود. همه اینها میتواند به ایجاد یک هویت مثبت برای برند شما کمک کند. از طرفی شما میتوانید از ظرفیت شبکههای اجتماعی برای بهبود ارتباطات و تعامل با مخاطبان اصیلتان استفاده کنید. مخاطبان هدف شما بیشتر در شبکههای اجتماعی مشغول فعالیت هستند، بنابراین برای شما راحت است که در این فضا به لیست اهداف خود دست پیدا کنید.
بهترین نکات بازاریابی رسانههای اجتماعی
برنامهریزی برای محتوای رسانه اجتماعی: همانطور که قبلا گفته شد، ساخت یک برنامه بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی ضروری است. بر جستوجوی کلیدواژهای و رقابتی برای ایدههای ناگهانی که مخاطبان هدف شما را جذب میکند، تمرکز کنید. به دنبال پاسخ این سوال بروید که کسبوکارهای دیگر در صنعت شما چه کارهایی را برای درگیر شدن در ارتباط با رسانههای اجتماعی انجام میدهند؟
محتوای اجتماعی عالی: اطمینان حاصل کنید که پستهایتان بهطور مرتب پست میشود. همچنین از اطلاعات واقعا ارزشمند که برای مشتریان شما ایدهآل، مفید و جالب است، استفاده کنید. محتوایی که در شبکه اجتماعی خود به اشتراک میگذارید میتواند شامل تصاویر، فیلم، اینفوگرافیک و موارد دیگر باشد.
لوگوی مناسب با تصویر خوب: بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی شما را قادر میسازد تصویر نام تجاری خود را در سراسر انواع مختلف شبکههای اجتماعی به مخاطبانتان معرفی کنید. در حالی که هر پلتفرم و شبکه اجتماعی دارای محیط و صدایی منحصربهفرد است، هویت اصلی کسبوکار شما باید دوستانه، سرگرمکننده یا قابل اعتماد و با آن هماهنگ باشد.
به اشتراک گذاشتن لینکها: در حالی که استفاده از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی یک راه عالی برای استفاده از مطالب منحصربهفرد و به دست آوردن طرفداران است، اما این فضا فرصتی برای به اشتراکگذاری لینکها از خارج است. اگر منابع دیگری اطلاعات مهم و ارزشمندی ارائه میدهند و شما فکر میکنید مخاطبان مورد نظر شما از آن لذت میبرند، در مورد به اشتراک گذاشتن آنها خجالت نکشید. اتصال به منابع بیرونی، اعتماد را افزایش میدهد.
ردیابی رقبا: همیشه مهم است که بدانید رقبایتان چه میکنند. آنها میتوانند اطلاعات ارزشمندی برای جستوجوی کلیدواژهای و دیگر روشهای بازاریابی شبکههای اجتماعی به شما ارائه دهند.
اندازهگیری موفقیت با تجزیه و تحلیل اطلاعات: شما نمیتوانید موفقیت استراتژی بازاریابی توسط رسانههای اجتماعی خود را بدون ردیابی دادهها تعیین کنید. گوگلآنالیز را میتوان بهعنوان یک ابزار برای بازاریابی استفاده کرد که به شما در اندازهگیری تکنیکهای بازاریابی کمک میکند، مثلا به کمک آن میتوانید مشخص کنید که کدام استراتژی را باید رها کنید و کدامیک از آنها را ادامه دهید. بنابراین برچسبهای ردیابی را به محتوای ارائهشده خود اضافه کنید تا بتوانید بر آنها به درستی نظارت داشته باشید.
چند شبکه اجتماعی برای بازاریابی
اینستاگرام
اینستاگرام با بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه، در حال حاضر ادعا میکند بیش از هشت میلیون حساب کاربری با پروفایلهای کسبوکار دارد. چنین آماری برای شبکه اجتماعی اشتراکگذاری عکس و ویدئو موبایلی، چه معنیای میدهد؟ واقعیت این است که برندها میخواهند استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را برای رسیدن به جمعیت شناسایی هدفمند با درگیر کردن کاربران کسبوکار خود ارتقا دهند. تقریبا 60 درصد از کاربران اینستاگرام بین سن 18 تا 29 هستند. این باعث میشود اینستاگرام یک شبکه بسیار رقابتی برای رسیدن به این جمعیتشناسی ارزشمند باشد. همانطور که افراد در اینستاگرام با هم ارتباط برقرار میکنند و درگیر میشوند، مارکها هم در این فضا یک فرصت منحصربهفرد برای تعامل با طرفداران خود دارند.
با این حال، موفقیت برای برندهای اینستاگرام بیش از انتشار تصاویر جذاب طول میکشد. این موفقیت محصول استراتژی متفکرانه، ایجاد یک هویت برای نام تجاری مشخص و مبتنیبر خلاقیت بصری و مدیریت موثر جامعه کاربری است. توسعه یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام براساس اهداف مشخص و نتایج قابل اندازهگیری ایجاد میشود. به این معنی که شما باید بدانید به دنبال چه چیزی در اینستاگرام هستید؟ منظورتان از نام تجاریتان چیست؟ اینستاگرام چه چیزی را به شما میدهد که شبکههای دیگر نمیدهند؟ و چه کسانی مخاطبان شما هستند و کدامیک از مخاطبان شما در اینستاگرام فعال هستند؟
پس از آن باید به خاطر داشته باشید که محتوا پایه و اساس حضور شما در اینستاگرام است. شما باید براساس مخاطبان و اهداف، استراتژی محتوایتان را توسعه دهید. اهداف خود را بررسی و تعیین کنید چه جنبهای از نام تجاری خود را در محتوای اینستاگرام نمایش دهید. تمهای محتوای شما نهتنها باید سمعی، بلکه باید بصری نیز باشند. اینستاگرام ابتدا بهعنوان یک برنامه به اشتراکگذاری عکس آغاز به کار کرد. اما بعدها فیلم و بومرنگ نیز به آن اضافه شد. با توجه به امکاناتی که این برنامه به شما میدهد باید در ارائه انواع محتوا تعادل برقرار کنید. اگر یک ویدئو میتواند یک محتوای قانعکننده درباره محصولتان به مخاطبان ارائه دهد، حتما هر از چندگاهی از این امکان استفاده کنید.همه این موارد به کنار، اگر شما ندانید چه زمانی یک محتوا را ارائه بدهید، شکست میخورید. بنابراین یک تقویم ارائه محتوا ایجاد کنید تا در زمان ارائه محتوا حداکثر مخاطبان از آن دیدن کنند. موضوع دیگری که میتواند در بیشتر شدن مخاطبانتان تاثیرگذار باشد، استفاده از محتوای تولیدشده توسط خود مخاطبان است. این کار باعث میشود مخاطبان بیشتری جذب کنید و انگیزه آنها را بالا ببرید.یادتان نرود برای بیشتر دیده شدن محصولتان حتما از هشتگ استفاده کنید. هشتگ همیشه باعث بالا رفتن تعداد فالوئرها و افزایش ارتباط در پستها میشود.
تلگرام
تلگرام یکی از برنامههای پیامرسان موبایلی است که با وجود اینکه چند سالی از تولدش نمیگذرد اما بهطور پیوسته به محبوبیتش اضافه میشود. در حال حاضر تلگرام در 46 کشور دنیا مورد استفاده قرار میگیرد که ایرانیها در ردههای نخست قرار دارند. تلگرام مبتنیبر خدمات ابری است و از طریق دسکتاپ هم قابل دسترسی است. 100 میلیون کاربر و 15 میلیارد پیام روزانه دارد و هر روز بیش از 220 هزار کاربر جدید در آن ثبتنام میکنند. همه این موارد و نفوذ تلگرام در بین بیش از 40 میلیون ایرانی باعث شده است این پیامرسان ظرفیت خوبی برای بازاریابی آنلاین داشته باشد.
امروز بسیاری از کسبوکارهای محلی از پیامرسانها برای تماس با مشتریان خود، سفارشها و پاسخ به سوالات مختلف، نظرات و شکایات آنها استفاده میکنند. یکی از مهمترین مزایای تلگرام این است که نیازی به تخصص آنچنانی ندارد و رباتها همه کارها را سریع و بدون هیچ تلاش اضافی انجام میدهند. رباتها نهتنها کاربران را قادر میسازند اطلاعاتی در مورد درخواستهای خاص ارائه دهند بلکه ویدئوها، تصاویر، اسناد، دریافتها و پرداختهای انتقال را ارسال و همچنین اطلاعات تماس شما را برای پاسخهای مفیدتر پردازش میکنند. شما میتوانید از طریق این پیامرسان خدمات سفارش آنلاین، پشتیبانی، ارتباطات و هماهنگی تیم و... را به مشتریانتان ارائه دهید. همچنین در صورتی که میخواهید از کانال تلگرام بهعنوان یک منبع اطلاعاتی در مورد یک نام تجاری استفاده کنید، میتوانید با استفاده از خبرنامه، کانال بازاریابی رویداد، خدمات عملی و پشتیبانی، مجموعه بازخورد، کانال تخفیف، چت غیررسمی با مشتریان در مورد موضوع مرتبط با محصول و کانال برای به اشتراکگذاری اخبار درباره آن بازاریابی کنید.
لینکدین
با بیش از 380 میلیون کاربر ثبت شده، LinkedIn یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی حرفهای در جهان است. این شبکه میتواند منجر به تعامل زیادی شود و به شما پلتفرمی ارائه میدهد که میتوانید در آن درباره شرکتها، اخبار، رویدادهای آینده و موارد دیگر محتوا به اشتراک بگذارید. این شبکه به شما امکان میدهد با متخصصان صنایع و همچنین مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید. شما میتوانید صفحه شخصی و همچنین صفحه شرکت خود را در LinkedIn توسعه دهید تا با مخاطبان مورد نظرتان ارتباط برقرار کنید.
لینکدین یک پلتفرم عالی برای تولید هدایت شده است. شما میتوانید روزانه پستهای مختلفی برای مشتریانتان ارائه دهید. اگر نمیتوانید زمان زیادی را برای بهروزرسانی مطالب صرف کنید و بهطور پیوسته آن را به صفحه خود بفرستید، ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی وجود دارد که در عرض چند دقیقه به شما کمک میکند.
شما میتوانید از DrumUp برای کشف محتوای مرتبط با کسبوکار خود استفاده کنید و همچنین پستهای هفتگی را برای انتشار در صفحه شرکت خود قرار دهید. این موضوع بقای صفحه لینکدین شما را تضمین میکند. همچنین تلاش کنید پیروان بیشتری را در صفحه خود داشته باشید. توجه کنید که بهینهسازی صفحه لینکدین شما و به دست آوردن پیروان بیشتر یک تلاش تیمی است. در نظر داشته باشید که کارمندان و همکاران شما در ارتقای صفحه نقش مهمی ایفا میکنند.
بهترین راه برای قرار دادن شرکتتان در مقابل مشتریان، ایجاد گروهی است که مربوط به زمینه کاری شماست. در این گروه میتوانید بحثها را شروع کنید و یک انجمن باز برای مشتریان خود، اشتراک نظرات، پیشنهادها و نگرانیهای خود ایجاد کنید. با این حال، شما نمیتوانید فقط یک گروه ایجاد کنید و آن را ترک کنید؛ شما باید بهطور فعال در این بحثها شرکت کنید و نظرات و نگرانیهای مشتریان خود را بشنوید. به غیر از ایجاد یک گروه با نام تجاری جدید، میتوانید با گروههای دیگر و جوامع مرتبط با روابط تجاری خود در ارتباط باشید. به این ترتیب میتوانید با مخاطبانتان درباره انواع مشکلاتی که با آنها روبهرو هستند، صحبت کنید. این مشکلات را در این گروهها مطرح کنید و راهکارهای شرکت خودتان را پیشنهاد دهید. کارمندان و همکارانتان را تشویق کنید تا بهطور فعال در بحثهایی که در صفحه شما اتفاق میافتد، مشارکت کنند. موضوع ساده آخری که باید به آن توجه کنید این است که مشخصات پروفایل لینکدین خود را کامل کنید. مشتریان شما باید بتوانند درک مناسبی از آنچه شرکت شما انجام میدهد، داشته باشند. به بخش خلاصه در پروفایل لینکدین توجه ویژه داشته باشید. شما در این قسمت با دو هزار کاراکتر میتوانید بهطور مستقیم با مخاطبان خود صحبت کنید و اطلاعات بیشتری در مورد شرکت خود ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که خلاصه شما به درد مشتریان میخورد. مشتریان اغلب دوست دارند برای نخستینبار با یک فرد ارتباط برقرار کنند، نه با یک سازمان کامل؛ به همین دلیل است که بیشتر آنها ترجیح میدهند از صفحه لینکدین شرکت قبل از وبسایت شرکت بازدید کنند.